Gå til innhold

Aircondition i E36


Fubar
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg ny bil for et par uker siden, 97 modell 320i coupe med aircondition.

Har ikke tidligere erfaring med a/c, og lurte på om det er noe jeg må passe på eller lignende? :roll:

Har hørt ting som at selve a/c ("snø")-knappen bør være på hele tiden osv...

Hvis noen kunne gitt meg en pitteliten og grei innføring i a/c'ens kjølpirrende verden så hadde jeg blitt takknemlig :wink:

Sånn at jeg ikke føkker opp i systemet med min uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg vet så er standard setting i Audi og Mercedes at A/C står på i det du starter bilen, mens det på BMW er standard at den står av. I tidenes begynnelse var det vel slik at man ikke burde overbelaste A/C kompressoren (anlegget) med å kjøre med åpne ruter osv på varme dager, men nå har det vel mindre å si.

Men jeg er ingen ekspert på området. :!:

Bruker du anlegget lite bør du ihvertfall rutinekjøre engang i blant for å holde det tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø-knappen kan godt stå inne hele året om du er lat. Klimakompressoren blir skrudd av automatisk når utetemperaturen kommer under 5 grader uansett. Merk at knappen blir ikke slått av når dette skjer. Dvs at kompressoren blir koblet inn og ut med utetemperaturen. Personlig skrur jeg den bare på innimellom i garasjeanlegget på jobb slik at klimasystemet blir smurt opp og ikke får problemer.

Husk også å bytte olje og gass på systemet periodisk (ca. hvert tredje år). Dette er viktig pga gassen vil lekke ut uansett hvor tett systemet er. I min bil hadde ca 25% forsvunnet på to år. Dette var helt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bilverksteder kjører vårtilbud på service av klimaanlegget. På et BMW verksted her i Haugesund betalte jeg 1500,- inkl.mva for en slik service noe som ikke er så ille, det tar jo nesten en time å kjøre hele prosedyren på bilen.

Har du en gammel bil med den dyre gassen (husker ikke hva benevnelsen var) må du regne med at det er endel dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe vits å skifte gass om anlegget fungerer bra! Synes det høres merkelig ut at gassen forsvinner om anlegget er helt tett.

Har ikke noe erfaring med A/C selv. Foretrekker å ikke ha ekstra vekt på bilen. Men har dere noen gang hørt om kjøleskap og frysere som må etterfylles hvert 3 år? Det er akkurat samme konstruskjonsprinsipper. Nei er det tett så forsvinner ikke gassen. Det er hvertfall sikkert.

Hadde ikke vært mye igjen av ozon laget om man skulle skiftet den gassen hvert 3 år den gang man brukte gass som var skadelig for ozon laget. R12 het vel den gassen. I dag bruker man R134a heter den vel. Kan være skummel den også for den blir omdannet til giftig gass hvis den kommer i kontakt med åpne flammer.

Tror ikke R134a er helt 100% bra for miljøet den heller. Den bidrar vist til drivhuseffekten hvis jeg husker riktig. Så er jo rein miljøsvineri å skifte den gassen oftere enn nødvendig. Og det gjelder å holde anlegget ved like så man ikke utsetter miljøet for unødvendige belastninger. Det var dagens moralpreken :P !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring med A/C selv. Foretrekker å ikke ha ekstra vekt på bilen. Men har dere noen gang hørt om kjøleskap og frysere som må etterfylles hvert 3 år? Det er akkurat samme konstruskjonsprinsipper. Nei er det tett så forsvinner ikke gassen. Det er hvertfall sikkert.

Nå har jo kjøleskap og biler litt forskjellige levevilkår. Setter du en bil på kjøkkenet i stabile 20 grader dønn i ro kommer nok ikke klimaen til å lekke særlig med gass. Derimot om du drar en fryseboks land og strand rundt på norske kjerreveier vinter som sommer, tviler jeg på at det er noe særlig igjen i den. Mitt høykvalitetskjøleskap tålte tre flyttinger før det måtte inn til påfyll (så jeg HAR hørt om det). Det er jo godt du uttaler deg så fyldig om kjølekompressoranlegg da, siden du ikke har noe erfaring.

Hadde ikke vært mye igjen av ozon laget om man skulle skiftet den gassen hvert 3 år den gang man brukte gass som var skadelig for ozon laget. R12 het vel den gassen. I dag bruker man R134a heter den vel.

Dette går under samme paraplyen som "hvorfor bytte olje, bilen går jo greit!" og "Service? Det er jo ikke noe gale med den bilen".

Tror ikke R134a er helt 100% bra for miljøet den heller. Den bidrar vist til drivhuseffekten hvis jeg husker riktig. Så er jo rein miljøsvineri å skifte den gassen oftere enn nødvendig. Og det gjelder å holde anlegget ved like så man ikke utsetter miljøet for unødvendige belastninger. Det var dagens moralpreken !

Tror nok at om du skal redde verden for farlige avgasser, så kan du begynne med å parkere bilen hjemme ;) Hvor er det du har lest dette om R134a, linker?

Tror nok du ikke vet så mye om dette siden det ikke står i Biltemakatalogen :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at jeg ikke har greie på kjølekompressoranlegg?

Kan ikke vise deg noen linker om R134a, for det første gidder jeg ikke gjøre det for en fjott som deg for det andre så har jeg lest mange bøker om dette og det er litt vanskelig å linke til de. Skal jeg lete i mange timer på nettet for å bevise noe for deg siden du ikke tror på meg?

Har lest mer en Biltema katalogen din premieidiot.

Bytting av gass og olje på kjøleanlegg er stor forskjell fra olje på motoren.

