Gå til innhold

Tikkelyd fra motor

Eirik
 Share

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg bil, en 318i '92 (min første!!! 8) )... Bilen er helt strøken, men det kommer tikkelyd fra motoren...!

Snakket med en Audi-mekaniker i helgen (litt seint på kvelden-> husker ikke helt hva han sa... :lol: ) som mente at bensinen i Norge manglet noen kjemikalier i forhold til hva som blir brukt i andre land. Og at dette resulterte i at ventilene ikke blir smurt skikkelig og det dannes avleiringer rundt ventilene.

Noen som har peiling på dette? Hva kan gjøres for å få bort lyden? Er litt irriterende, føler noe er galt... Så svar mottas med stor TAKK!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkelyden er der hele tiden, men hører den kanskje best når motoren er kald...

Det var også snakk om et flush-middel som en skulle helle i oljen før en tar oljeskift. Dette skulle da løse opp smuss og drit rundt i motoren som igjen fjærner tikkelyd. Noen som har brukt noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjemikaliene han tenkte på er nok bly, som vi hadde tidligere.

og det ga en (smørende) effekt på eldre biler.

hadde man fått kjøpt det enda så hadde jeg brukt det på min 82mod.

uansett så er ikke din bil såååå gammel.

så det er nok lurt av deg å prøve en annen olje. er vel hydrauliske løftere

på bilen din, så problemet ligger nok dær.

har vært oppe før dette tema. så let litt i forumet. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middel for smøring av ventilseter, blyerstatning, fås kjøpt på flaske på de fleste bensinstasjoner. F.o.m. 1987(?) kom alle biler m katalysator, og trenger derfor ikke blytilsetning Min bil får tikkelyd ved lav oljestand, holder den derfor opp mot maxnivå hele tiden. Hjelper og å få ventlilene justert. Små eksoslekkasjer v manifolden kan vel og lage tikkelyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville virkelig ikke bruk bly erstattning på en bil som ikke går på blybensin siden det vil hvert fall legge seg rundtomkring inni motoren.

Tikkinga kan være registerkjedet, men siden du har 318i og ikke 318is så er det vel registerrem?

uansett, sikkert bare en ventiljustering så er det borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler tikker da ;) Bilen min tikker litt, den er 17 år gammel :P Og har fått 290,000km egentlig litt rart at den ikke tikker mer :P Jeg tror det er hovedsaklig de minste motorene som tikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. rensemidler så finnes det flere varianter. Har selv prøvd Forté Motor Flush uten å merke noen stor forskjell (det var på en bil gått 115k), men Audi-forhandleren i Stavanger/Sandnes bruker dette ofte på biler som kommer inn, og de har visst god erfaring med det. Koster et par hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...