Gå til innhold

Min første BMW (318is)


Teekay1983
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke nok med at det er min første BMW det er også min første bil. Helt siden ungdomsskolen har eg vist at eg ville ha en E36 fordi eg elsker designet. Har utsatt det unødig lenge da siden eg ikke tar lappen nå før eg er 21 år, men det er vel egentlig bare en fordel når en kjøper BMW som første bil. Uten å holde noen lengre tale om det så kan eg si at det er en 318is coupe eg har i sikte. Har funne denne: http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=668673 . Synest dette var en bra pris i forhold til kjørte kilometer sammenlignet med andre på nettet. Vet at kilometer ikke betyr alt, men om eg bruker 40000,- på slitedeler og overhaling av motor har eg jo et strøkent eksemplar dersom den er fri for rust (hadde ikke tenkt å gjøre det da men). Anyway over til bilen, greitt den trenger en polering, men det er jo snart tid for det uansett. Bortsett fra det ser den jo ut som et pent, nesten orginalt eksemplar som styrker håpet om at den pent behandlet (har til og med 318is merket fortsatt). Noen som vet om cd spilleren er orginal? Ifølge selger skal den være rustfri, noe en vel bør ta med en kløype salt, men har planer om å koste på den tectylering uansett. Selger kunne heller ikke si så mye negativt om bilen tekniskt, eneste var litt dårlig synkronisering fra 2 til 1 gir dersom bilen har litt fart (en mekaniker sa dette ikke gjorde noe dersom det ikke lagde altfor mye lyd)

Finner sikkert en brukt gir kasse med tidens løp. Utenom dette kan eg si at det er en importbil. Må ringe han i morgen og spør om han vet hvor gamle forrige eier var og om det fyller med servicehefte, eu-kontroll og sommerhjul. Må også finne ut hvorfor han har importert bilen uten å betale engangsavgiften (58000 er inkl denne avgiften).

Ville bare ha noen synspunkter fra dere om denne saken og hva eg spesielt bør skjekke når eg er og ser på bilen. Hvilke servicer bør stå i serviceheftet?

Takk for at eg fikk låne derses verdifulle tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må også finne ut hvorfor han har importert bilen uten å betale engangsavgiften (58000 er inkl denne avgiften).

Sikkert fordi han skal tjene litt penger på den?

Uansett, noe du burde se på er om toppen er rett... 318iser har visst nok et problem med at viss du kjører bilen opp på høyt turtall mens den er kall så kan toppen bli skjev.. noe jeg ikke opplevde på min 318is.

Når du prøver kjører bilen så dra den litt opp i turtall på andre gir og brå slipp gassen, viss den hopper ut av gir da så er girkassa veldig slitt.

Prøv å brå brems på flat mark, dvs ikke hjulspor og helst på en vei som ikke heller for mye. Sjekk da om bilen trekker til den ene siden og at abs`en fungerer.. dvs at hjula ikke låser segi høy hastighet... de låser seg vel tilslutt når farten har kommet under et eller annet (10-20 km/t?) for ellers ville aldri bilen stoppet :P

Sjekk etter rust spesielt på hjulbuene foran, nederst mot coupen. Det er en svakhet på E36 og kanskje generelt bmw.

Sjekk når den er varm om den trekker jevnt når du drar den ut på turtall.

Om den jager litt på tomgang når den er kald så er det normalt for 318is.. det gjorde hvert fall min og det var ikke no galt med den, dette er spesielt om vinteren.

Sjekk dempere. gyng på bilen. det skal ikke ta en "evighet" før den stopper å gynge.

Sjekk olja, om den er der den skal være, men vær nøye på at bilen står uten å helle når du sjekker dette.. Dette kan fortelle litt om hvor godt bilen er tatt var på.

Noen som kan supplementere/korrektere.. begynner å bli litt sliten her :D

Uansett er helhetsinntrkket bra så er det sikkert bare å gå for det....

å jo, en ting til, siden bilen ikke blir tolla før nå og dermed ikke blir satt på norske skilter før nå så må den gjennom en eu-godkjenning.

Så viss selgeren sier at han kan gå god for bilen og at det ikke er noe galt med den. Så kan du bli enig med han/henne om at viss eventuelle nødvendige reprasjoner etter eu-godkjenninga overskrider en sum så skal han betale litt.

Når jeg kjøpte min første bil (E36 318is) så måtte jeg bytte bærekuler, fjærer foran og bak, dempere foran, foringer foran og bak, pendelstag foran og bak, coupevifte og noe andre små ting. Så jeg bare snakka med han jeg kjøpte bilen av og fikk tilbake 7000 eller no. husker ikke helt. Det var temmelig greit fordi det ble mye i reprasjoner selv om jeg gjorde endel selv. Men nå skal ikke jeg skremme deg :D

Jeg hadde desverre litt uflaks :(

Ja og en ting til, velkommen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Og nei du skremmer ikke meg så lett. Regner med at når bilen er i det kilometer området den er i nå så så begynner en del slitedeler å bli dårlige (får bare håpe forrige eier klok nok til å skifte noen deler før han solgte bilen :) ). Fjørene blir jo skifta uansett siden eg seriøst treng et senkesett på den bilen og kanskje skifter eg demperane også. Diverse foringer og reperasjoner som ikke tar lang tid pga dårlig utstyr eller mangel på spesial verktøy hadde eg tenkt å gjøre sjølv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde ha sånn foringsuttvinger eller hva pokker det heter :D det kan være litt pes.

