Gå til innhold

Spm. om trimming:)


Svensson
 Share

Anbefalte innlegg

Det funker fint med 150 hester for meg. Dreimomentet gjør jo susen da :D Er det mulig å chippe den da, eller er det en selvfølge at jeg må gjøre det? Tenker jeg skal sette på 3.16 emblemet bak på bilen jeg etter turbo montering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det funker fint med 150 hester for meg. Dreimomentet gjør jo susen da :D Er det mulig å chippe den da, eller er det en selvfølge at jeg må gjøre det? Tenker jeg skal sette på 3.16 emblemet bak på bilen jeg etter turbo montering :)

hehe....det blir jo gøy det da......En kamerat av meg kjøpte en Audi A3 og bak så har han 1.6 emblemet men det er en 1.8 T med 220 HK :D Det er Gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trimme motoren med 15% effekt økning av orginal effekt, altså orginal effekt pluss 15% av den på orginale bremser uten noe som helst dokumentasjon på bremsene, eneste du trenger er et bremsepapir der det står at du har trimmet motoren med mindre enn 15% av orginal effekt. En bil med 100hk kan trimmes til 115hk med andre ord, 200hk - 230hk, 300 - 345hk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke snakk om avgiftene her... var vel bare om godkjenninga det der... :) Men avgifter på 15% av f.eks 100 hk er vel ikke så mye vel? Er jo en fordel å få det godkjent vist man skal bygge litt ekstra motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ikke snakk om avgiftene her... var vel bare om godkjenninga det der... :) Men avgifter på 15% av f.eks 100 hk er vel ikke så mye vel? Er jo en fordel å få det godkjent vist man skal bygge litt ekstra motor...

Skjønte forsåvidt at det var i forhold til godkjenning det var snakk om. Jeg bare lurer på hvor du har fått det fra. Det går så mye rykter rundt om hva som er greit og ikke, så det hadde vært interessant å vite om det der faktisk er noe Biltilsynet opererer med (over hele linja)... :)

Tror jeg skal ta sats på å gjøre som du sier, om at jeg bør få godkjent den jeg:)Med den lønna jeg har nå (120 kr dagen) så vil jeg ikke måtte betale jævlig mye i bot og avgifter....

Vel, når du godkjenner den får du jo regning på det samme (effektøkningen) bortsett fra en liten straffebot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... den er grei serru, jeg har det fra Biltilsynet i Kristiansund, jeg var der for en stund siden og snakket med han om godkjenning av bilen min med turbo, det var da jeg fikk vite det 100% sikkert det der med 15% regelen... da kunne du gjøre hva du vil med orgnal motoren, slik jeg forsto det kunne du ikke endre sylinder volum eller ventil antall men f.eks turbo og kompressor var ikke noe problem. Samme med effektanlegg, chip++ alt sånn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis effekten tar utgangspunkt i Hk målt på hjulene kan du chiptrimme bilen din avgiftsfritt.

F.eks. si at en bil har oppgitt effekt på 150 hester. Blir denne målt i benk vil kanskje drivverk, dynamo osv ta effekt før du får plantet den i bakken. Si at det er ca 135Hk som blir målt på bakhjula. Da kan du jo lovlig chiptrimme bilen din opp til de "originale" 150Hk bilen din egentlig skulle hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis effekten tar utgangspunkt i Hk målt på hjulene kan du chiptrimme bilen din avgiftsfritt.

F.eks. si at en bil har oppgitt effekt på 150 hester. Blir denne målt i benk vil kanskje drivverk, dynamo osv ta effekt før du får plantet den i bakken. Si at det er ca 135Hk som blir målt på bakhjula. Da kan du jo lovlig chiptrimme bilen din opp til de "originale" 150Hk bilen din egentlig skulle hatt.

Men det gjør de ikke... det er vel effekten i motoren de tar utgangspungt i .... En E36 M3 3.0 har jo 286hk i motoren men har sett bremsepapir på en med "kun" 247hk på hjula..... så det forsvinner mye i drivverk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gjør de ikke... det er vel effekten i motoren de tar utgangspungt i .... En E36 M3 3.0 har jo 286hk i motoren men har sett bremsepapir på en med "kun" 247hk på hjula..... så det forsvinner mye i drivverk!

Hvor måler biltilsynet effekten da? Hjula eller motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok på samme linje hvor de måler, de er nok klar over effekt tapet i drivverket så om du har målinger på hjula finner de nok for ut hvor mye du har i motoren... :evil: men det er jo mye som ska spille en rolle i effekt tapet da, slitte ledd, foringer, oppheng, girkasse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...