Gå til innhold

Min første BMW (318is)


Teekay1983
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror du var veldig heldig der og at han var en hyggelig kar ja. Man har plikt til å undersøke en bil ordentlig før man kjøper den og kan ikke gjøre så mye med det i ettertid. Spesielt hvis han nekter.

Tror ikke du får hevet kjøpet pga slitte slitedeler som på bilen din. Dette er jo helt vanlige ting som blir slitt ved normalt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jo denne inn til kontroll uansett i.o.m. at den ikke har vært regga i Norge enda, så der vil vel de fleste manglene komme frem vil jeg tro. Når jeg snakket med selger så sa han at han kunne selge bilen som den sto, for 24.000.-, men da betalte ikke han engangsavg naturlig nok. For 58.000.- kunne han ordne den sånn at den ble klar på norske skilter, noe som innebærer en tur innom biltilsynet for godkjenning som sagt. Og når han også ordner tilstandsrapport, så må det sies å være ganske bra syns jeg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bilen var ikke sånn når jeg prøvekjørte den, så jeg begynte egentlig å lure på om kjerringa hans hadde vært å kjørt bmw på hullette vei å kjørte kraftig nedi et, siden plutselig begge bærekulene var ødelage ++ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har hatt erfaring med den pakningen som på engelsk heter "Timing Case Profile Gasket". Har lest at den ryker på det fleste BMW'er med M42 motor. Gjennomsnittet ryker når bilen har kjørt 95000-120000 km. Når den vart bytta vart det satt på ei sterkare pakning så det ikkje skulle skje igjen. Den som eg vurderer har jo kjørt 163000 km, så den er mest sansynlig skiftet da eller? Dersom den ryker vil det gi utgifter i 10000kr klassen dersom det skal gjøres på verksted.

Mer info: http://www.mesaperformance.com/faqs/318tcpg.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey folkens, har da fått tilstandsrapporten:

- 2 bærekuler foran

- "Hundebein" Høyre foran (kan noen si meg det ordentlige navnet på denne delen)

- Dugg i frontlykter

- MONTERES SIDEBLINKLYS!!

- Høyre baklys fungerer ikke (sikkert bare en pære)

- 1 knukket fjør

- Og så er det jo de berømte hydrauliske løfterne da. 1 innsugsventil jobber vist ikke heilt bra, men det har vel samband med at bilen har stått i ro en stund og treng litt olje i systemet.

-Ellers så tok dei en systemsjekk og fikk opp ein del feilkoder, blandt annet på turtallsjekk og noe på abs bremsene.

Denne testen sier vel bare fra om ting som er øydelagt/fungerer dårlig akkurat no og ikke noe som bryter sammen om 3 måneder?

Utenom det var vel bilen ok, men den er jo ikke strøken da. Den har ein del rust i hjuloppheng og en plass til, mulig det var i bærebruene. Men det må jo være mulig å pusse ned.

Ser ikke noe negativt i det der så lenge den bare treng litt olje for å få motoren i stand.

Kan noen gi meg et overslag på hva delene vil koste, tenker da på bærekuler og "hundebein".?

Tenkte å sette på speil med blinklys i stedet for å begynne å bore i fram skjermen, får jeg den godkjent da?

Bør jeg prute bilen ned fra 27000kr til 23-24000kr?

Det eneste som gjør at eg tviler på kjøpet nå er at bilen har stått i ro UTE i nærmere 2 år. Og at den ikke har servicehefte, noe som gjør at eg ikke veit noen ting om hva som er byttet som fks REGISTERKJEDE. Men på den annen side så er det jo ingenting som tilsier at noe i 5000-7000kr klassen kan bli øydelagt i nærmeste framtid. Har ingenting i mot å bytte noen slite deler for noen 200 lapper noen måneder i året, siden de som regl kan byttes selv. Det viktigste for meg er at eg slipper å bruke mer enn 15000-25000 i reperasjoner utenom de billige slitedelene, i løpet av de 3 årene eg har planer om å ha bilen.

Så eg har eit dilemma her og treng derse synspunkter ut i fra det som står skrevet over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort er å ringe/oppsøke et verksted. Få dem til å se på "sjekken" du har tatt og spør dem om pris på deler og jobb utført på verkstedet dems. Når du har denne prisen trekker du den fra summen eieren vil ha for bilen... Det er vel i dette området +/- noen 1000 lapper du kan prute på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problempakningen som du nevnte lenger oppe her er mest sannsynlig skiftet. Min forrige BMW hadde fått denne skiftet i 1998 og da kostet jobben noe over 6000,-

Hundebein er de små stagene som går ifra stab. staget og ned til bærearmen. Mekonomen kaller de for stabilisatorledd og de koster like over 500,- for 2 stykk.

Bærekulene er heller ikke så dyre men du trenger endel spesialverktøy for å skifte de. Mange bytter hele lenkearmen m/ nye kuler når de først er i gang men det er ikke nødvendig.

Blinklys i speilene bør gå an å godkjenne. En telefon til biltilsynet skulle avklare den saken ganske kjapt.

Når det gjelder den ventilløfteren ville jeg ikke kjøpt bilen før dette var i orden. Er det så enkelt at den kun trenger ny olje bør eieren skifte denne og se om det ordner seg da. Visst ikke er det jo en viss fare for at du kan få et utlegg på motoren.