Det som var komisk var at jeg hadde 3 fjærer som var knekt på bilen når jeg fikk den, og jeg hadde jo tenkt å senke den, så jeg kjøpte et 40/40 senkesett.. men kunne ikke se no forskjell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i klubben ja ;)

Jeg har ikke så mye mer å si en hva som allerede er sagt her...

Bare en ting, og det er at det er lurt å hive bilen in på enten en NAF kontroll eller annet verksted før du kjøper for å ver på den sikre siden! Så får du og selger bli enige om noe viss det skulle ver evnt. feil eller reparasjoner...

Ellers synes jeg prisen var veldig grei i forhold til km.stans osv.. såg ut som en pen bil ;)

Lykke til, og kos deg med den viss du kjøper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si takk til BimmerKing som var å såg på bilen for meg. Han synest den gjekk fint og såg ålreit ut. Den har stått ubrukt i Norge siden den kom for 2 år siden, så da skal det jo ikke være noen heftelser i brønnøysundregisteret. Det er ikke noe strøkent eksemplar. Den har ei stripe langs venstre side, men den trudde selger at kunne forsvinne med litt rubbing og polering. Det andre var en bulk på høyre frontskjerm på størrelse med tommelen (noen tips til hvordan eg fikser den). Men det var en ting eg ikke likte og det var at den manglet SERVICEHEFTE, så eg beordra han til å ta en tilstandsrapport på et verksted. Et annet lite minus er at det bare følger med vinterhjul, men siden bilen er orginal regna eg ikke med å få med 18" alpina felger heller så eg hadde kjøpt nye uansett. En positiv ting er at den ser ut til å være rustfri ettersom hjulbuene ikke hadde rust. Noen tips til andre plasser eg bør sjekke en gammel E36 for rust? Alt avhenger nå av tilstandsrapporten og selvsagt en prøvetur, dersom det er iorden ser det ut som eg kan bli en lykkelig eier av en BMW i løpet av de neste dagene.

Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt skeptisk til at den har stått i 2 år.

For det første, _hvorfor_ har den stått uten i 2 år? Uten å bli regga?

Og for det andre tror jeg ikke det er helt bra for biler å stå så lenge uten å bli brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke for rust rundt jackpaddene på kanalene. Der fant jeg endel rust nå. Ble litt skuffa kan man si for det var endel. :( Var rusta rundt alle sammen.

Vil egentlig ikke anbafale å kjøpe en bil uten skilter. Få han til å fikse skilter først eller finn en annen bil mer mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje. Det er ikke nåværende selger som importerte bilen. Han som gjorde det fikk tak i en annen bil og solgte BMW til han eg skal kjøpe den med. Hvorfor han ikke har registrert den enda veit eg ikkje, men han sa han ville fikse den opp med senkesett og diverse dersom han ikke fikk solgt den. Får ringe til bilverkstedet i morgen når de er ferdige med testen og finne ut hvilken stand de synest bilen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte min første bil (E36 318is) så måtte jeg bytte bærekuler, fjærer foran og bak, dempere foran, foringer foran og bak, pendelstag foran og bak, coupevifte og noe andre små ting. Så jeg bare snakka med han jeg kjøpte bilen av og fikk tilbake 7000 eller no. husker ikke helt. Det var temmelig greit fordi det ble mye i reprasjoner selv om jeg gjorde endel selv. Men nå skal ikke jeg skremme deg :D

Jeg hadde desverre litt uflaks :(

Hvordan fikk du det til? Å få tilbake penger av selger etter kjøp? Hørtes ikke ut som forhandler, så jeg stusset litt over dette.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kjøpte den privat, og må si jeg ble temmelig forbanna når jeg fant ut at jeg måtte bytte alt det der.

Blant annet når jeg hadde prøvekjørt bilen så rista den ikke i det heletatt når jeg dro den over 100km/t, men når jeg fikk den ca en uke etter så rista det som et h..... i bare 70! Det var pga bærekulene, noe jeg ikke visste da, så jeg leverte bilen inn på et bmw verksted for å få sjekka det her. De fant ut at bære kuler var føkked, foringer måtte byttes både foran og bak, jeg hadde to gåene dempere foran, 2 knekte fjærern, en foran og en bak(men det var faktsik 3 knekte fant jeg ut :P ). Coupevifta var den eneste tingen jeg visste ikke funka, men den hadde jeg sagt jeg kunne fikse selv.

Men tilbake til at jeg fikk 7000 tilbake fra han var pga at det her var noe forutsett og at dette burde han ha visst om. Og dessuten så sto det i kjøpskontrakten at det ikke var noe spesielt galt med bilen. Kanskje ikke dette hadde holdt i retten, men jeg hadde kanksje klart å fått hevet kjøpet, noe jeg egentlig ikke ville. Så jeg tok meg en prat med han og spurte han hva han syntes vi skulle gjøre fordi alt i alt så var det her reperasjoner på bmw verstedet til over 20000, og vi ble enige om å dele dette på 2. Men grei som jeg er så sa jeg til han at jeg kom til å gjøre så mye jeg kan så det ble mindre enn det.

Så sånn er det :P

Det skal sies at han som solgte meg bilen var en hyggelig kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...