Man skal ikke prøve å reparere noe som er i orden er det ett utrykk som heter.. ikke noe vits å skifte gass hvert 3. år.. dummeste jeg har hørt noen gang. Er det tett så er det tett.

Er mange som tror at R134a er en miljøvennlig gass. Den er jo det i forhold til R12 som var mye verre. Men hvis man studerer litt grundigere finner man informasjon om at den bidrar til drivhuseffekten akkurat som CO2 gjør. Jeg husker hvertfall at jeg har lest det.

Prøv å latterliggjør meg fordi jeg handler på Biltema du! Fordi det er jeg den eneste som gjør liksom.. derfor de omsetter for helt sinnsykt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men både grandiosa og britney spears selger bra også ;)

Må vel få sjekket mitt, er dårlig med kjøling :?

Ok dårlig argument da.. Men det er mye billig og bra der... det er hvertfall sikkert. Har aldri benektet at de selger mye dritt også. Men det gjør de fleste butikker egentlig.

Desuten så liker jeg Grandiosa :P

Du liker vel sikkert Britney men tør ikke innrømme at du liker noe med dårlig rykte tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er stor overvekt av drit der. Verktøy f.eks er dårlige greier, med unntak av det som har 10 års garanti. Men du har jo helt rett, de fleste butikker som selger alt fra spiker til kanarifugler selger ofte mye drit ;)

Her er en liste over hva jeg hører på, finner du mye Britney? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at jeg ikke har greie på kjølekompressoranlegg?

Du selv sa: "Har ikke noe erfaring med A/C selv."

Kan ikke vise deg noen linker om R134a, for det første gidder jeg ikke gjøre det for en fjott som deg for det andre så har jeg lest mange bøker om dette og det er litt vanskelig å linke til de. Skal jeg lete i mange timer på nettet for å bevise noe for deg siden du ikke tror på meg?

For å si "...hvis jeg husker riktig. " gir den faglige oppbakkingen enhver diskusjon trenger. "Kompisen min sa at..." osv. At du i tilleg må begynne å kalle meg ting er jo virkelig faglig tungt. Jeg har endel vekttall på høyskolenivå om dette, så jeg lurte på hvor du hadde din læring ifra?

Har lest mer en Biltema katalogen din premieidiot.

For din del håper jeg da det.

Bytting av gass og olje på kjøleanlegg er stor forskjell fra olje på motoren.

Ja, det er riktig at det er en helt annen prosess. På den annen side blir oljen utsatt for skjærkrefter ved kjøring av kompressoren og vil således få en nedbryting. Ettersom oljen er mineralsk tåler den ikke alverden av belastninger. Dersom man får se på oljen som kommer fra klimasystem som har gått ett til to år, vil man se at den er beksort og mye mindre viskøs enn den ferske oljen.

Man skal ikke prøve å reparere noe som er i orden er det ett utrykk som heter.. ikke noe vits å skifte gass hvert 3. år.. dummeste jeg har hørt noen gang. Er det tett så er det tett.

Og service på bilen er for pyser. Skifter du ingenting før det ryker? Dessuten er det forskjellige grader av tett. Kjøleanlegg i bil skal tross alt operere i et stort spekter av temperaturer og at alle skjøter og koblinger skal holde 100% tett når de i tillegg blir påført vibrasjoner o.l. er å tro på julenissen.

Er mange som tror at R134a er en miljøvennlig gass. Den er jo det i forhold til R12 som var mye verre. Men hvis man studerer litt grundigere finner man informasjon om at den bidrar til drivhuseffekten akkurat som CO2 gjør. Jeg husker hvertfall at jeg har lest det.

Det nekter jeg å tro. At argumentet er at man oppnår nye kjemiske forbindelser ved forbrenning holder ikke til å si at R134a er farligere enn R12. Ved forbrenning av andre MYE mer vanlige produkter vil man oppna langt farligere gasser enn R134a kan forårsake.

Prøv å latterliggjør meg fordi jeg handler på Biltema du! Fordi det er jeg den eneste som gjør liksom.. derfor de omsetter for helt sinnsykt mye.

Nei, det er ikke meningen. Men det er skjelden det kommer noe fra din kant uten at Biltema er nevnt. Hvilken av avdelingene var det du jobbet for igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså begynner å bli litt smålei å diskutere Biltema... Hvis du ikke har skrudd mye bil skjønner jeg godt at du ikke har skjønt enda hvor mye bra du får der. Jeg hadde værtfall ikke hatt råd til å drive med det jeg gjør uten Biltema. Handlet mye på Thorsov før Biltema kom og utgiftene ble jo halvvert når Biltema kom.

Får ikke tak i like mye hos en BMW forhandler akkurat. De selger ikke spesialverktøy og slike ting til hvem som helst liksom. Sikkert på at bilpleie produktene er minst like bra hos Biltema som hos BMW men prisen er kanskje 1/5 del.

Er jo ingen andre som har priser som Biltema. Sjekk Mekonomen f eks! Var for 4-5 år siden ett annet firma som startet med salg av bildeler og rekvisita. De hadde nesten alt av slitedeler til BMW til faktisk enda lavere enn Biltema priser. Er synd at det firmaet forsvant. Det var orginaldeler de solgte også så det er fullt mulig.

Men det var dagens avsporing.. ikke dette denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du må regne med at de aller fleste A/C-anlegg i biler lekker en del, bimmerdude. Det gjelder nok de aller fleste bilmerker. Foreldrene mine sin Voyager har dobbelt A/C-anlegg (7-seter, så den har både foran og bak), og de må etterfylles fordi de nesten slutter å kjøle. Rett etter en fylling er lufta som kommer ut rundt 4 grader, etter et par år er det ikke mye kjøling igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...