Gå til innhold

Spm. om trimming:)


Svensson
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! :wink:

Jeg er helt ny her, men jeg tenkte jeg skulle bare hoppe i det nå og skrive et innlegg, eller et spørsmål da:) Jeg har en 3.16i med 1,9l 2000modell, syns ikke akkurat det er kjeeempemye hester i den. Så tanken er den at jeg skal kjøpe meg et turbosett til den. Noen som har noen tanker om dette er smart eller dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hei og velkommen! :)

Et turbosett koster fort noen tusen men gjør du/får du gjort dette skikkelig kan det nok bli en artig motor ut av det.

Du bør kanskje sjekke litt priser og div. før du setter i gang. Kanskje det rett og slett er penger å spare på å kjøpe en annen bil med større motor orginalt? Å trimme en så ny bil med turbo kan gi sykt høye bøter/avgifter visst uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk sjekke ut en del priser, og har funnet ut at den er overkommelig :) Har ringt til et firma i tr.heim (www.Superstyling.no) og fått en pris på et turbosett. Det kosta rundt 18000 for hele settet. Det jeg derimot ikke tenkte på, var bøtene som kan komme av det.. Hva er det som kan skje da, hvis det skulle bli merka? Syns chipping gir litt lite økning, og kompressor har jeg fått for meg at jeg ikke har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg derimot ikke tenkte på, var bøtene som kan komme av det.. Hva er det som kan skje da, hvis det skulle bli merka? .

Det som skjer er at Politiet i samarbeid med Biltilsynet tester bilen for effekt og så tar Tollvesenet en ny avgiftsberegning i engangsavgiften (for differansen i hk)

Dvs plusser du på 50hk så må du ut med ca 25000kr

Plusser du på 100hk så må du ut med ca 50000kr

Over dette så øker differansen betraktelig pga økende hk-avgift.

I tillegg ved å unnlate registrering av økning av effekt så er ikke bilen kjøregodkjent = null forsikringsdekning hvis dette blir kjent.

Blir du merka så er et heller ikke sikkert at du får den godkjent, mao du må plukke ut trimmingen. Kravet fra Tollvesenet slipper du derimot ikke unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er sannsynligheten for at jeg skal bli merka? Bilen er temmelig nøytral, eller den skal styles litt snart, men ellers ser den normal ut. På hvilket grunnlag kan de ta den inn og teste den, er det bare ved en eventuel ulykke skulle skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat fikk tollvesen og biltilsyn på døren hjemme i verkstedet sitt. Både hans og faren hans sin bil var trimmet.. Hvorfor de dukket opp der må gudene vite. Faren hadde annonsert bilen til salgs med chip, så det kan jo være at dette hadde noe med saken å gjøre. Uansett synest jeg det er usmakelig å dukke opp hjemme hos folk for å sjekke biler. Med så mye chipping/trimming det finnes rundt omkring blir det veldig urettferdig å gjøre det på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke rettferdig at de kommer rundt på den måten da.. Men jeg tror faktisk jeg kommer til å gå for en turbo, blir ikke heftig mye økning, men det er nok for meg. Tror det blir rundt 150 hk. Eller hva tror dere kan bli økningen? Hvordan takler motoren denne økningen? Jeg må vel skifte pakninger og sånt... Jeg gleder meg til sommeren nå:) Skal bruke masse masse penger på lekebilen min :D

http://www.bmwguiden.no/modules.php?set ... _photo.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli veldig overbevist om at jeg skal sette i turbo nå!! Sitter langt oppi Bardufoss og drømmer om Turbo om natta. Dreiemomente kan jeg tenke meg går igjennom taket! Jeg kan ikke si hvilken turbo som er med i settet, men når det koster 18 laken, hvor mange hk kan dere tenke at det kan bli? Hvis det er mulig å si omtrent da:) Er det mulig for en som aldri har tatt ut en motor før, å montere en turbo delvis? Har mekke en del på den før da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monter turbo kit på bilen din og hold deg innenfor 15% regelen så kjører du på biltilsynet og godkjenner den. Da blir det nok ikke så mange kr i ekstra evgifter heller og da får du det godkjent i vognkortet at du har turbo, så kjøper du deg en dual stage trykk regulator så du kan sitte inni bilen å skru opp turbo trykket.... Det er vel den ekleste og greieste måten å gjør det på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er så billig er det vel bare de mest nødvendige delene som er inkludert, så da begrenser effekten seg av ladetrykket du kan ha før du må senke komp. Slike kits for montering uten å modifisere motoren innvendig lader som regel rundt 0.4 bar. I følge "ekspertene" er tommelfingerregelen 107% økning på 1 bar, så om du lader 0.4 bar er nok ikke 150hk så langt fra sannheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...