Registerkjedet trenger du ikke å tenke på. Disse motorene går langt før dette kjedet er utslitt. Det som ofte bør gjøres er å skifte registerkjedestrammeren. Er denne dårlig vil det komme en stygg raslelyd fra kjeden ved kald motor. Denne er kommet i en forbedret utgave, koster ca.400,- og skiftes lett på 5 min.

Dette var iallefall noen synspunkter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får tak i speil med godkjente/A-merkede blinklys (er det ikke det de skal være?), så er det helt sikkert ikke noe problem å få det godkjent, men jeg tror nok noen grinebitere hos Biltilsynet kan finne på å klage ellers. I så fall kan du kanskje bare kjøpe deg to blinklysglass, lime de på sidene av bilen med dobbeltsidig tape, få 1er-feil på feil med de, rive de av når du er ferdig og hive på speil med blink... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg tar bilen dersom jeg får den for 26000 og han utbedrer det motor problemet dersom det er mulig. For prisen er jo godt under de andre jeg har funnet til å ha så "liten" kmstand. Mekanikeren sa at bilen ikke var i noe veldig god stand, men det kan jo ikke være så dårlig heller når den ikke fikk flere feil nå. Må vel egentlig ha uflaks dersom eg har valgt ein bil der eg må skifte eitt par ting til 10000kr i løpet av det første halv året eller året for den sagt skyld, men kan godt bruke 10000 på å skifte 30 slitedeler. Det eineste kjipe, med dette kjøpet er at eg må vente 2-3 veker for å få skilt på bilen, men får bruke tiden godt til å shine og style opp bilen.

Dersom ABS systemet slutter å fungere (siden det kom opp feilkode under systemtestingen) må det rettes opp eller er det bare å kjøre som om det var ein bil uten ASB?

BTW: Bilen må vel EU godkjennes. Er det mulig at det kan dukke opp flere feil da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du er i ferd med å spare deg til fant. Personlig ville jeg vært mildt sagt skeptisk til denne bilen. Det med ventilløfterene kommer ikke av at den har stått i to år, de er nok utslitt. Du kan prøve med motorflush, men det er bare å dempe problemet et halvår. Kombinert med resten du lister opp her er det en bil som er totalt neglisjert over lang tid og vil nok komme til å koste deg en pen bunke med lapper. Regn med endel 2'ere på EU'en.

Det hjelper jævlig lite at bilen ikke har kjørt så langt som andre du har sett til salgs når den har gått for lut og kaldt vann. En bil som har gått langt men har blitt kjærlig behadlet er ingen problem å eie.

Det var mine 50 øre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kalde føtter nå ja takket være Ismannen :D Neida, men eg vurderer å glemme denne bilen ja som dere ser i tidligere poster er jeg meget usikker. Det blir egentlig å gamble dersom eg tar denne bilen, men samtidig så er det ein god sjanse for at den er bra også da. Det kan jo umulig være bra at bilen står ute i 2 år uten å bli brukt, hvorfor solgte han den ikke etter noen måneder. Synest det bare var litt rart at verkstedet ikke fant flere feil på den, men de kan vel komme sakte men sikkert. Det som fikk meg til å se nøyere på denne bilen var jo at den var ganske orginal og billig. Men eg veit at den kan være hardt kjørt og dårlig behandla, og billig er som oftest aldrig det beste :)

Men nok om det, kan dere som er trofaste eiere av BMW gi meg noen linker til annonser som dere ville sett nærmere på.

Kriterier for annonse:

GRENSE FOR SØK: Dra en strek fra sør-trøndelag til stavanger til oslo og tilbake til trøndelag. De bilene dere finner innenfor denne trekanten, kan eg vurdere å se på.

BIL: BMW 318is, 320i NB: COUPE

PRIS: Hadde ikke lyst å bruke mer enn 70000, men en strøken velholdt bil kan eg gi nærmere 90000 for.

MODEL: seint 92 - 95. Blir vel vanskelig å finne noen bra biler i min prisklasse som er nyere enn 95.

FARGE: Sort eller rød (kan vurdere grønn og gul også)

UTSTYR: el. soltak og vindusheiser, men mer er bedre :D

GIR: Foretrekker manuell ja

Plager dere veldig nå, men eg vil jo ha eit problemfritt velholdt eksemplar

så jeg får se BMW's beste sider!!

Her er noen som eg har funnet:

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=674474 Eier født i 1980

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=610916

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=694992 Eier født i 1983

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=684596 Eier født i 1984

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=672862 Eier født i 1986

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=588601

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=689504

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=678753 Eier er muligens født i 1955

http://www1.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=611727

http://www.finn.no/finn/car/object;pdc= ... 0540&pos=5

Er vel vanskelig å si, men vilke av desse bilene kan være i best stand?

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo umulig være bra at bilen står ute i 2 år uten å bli brukt, hvorfor solgte han den ikke etter noen måneder. Synest det bare var litt rart at verkstedet ikke fant flere feil på den, men de kan vel komme sakte men sikkert. Det som fikk meg til å se nøyere på denne bilen var jo at den var ganske orginal og billig. Men eg veit at den kan være hardt kjørt og dårlig behandla, og billig er som oftest aldrig det beste :)

Dette verkstedet, var det det verkstedet du nevnte for meg? I så tilfelle så vil jeg bare si at de har hatt ett litt frynsete rykte. Jeg hadde aldri satt inn bilen min der. :roll: Det finnes sikkert mer gruff på denne bilen som ikke kom frem på denne "rapporten".

Bilen har blitt brukt endel på prøveskilter. Men, jeg anbefaler deg også å se på en annen bil, utfra denne tilstandsrapporten. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...