Gå til innhold

Spm. om trimming:)


Svensson
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Avgift systemet er vel basert på oppgitt effekt i motor fra fabrikk kan jeg tenke meg..... om de f.eks godtar da at du kommer med bremsepapir på bakhjul som viser det samme med "trimma" bil vet jeg ikke.. men hadde regnet med at de da ville regnet litt på det og kommet fram til at du hadde så og så mye mer hk i motoren etter trimminga og måtte aventulet betale for det.... de er jo ikke akkurat enkle å ha med å gjøre! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måler nok ganske sikkert hjulene, regner ut ca. effekt i motoren og slår av litt som sikkerhetsmargin.

Lovlig avvik (fra fabrikkstall) er opp til +5% i motoren, så er motoren din på fabrikkstallene originalt kan du hente ut 5% ekstra så sant de ikke oppdager at du har gjort noe for å få det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bar. I følge "ekspertene" er tommelfingerregelen 107% økning på 1 bar, så om du lader 0.4 bar er nok ikke 150hk så langt fra sannheten...

kan stemme ganske så bra det. men dette er vell kun med turbo? Var en på bilforumet som hadde en bmw 525 turbo med 349 hk ved 0,9 bar. Org i den motoren er 170. dere kan lese mer om denne bilen på

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=42056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å godkjenne stor effektøktning ved trimming, f.eks turbo osv. kan ikke være særlig utbredt. Først skal man betale 20-30-40000 for å trimme bilen, og så må man ut med det samme for å få den godkjent? Hvem gidder det? Og hvem har råd til det?? Aldri hørt om noen som har gjort det iallfall. Ved små økninger derimot kan det nok være gunstig å få det godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å godkjenne stor effektøktning ved trimming, f.eks turbo osv. kan ikke være særlig utbredt. Først skal man betale 20-30-40000 for å trimme bilen, og så må man ut med det samme for å få den godkjent? Hvem gidder det? Og hvem har råd til det?? Aldri hørt om noen som har gjort det iallfall. Ved små økninger derimot kan det nok være gunstig å få det godkjent

Det med avgiftene gjelder kun for biler importert etter 1.1.1996. Og det gjelder slik jeg har forstått biler solgt nye i norge etter 1.1.1996, og ja, det er ikke så mange som gjør det som har nyere biler enn det der... Men med de som er gamlere er det ikke noe problem... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er 15% som sikkerhetsmargin både ved godkjenning og trimmeavgiften.

Grunnen til at jeg tar den slutingen er at han med den 200SX'en som kjørte fra Politet, stoppet og fylte bensin og skrudde av bilskiltene men ble fakket pga ett helikopter som fulgte jakten; han måtte betale de 40 000 eller hva det var. pga de 5% over 15% han hadde trimmet. DVS han betalte kun for 5% selv om bilen var trimmet 20%.

Så sannssynligvis kan man trimme 15% over standard fordi de bruker det som sikkehetsmargin.

Har jeg forstått det riktig får du heller ikke noe avdrag på alder hvis du blir fakket. Derfor han fikk så mye som 40 000 i bot for bare 5% trimming. Pluss at de legger til en bot på ca 10 000 kr. Da blir det like dyrt samme om du har en 1996 modell eller 2005 modell.

Mange på diverse forum snakker om å legge inn en skjult bryter for å skifte om på turbotrykket eller noe lignende. Faren med dette er at Politiet og Biltilsynet ikke er så lette å lure fordi de leier inn eksperter på tuning og trimming (svikere). De går kjempe grundig igjennom bilen. Og reglene er at hvis de finner en bryter ol. så skal bilen testes med maks trykk uansett hva bryten står på i tidspunktet man blir tatt.

Hvis de finner ut at bilen leverer mer bensin enn turbotrykket skulle tilsi og du har ett lavt turbotrykk går de også ut i fra at du kjører med høyere trykk og de regner ut effekten på motoren.

De plombere også waste gate på turboen og hjernen på motoren når du blir tatt og som regel tauer de inn bilen til dynorulle med en gang.

De er ikke lette å lure mao. Ser ut som Gestapo myndighetene i Norge har forberedt seg skikkelig for å fakke de som ikke betaler de avgiftene de skal.

Vil mye heller anbefale å selge bilen å kjøpe en 320i. Da får du en motor som er 100% konstruert av BMW også! Hvem gidder forresten ta service eller hjelpe deg hvis du får problemer med en motor du har satt på turbo på? Så blir den mye vanskeligere å selge. Tenk deg når du skal skrive i annonsen at det er turbo på den og kan vente deg Politiet og Tollvesenet på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å bli tatt og bota som bimmerdude skriver her kan jeg tenke meg stemmer... Kan ikke forstå at de skal være så snille at de slår av for alder da, de kan jo ikke vite når bilen ble trimmet, for alt de vet kan jo bilen ha blitt trimmet dagen før eller for 2 år sia. Så hvis noen blir tatt med trimmet bil(reg etter 1jan -96) blir det kommer det nok til å svi i pungen.

Sjekket hva det ville koste å trimme en bil som hadde orginalt 1.9liter syl volum og 110hk orginalt, skal den godkjennes med 135hk koster det litt over 5000 i avgifter(1999modell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...