Gå til innhold

register-rem? HELP!


HabBjaKK
 Share

Anbefalte innlegg

øhm.. er det register-rem eller register-kjede på en 323i E30?? er på tur til å kjøpe en, + at jeg aldri har eid en BMW før, så jeg tenkte at det kansje er lurt å tilegne seg litt kunnskap! Når bør denne skiftes? er det noe annet som jeg bør tenke på når jeg kjøper bilen, sånn teknisk? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de sier vell at registerreimen bør byttes på hver 60 000km. En måte du kan skjekke om registerreimen bør byttes er å kjenne om det er unormalt mye slark.

en ting du kan høre spesiellt etter er tikking fra motoren. Det kan kun være en enkel ventiljustering som skal til. kammen og vippearmene er vell kanskje en svakhet på m20 motorene. hvor langt er bilen kjørt? folk sier at kammen bør byttes rundt 220` km. det kan også tenkes at vippearmene må byttes samtidig. se etter rust, i kanalen, dører, bakskjermene, støtdempertornet. se også etter svetting på motor. toppakning, bunnpakning osv. Se etter alt mulig. et godt prutetips er å være nøye, og "blåse opp" alle detaljene :D

vi vil trossalt ikke betale for mye :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vere lurt å skifte reim OG strammer uansett når du kjøper deg BMW. Ikke alltid selger er til å stole 100% på. En grei forsikring da motoren ikke tåler et register havari.

Snakker her av egen erfaring. Register reim strammeren gikk rett av etter 40 000km fra forige (påståtte) reg.reim bytte. Resultat: knust topp og et knust stempel og skeive råder og veiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på hva registerreimsbytte pleier å koste på et verksted? Får jo garanti på motorras om det gjøres på verksted, så det er vel en av tingene det er greit å ikke gjøre selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sluttet bmw å lage biler med registerreim?

Har 97 mod 320 nå, og den er det vel kjede på.

Hadde en 91 mod 318 før, der røyk reg.reimen noe så jævlig også. Veldig greit å være påpasselig med dette :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling på hva registerreimsbytte pleier å koste på et verksted? Får jo garanti på motorras om det gjøres på verksted, så det er vel en av tingene det er greit å ikke gjøre selv...

Litt over 1000 lappen å bytte reim og strammehjul. Det var det i hvertfall det jeg betalte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten jeg kan komme med en kommentar her.

Hos meg røk reg.reima mi akkurat på min M40 motor.

Det resulterte i totaloverhaling av topp, med ny kamaksel (pga av denne var nedslitt) og 8 nye ventiler, vippere og løftere + nye pakninger i hele toppen. Kom på over 7000kr , alle deler slått sammen.

Jeg monterte og overhalte alt selv siden jeg går på en skole der vi har alt verktøyet som trengs + folk som har peiling som man kan spørre om assistanse/veiledning.

Det eneste som var litt kjedelig for min del, siden jeg hadde røket av reima, var at ventiltidene i forhold til stemplene var feil.

Derfor måtte jeg spørre pent om å få låne spesialverktøy hos BMW, noe jeg fikk :D

Dette bestod av en låsebrakett for kammen og en svinghjulslåser til å låse veivakselen.

Det vi måtte gjøre var å sette låsebraketten på kammen slik at den lå 100 % plant med toppen, og deretter satte vi låsepinnen inn i svinghjulet (et eget hull på venstre sida av gearkassa).

Denne har som oppgave å låse veivakselen slik at du ikke kan få satt reima på feil.

Deretter var det å tre på reima og stramme igjen.

Jeg bytta strammehjul og et lite glidehjul i reg. reim satsen, pga av slark i lager.

Men, over til dere som skal skifte reg. reim på motorer som IKKE har hatt reg. reims brudd :P .. :

Da skal det gå fint å bare løsne på strammehjulet og sette på den nye reima igjen. Siden ventiltider og alt er riktig. Men bilen/motoren må da stå helt ROLIG, slik at du ikke uroer noe.

Et lite påmonteringstips: Sett alltid på reima fra MOTSATT side av strammehjulet , slik at det er stramt på andre siden først, for å unngå slark. Altså, hvis du har strammeren på venstre side så legger du reima over kamdrevet fra høyre mot venstre.

Etter du har strammet den til, drei veivakselen rundt et par runder og sjekk at det ikke er slark i reima.

Vil ikke anbefale noen som aldri har gjort det før å gjøre dette alene, ta heller med en som har gjort det før til å veilede :).

Jeg sjekka med et verksted her i nærheten hvor mye de skulle ha for å skifte reima mi: Mellom 4-8k alle deler inkl.

Uten tvil mye å spare på å gjøre det selv, men forstår at folk liker å ha garantien.

Og som sagt tidligere: Reg. reima og strammehjul er det bedre å skifte en gang for mye enn en gang for lite.

Ha respekt for intervalene og vær nøye og bytt da de skal :)

Så slipper du å ende opp som meg..

mvh

oddis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe bestemt intervall på kjedene, men har hørt folk anbefale å bytte mellom 220-250k. Vet ikke om det er nødvendig eller ikke..

Jeg tror jeg må få bytta regreim på min. Aner desverre ikke når den ble byttet. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til deg oddis!! det skal da strengt talt ikkje vere nødvendi og lås fast hjulene slik du beskriver for og skift reim,, når merket på svingjulet nede er overrett med merket i blokka skal sylinder 1 vere på topp for tenning, og da skal merkene på kammhjulet vere overrett med merket på toppen, og når du sjekker ventilene for sikkerhets skyld skal di stå for tennings tur på sylinder 1.

Men i noen tilfeller er det ikkje merke i toppen! men det går fint uten og, vist du veit ka vei kammen/kammene skal peike og har innsikt til og forstå ventilenes possisjon i tennings øyeblikket altså når sylinder 1 er på topp ¨så forstår du også korleis kammen skal stå i forhold til stempelets possisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...