Gå til innhold

Dump ventil på 320D?


goranfim
 Share

Anbefalte innlegg

dette går ikke uten en elektrisk type av noe greier. den koster vist mange mange tusen. :) sett på ett konfilter så høres d ut som en dump valve og d blir mye fetere lyd. tror ikke de har noe for seg på diesel biler uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke noen vits og ha dump ventil på disel motor..

En dump ventil, er en ventil som skal slippe ut turbo trykket når du slipper opp gass pedalen, så gass spjeldet lukker seg. Så turboen slipper og jobbe mot mottrykk.

Du får jo feaka dump sett til disel biler, men dette har ingen praktisk hjelp, blir laget og montert kun pga lyden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv dieselbil og har lurt på dette temaet lenge, uten at jeg selv vurderer å anskaffe (må bare presisere det)

Hvorfor er det ikke vits/mulig å montere dumpventil på dieselbiler?

Skjønner jo at det må være noe prinsipelt forskjellig her, men ikke helt hva. Turboen drives jo av avgassene og både dieselbiler og nye bensinbiler har vel direkte insprøytning.

Noen teknisk kyndige som kan gi en kort forklaring til en ufaglært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også lurer på det med dump ventil....må vøre kult ass! hva er en konfilter og hvor mye koster den? kan det være skadelig for motoren?

ett konfilter er ett luftfilter som du bytter ut med den orginale luftfilterboksen og er absolutt ikke skadelig for motoren. dump valve til diesel er umulig pga att diesel biler ikke produserer vakum og derfor er d ingen ting som hjelper stempelet i ventilen til og bli dradd opp når du slipper gassen for og få ut overtrykket. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dump valve til diesel er umulig pga att diesel biler ikke produserer vakum og derfor er d ingen ting som hjelper stempelet i ventilen til og bli dradd opp når du slipper gassen for og få ut overtrykket. :?

Mulig jeg misforsto deg, men mener du at dieselmotorer ikke skaper vakum i "innsugningstakten"? :?:

I så fall burde jo ikke en diesel motor gått uten overladning..??..

Hva mener du med "ingen ting som hjelper stempelet i ventilen til og bli dradd opp"??

Ble litt forvirra nå... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dump valve til diesel er umulig pga att diesel biler ikke produserer vakum og derfor er d ingen ting som hjelper stempelet i ventilen til og bli dradd opp når du slipper gassen for og få ut overtrykket. :?

Mulig jeg misforsto deg, men mener du at dieselmotorer ikke skaper vakum i "innsugningstakten"? :?:

I så fall burde jo ikke en diesel motor gått uten overladning..??..

Hva mener du med "ingen ting som hjelper stempelet i ventilen til og bli dradd opp"??

Ble litt forvirra nå... :?

en turbo diesel bil har ikke vakum når du slipper gassen i plenium kammeret sitt. vanlige diesel biler vet jeg ikke og d var vel ikke d vi diskuterte for der er d liten vits med poff vertfal ;)

oppe på en dump ventil er d en nippel som du montere vakum på, når du slipper gassen på en bensinbil type turbo blir d vakum i pleniumet og da slenger du en slange fra det til dump ventilen som da hjelper fjøren til og løfte stempelet for og åpne og slippe ut overtrykket. ble d rettere kanskje. :) regner med ikke jeg har missfårstått helt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en turbo diesel bil har ikke vakum når du slipper gassen i plenium kammeret sitt. vanlige diesel biler vet jeg ikke og d var vel ikke d vi diskuterte for der er d liten vits med poff vertfal ;)

oppe på en dump ventil er d en nippel som du montere vakum på, når du slipper gassen på en bensinbil type turbo blir d vakum i pleniumet og da slenger du en slange fra det til dump ventilen som da hjelper fjøren til og løfte stempelet for og åpne og slippe ut overtrykket. ble d rettere kanskje. :) regner med ikke jeg har missfårstått helt. :P

Ok.. Nå skjønte jeg det! :) Begynner nok å bli litt seint.. Du har helt sikkert ikke misforstått på noen måte, er bare jeg som er litt blank på dieselmotorer... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men såkalte pop-off og dump ventiler gir ikke noe effekt økning. De er jo bare en lufte anording for å minske faren for motorhavari. Men kul lyd er det :D

d jør att turboen ikke bremser når du girer og akselen spinner i samme hastighet, noe som gjør att du får mye fortere ladetrykk på neste gear. dette skal jeg love er en vesentlig forskjell med og uten. bilen blir mye vassere og bedre og kjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo enig i det..En dump ventil har jo til hensikt å slippe ut ubrukt turbotrykk som turboen har produsert. Når du slipper gasspedalen, f. eks ved girskifte, lukkes gasspjeldet, og trykket turboen har produsert blir sperret inne. Som en følge av at gasspjeldet er lukket, slår trykket tilbake igjennom intercooler og mot turboen. Det gjør at turboen blir bremset ned, og dette fører til stor belastning på lagrene til turboen, og reduserer levetiden på disse. På racing-biler med mye trykk kan akslingen til turboen knekke dersom belastningen blir for stor! Monterer du derimot en dump-ventil slippes dette ubrukte trykket ut av systemet, noe som lar turboen holde hastigheten oppe, og du får kjappere opp trykket etter å ha lagt inn neste gir....

Men som jeg sa over så øker ikke Hk i bilen din pga av dump ventil... Vertfall det jeg har hørt og lest...(mange som tror det har jeg en oppfattning av :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...