Gå til innhold

Aircondition i E36


Fubar
 Share

Anbefalte innlegg

iSmannen:

Jeg mente at jeg ikke har erfaring med aircondition i biler. Tror du jeg ville engasjert meg så mye hvis jeg ikke var interiesert i emnet. Jeg byggde mine egne kompressorkjølere for å overklokke prosessorer i datamaskiner for en stund tilbake så jeg måtte tilegne meg all kunnskapen selv. Da ble det endel lesing kan man si! Var ren galskap men blir man fiksert på noe så er det vanskelig å slutte av og til. Nå kan man kjøpe dette ferdig. Den gangen jeg holdt på måtte man lage alt selv fra grunnen av.

At R134a blir giftig ved direkte kontakt med flammer og at det bidrar til drivhuseffekten er jo to helt forskjellige ting. Blir omtrent umulig å finne denne kilden nå ettersom det er flere år siden jeg leste om det og det var så store mengder lesestoff. Men kan prøve å finne noe på nettet om det men det kommer til å ta meg lang tid! Håper det er veldig viktig for deg!!

Jeg har aldri skrevet at R134a er farligere enn R12! Hallo var akkurat det motsatte jeg skrev. Les litt mer nøye du! R12 spiser jo ozon så og si.

Opparbeider ikke saklig diskusjon at du begynner å dra inn Biltema her heller da! Nei jeg jobber ikke på Biltema!!! Er folk her som nevner GS Bildeler her oftere enn jeg nevner Biltema har ikke hørt noen syte over det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du må regne med at de aller fleste A/C-anlegg i biler lekker en del, bimmerdude. Det gjelder nok de aller fleste bilmerker. Foreldrene mine sin Voyager har dobbelt A/C-anlegg (7-seter, så den har både foran og bak), og de må etterfylles fordi de nesten slutter å kjøle. Rett etter en fylling er lufta som kommer ut rundt 4 grader, etter et par år er det ikke mye kjøling igjen...

Foreldrene mine sin 4 år gamle Citroen har AC som kjøler like bra enda! Varierer nok endel det der. Er mulig iSmannen har rett men jeg syns det virker litt ofte å hvert 3 år særlig hvis det ikke er noe galt. Jobber han med dette og tjener penger på det så ligger kanskje motivet der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja... :roll:

Hvor kan jeg således få sjekket a/c'en min?

De fleste verksteder har idag utstyr for sjekk og etterfylling av klimaanlegg. NB! Ta en ringerunde ettersom prisene varier typisk fra 1500-3000 for en service. Det skal tømmes, fylles med sporstoff som lyser i uv-lys, renses og fylles opp på nytt. Dette tar en time/halvannnen. Som sagt; ring rundt til de lokale verkstedene og hør. Her i Bergen er det ofte kampanje på slikt når det nærmer seg sommeren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod i første posten at snø knappen burde være på.

Men på vinteren er det vel litt dumt å aktivere a/c ? Skjønner ikke helt :(

Her er mine personlige regler for bruk:

(jeg er ikke fagmann :!: må nesten si det siden det virker som om det er et tema som får folk til å koke litt over) :wink:

Skru på A/C når du føler behov for den.

Tenker du ikke bruke den om vinteren bør du kjøre den engang iblant likevel for å hjelpe til med å holde anlegget tett.

Jeg bruker blant annet A/C om vintern her i bergen for å fjerne fuktighet, hvis jeg har dratt inn mye snø/regn osv.

Eller kjøp bil med takluke :D

Jeg har begge deler, og kommer ikke til å kjøpe bil uten luke uansett hvor mye A/C de putter inn i bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod i første posten at snø knappen burde være på.

Men på vinteren er det vel litt dumt å aktivere a/c ? Skjønner ikke helt :(

Som sagt så vil ikke kompressoren gå i det hele tatt når temperaturen er under fem grader. Så selv om det lyser i knappen er det faktisk av. Dvs. den skrur seg av når temperaturen går under fem og kommer på igjen når den går over. Den vil også måle gjennomsnitt over tid slik at den ikke skrur seg på umiddelbart det viser fem grader på displayet i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...