Gå til innhold

Låsebolter / sikring av felger


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Velvel, 18-tommerne er på, og der vil jeg helst de skal sitte til løvet atter faller og vinduene atter må skrapes. Derfor vil jeg gjerne at det skal være litt vanskeligere å stikke av med felgene enn å jekke opp bilen og frem med hjulkrysset...

Jeg har to alternativer: Bevegelses/jekkesensor til alarmen, og/eller låsebolter.

Folk reagerer erfaringsmessig ikke en dritt på alarmer, så da gjenstår låsebolter. Er de til å stole på? Er noen typer bedre enn andre? Er det noen med "unike" nøkler til hvert sett? Hva med den utseendemessige delen.. felgene mine har ikke senterlokk, så det også er litt viktig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke låsebolter skal ødelegge utseende noe på felgene... Så et bra låsebolt sett og et par alarm klistermerker skal vel gjøre susen... :D Med mindre du bor i et svært belastet strøk da :?

Har ikke så utrolig mye peil med dette med låsebolter, men har sett slike sett til rundt 3-400,- da med en låsebolt pr. felg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen med "unike" nøkler til hvert sett? Hva med den utseendemessige delen.. felgene mine har ikke senterlokk, så det også er litt viktig..

Tror ikkje det ødelegger noke utseendemessig, men spørsmålet er vel om ikkje de som virkeli er ute etter å stjele slikt også så verktøy som passer? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel, 18-tommerne er på, og der vil jeg helst de skal sitte til løvet atter faller og vinduene atter må skrapes. Derfor vil jeg gjerne at det skal være litt vanskeligere å stikke av med felgene enn å jekke opp bilen og frem med hjulkrysset...

Jeg har to alternativer: Bevegelses/jekkesensor til alarmen, og/eller låsebolter.

Folk reagerer erfaringsmessig ikke en dritt på alarmer, så da gjenstår låsebolter. Er de til å stole på? Er noen typer bedre enn andre? Er det noen med "unike" nøkler til hvert sett? Hva med den utseendemessige delen.. felgene mine har ikke senterlokk, så det også er litt viktig..

-det med utseende bør du ikke bekymre deg over. nesten lik som en vanlig skrue og like stor.

-om de er til å stole på? tja, de som vil ha felgene dine får tatt dem uannsett.. desverre :cry:

-"unikle" nøkler tror jeg ikke det er så mye av. kanskje på veldig dyre sett, men de settene jeg har hatt igjennom tidene, så har det ikke vært så mye forskjell. jobber innen dekkomlegging, og har sett mange nøkler, og det er som regel de samme mønstrene som går igjen.

kjøp et helt vanlig sett. det vil holde noen borte, men de som vil ha de, vil som sagt ta de uannsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alarmklistremerker har jeg jo allerede, siden jeg har alarm. Men tror ikke de hjelper nevneverdig. Vi stod jo midt i Tønsberg sentrum kl. 22 en hverdag for noen uker siden med lommelykt, verktøy og panseret åpent med ulende alarm og blinkende lys. Folk enset det nesten ikke engang. Det nærmeste noen kom å reagere var da to jenter på vår alder kom gående forbi og spurte med et stort glis om vi stjal bil før de satte seg inn i bilen sin og kjørte avgårde. Hurra for alarm. :roll:

Menmen, det hjelper kanskje i det minste utenfor her. Det sover folk bare 5 meter unna der jeg parkerer bilen, så jeg vil tro de reagerer om den går midt på natta. Men for at den skal gå må jeg skaffe bevegelsessensoren. Standard Defa 800-serie merker ikke at den jekkes opp uten den. Åja, og så får man jo litt reduksjon i forsikringen med alarm, og null egenandel ved tyveri. Forresten noen som vet om ettermonterte felger/dekk går under ekstrautstyr i forsikringen?

Angående dette med nøkler til låseboltene så irriterer det meg litt at de kjører så standard. Folk som er ute etter felger kan jo bare skaffe seg et knippe med forskjellige nøkler, eller lage seg et verktøy, så har de alle i boks på 1-2-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har låsebolter på mine. Ett til hvert hjul. Har egen nøkkel for å få av hjulene. Ser bra ut. Vises kun på nært hold at det er låsbolter. Om det er bra kvalitet aner jeg ikke. Men er BBS-felger da :wink: Skal også finnes mutterdeksel for å tre utapå sånn at det ikke vises. Husker ikke i farta om jeg har det, men tror det....hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo lage noen slike i den nye maskinen 'min' på jobb. Den tar 20T på bordet og det skulle vel holde.. :lol:

Den ser omtrent slik ut:

hbseries.jpg

Vi lagde forresten verktøy til noen bolter med 5-kantede hoder her en dag så det hadde ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i ETK at det er 20 forskjellige nummer på de orginale låseboltene.

Du skal med andre ord ha lomma rimelig full av nøkler til disse om du har tenkt å stjele felger utstyrt med orginale låsebolter. :)

det er bare det at på de fleste, så kan du slå på en pipe som er akkurat stor nok, og skru av. har gjort det selv (lovlig :wink: ).

på andre så trenger du heller ikke så mye verktøy for å få de av. litt vold og muskler, og det meste går av.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som jeg har sett på er d en hette du setter utenpå bolten som fyller hullet helt og d er vanlig nøkkel for og låse dem opp. ganske spesial. tror d er noe av d beste jeg har sett. får ikke inn no pie der og den er jo helt rund så man får ikke tak heller. men vil di ha felga dine får de dem vel altids av vil jeg tro. :) har med seg boremaskin eller no men da er vel sjangsen for og bli oppdaga ganske stor og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg til rustne stålfelger. Har enda ikke opplevd at noen har bøffet dem :) Men ellers er det vanskelig å gardere seg mot tyveri. Vil kjeltringene ha noe nok, tar de det. Jævlene. Kanskje det å oppbevare et balltre i passasjersetet kan ha en prevantiv effekt? Eller sette strøm på felgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...