napapakkis Skrevet Mars 7, 2005 Share Skrevet Mars 7, 2005 Jeg lurer på en ting har en bmw 92 modell e36, men skal vifta på bilen som ligger under panseret gå samtidig som motoren hele tida? Og gå like mange omdreininger som turteller? For det gjør nemlig min, er det noe galt da? Noen som veit? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet Mars 7, 2005 Share Skrevet Mars 7, 2005 Den skal gå samtidigt som motor,men ikke nødvendigvis samme turtall. Viften har en clutch(viskosekobling) som reagerer på varme og dermed regulerer hastigheten på vifta. Om du skulle være i tvil om vifta fungerer sånn som den skal kan du bruke "avis trikset" Dvs. på driftsvarm motor lar du den gå på tomgang og stikker en avis inn i viftebladene om vifta da stopper opp så er viskosekoblingen dårlig og må byttes. Om viftebladene lager hakkemat av avisa ja da er alt bare bra. Forøvrig en enkel sak å skifte viskosekoblinga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
napapakkis Skrevet Mars 7, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 7, 2005 Ja okey for nårjeg gasser på og er i ca 400 omdreininger så går vifta like fort..er nesten som den folger turtelleren, og da skjønner jeg ikke hva jeg skal gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hügel Skrevet Mars 7, 2005 Share Skrevet Mars 7, 2005 Når vifteclutchen / viskosekoblinga er gåen, vil vifta gå i konstant inngrep hele tida som en gammel Volvo B20-motor. Spørs nok om denne bør skiftes ut, napapakkis............ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet Mars 7, 2005 Share Skrevet Mars 7, 2005 Når vifteclutchen / viskosekoblinga er gåen, vil vifta gå i konstant inngrep hele tida som en gammel Volvo B20-motor.Spørs nok om denne bør skiftes ut, napapakkis............ Nei når clutchen er utslitt vil den ikke være i inngrep hele tiden. Når den er slitt vil den selvsagt slure mye mer og viften vil ikke gå raskt nok til å kjøle radiatoren... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Mars 7, 2005 Share Skrevet Mars 7, 2005 Jeg er enig med M6 Bjørn der ja, med gåen viskosekobling vil den svive uavhengig av motorens turtall og du vil da kunne stoppe den med avisa Sånn var det hvertfall på de bilene jeg har vært borti Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hügel Skrevet Mars 7, 2005 Share Skrevet Mars 7, 2005 Spørs om jeg er litt lite oppdatert når det gjelder viskosekoblinger. Den eldre typen med bimetallfjær går i hvert fall i konstant inngrep når den er gåen. Dette gjelder bl.a. for eldre Toyota Hiace / Dyna, Nissan Urvan osv. Men nå var det vel BMW det her var snakk om......... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
napapakkis Skrevet Mars 8, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2005 Så da burde jeg skifte ut vifta? Eller rense den? hva er best Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet Mars 8, 2005 Share Skrevet Mars 8, 2005 Er det noe galt med vifta di da?For meg så virker det jo ut fra din beskrivelse att den fungerer sånn som den skal gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
528i Skrevet Mars 8, 2005 Share Skrevet Mars 8, 2005 nemmelig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
napapakkis Skrevet Mars 8, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2005 Nei for jeg har fått høre at vifta skal bare slå inn når motoren eller no blir varm, men på min så går den hele tida.. og desto fortere jeg kjører desto fortere går vifta og det er jo ikke sånn den skal være, jeg måtte da av dekselet på vifta også for den ble blåst opp hver gang jeg gasset på også hører jeg sånn lyd fra vifta så jeg regner med at det ikke er helt normalt ....... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
528i Skrevet Mars 8, 2005 Share Skrevet Mars 8, 2005 hei. den vifta skal gå hele tiden når motoren går. men turtallet på viften varieres av temperatur. fatte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
napapakkis Skrevet Mars 8, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2005 da har jeg fått feil informasjon av en bilmekaniker da...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mars 8, 2005 Share Skrevet Mars 8, 2005 Hvis han har sagt at den kun skal gå når motoren blir varmere enn en gitt temp så har du fått feil info av ham, ja. Det er slik det fungerer med termostatstyrte elektriske vifter, ikke mekanisk vifte slik som du har på BMWen din. De går hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
napapakkis Skrevet Mars 8, 2005 Forfatter Share Skrevet Mars 8, 2005 men hva med turtelleren da? skal den gå i takt med den? og når bilen er slått av så klarer jeg ikke å få snurret den rundt..skal vifta være låst da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå