Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Williams F1 : Hadde vært gøy om du fikk målt effekten på motoren din før og etter trimming når du setter i gang,. Da kan du gi noen skeptikere noe å tygge på.........

Teit ting å si egentlig! Er det bedre å være naiv og kaste bort penger på tull?

Når det gjelder innsug så kan jeg garantere at man mister dreimoment. Maks dreimoment blir kanskje høyere men dreimomentet under 2000 rpm blir dårligere.

Lange kanaler i innsuget = høy hastighet på lufta = mer dreimoment. Kortere større kanaler = mer toppeffekt

Akkurat det samme gjelder med effektanlegg. Så grenrør gir dårligere bånndrag. Dreimomentet blir kanskje høyere men ikke på lavt turtall som 1000 rpm.

Det er ikke bare pga avgifter osv at den har lange kanaler. Hvorfor skulle de lage en 2,8 liter da? Målet når de videreutvliklet 2,5 literen var å konstruere en motor som støyet mindre, hadde mer bånndrag og brukte mindre drivstoff.

• Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det står dessuten en link et sted her der dette er gjort, misser litt dreiemoment en liten stund, men bilen blir ganske mye sprekere etter 4000 omdr. det står i diagrammene. Mer luft er det som skal til for å få mer ut av en motor, når du ser diameteren på 2.8 kontra 2.5 innuget sier det seg selv at det vil hjelpe mye på effekten, den er rett og slett strupet og det er ikke noe JEG har funnet på. Dersom det ikke hjelper å gjøre noe med 2.8 literen, kan du da forklare hvorfor min er sekundet raskere (reelle km) enn den var opprinnelig ? Tviler vel på at BMW oppgir 7.1 mens den egentlig går på 6 sek. Det er vel mye teitere å uttale seg om noe man ikke har testet selv. Jeg vet hva jeg snakker om fordi jeg har en 2.8 motor som det er gjor noe med, den drar og utrolig på lave turtall. Det finnes sikkert mye nille greier på markedet, men det som er brukt på min virker fantastisk. Slik er det bare enten du tror det eller ikke, :!:

Skrevet
Det blir jo mer mottrykk når spjeldet er lukket så det hjelper nok litt på dreimomentet også. Eksosen går jo i ett lenger rør i bakre potte når det er lukket.

Nei! Dette spjeldet har INGEN innvirkning på effekten i motoren! Det er plassert altfor langt bak i eksosanlegget til det. Du må tenke på at både katalysatorene og midtpotten vil her virke som resonanskammer for eksospulsene og dermed er hele tankegangen bak dette å hindre lavfrekvente lyder på lave turtall.

På min gamle 328i ble dette spjeldet midlertidig satt ut av funksjon (stod åpent hele tiden), noe som medførte en del during inne i bilen (Touring). Lydbildet ble en del feitere på lave turtall:)

INGEN! endring i effekten...

Skrevet
Williams F1 : Hadde vært gøy om du fikk målt effekten på motoren din før og etter trimming når du setter i gang,. Da kan du gi noen skeptikere noe å tygge på.........

Skulle jeg gjerne gjort, men er nok ikke noe sted her i nærheten jeg kan få det gjort.

Skrevet

Teit ting å si egentlig! Er det bedre å være naiv og kaste bort penger på tull?

Når det gjelder innsug så kan jeg garantere at man mister dreimoment. Maks dreimoment blir kanskje høyere men dreimomentet under 2000 rpm blir dårligere.

Lange kanaler i innsuget = høy hastighet på lufta = mer dreimoment. Kortere større kanaler = mer toppeffekt

Akkurat det samme gjelder med effektanlegg. Så grenrør gir dårligere bånndrag. Dreimomentet blir kanskje høyere men ikke på lavt turtall som 1000 rpm.

Det er ikke bare pga avgifter osv at den har lange kanaler. Hvorfor skulle de lage en 2,8 liter da? Målet når de videreutvliklet 2,5 literen var å konstruere en motor som støyet mindre, hadde mer bånndrag og brukte mindre drivstoff.

Lange kanaler, korte kanaler, kanalene er like lange, men har større diameter på åpningen på den modifiserte som gjør at den får mer luft, ellers vil kanalene være akkurat like lange som de er i dag.

Skrevet

Jeg målte mitt orginale 328 innsug og mitt nye oppfreste 325 innsug.Det nye har over 1cm større :shock: åpning pr.sylinder enn det gamle innsuget.Så er vel liten tvil om at det skal ha effekt :lol:

Skrevet

Williams F1 : Dette kan du gjøre før trimming : Finn deg et sted hvor du kan måle 0-100 2-3 ganger. Gjør det samme etter trimming på samme sted, husk å ha samme bensinmengde begge ganger for at vekten skal være lik, og ha samme dekkene selvsagt. Om du har feilmargin på speedometeret spiller ingen rolle, det er forbedringen som er interessant.

Skrevet

Jeg har lyst å flytte turtallsperren til 7.000 rpm etter trimmingen, jeg vil tro motoren skal tåle det fint så lenge jeg ikke gjør 7k rpm til en vane, ser de "værste" gutta på E36 forumet har øket helt opp til 8.100 rpm på E36 328, men de har M3 kammene (amerikansk S50)

burde jeg skifte noen pakninger i motoren hvis jeg øker sperren til 7k?

Som dere skjønner har jeg ca like mye peiling på å mekke motorer som gjennomsnittet av mødrene/bestemødrene til medlemene på forumet her, jeg kjører bilen og betaler andre (verksted) for å mekke den for meg :)

Kjenner godt 3 av de som jobber på sjappa jeg bruker, jeg mener det er viktigere å ha et godt forhold til billegen enn til fastlegen :)

Hvor stor prosentvis økning i forsikringen regner dere med

193hk - 218hk

og

193hk - 236hk

vil bli?

Skrevet

Jeg har flyttet turtallsperra på min til 7300 o/min i forbindelse med programmering :D Har i alle fall fungert bra til nå,men anbefales nok ikke å dra den dit hver gang :lol:

Skrevet

Yay, koster bare £600 for de S50 M3 am cams

Men så kom jeg plutselig på noe skikkelig bad, hvor mye kommer jeg til å må betale i toll for BBTB kittet £375 og M3 s50 kammene £600 ? (fra England)

Vi snakker om NORGE og bildeler, BILdeler, når myndighetene leser eller hører ordet BIL er de fremme med kalkulatoren og gangetabellen straks, er vel 135 gangen de bruker på alt bilrelatert....

Skrevet

moms, det er det minste problem, jeg kjøper bare en modified 2nd hand, så gjør jeg en deal me han fyren om at jeg liksom bare har betalt f.eks £60 for manifoilen og £35 for BBTB kittet og kanskje £90 for M3 kammene..

Kan det funke? En kollega på jobb kjøpte DVD spiller og skjerm til bilen for at ungen hans skulle roe seg, han bestilte den fra USA og måtte ikke betale noe som helst i toll eller moms, men han var vel heldig?

Skrevet

Tror det skal gå :) Så lenge du forhåndsbetaler til han(noe jeg i alle fall gjorde) så kan du kanskje få han til å merke den med gift(gave),da tor jeg det går bra

Skrevet

kommer ikke til å bestille kammene før 20. mai

fikk selvangivelsen i dag, 10k tilbake før jeg skriver fradragene, skulle egentlig bestille BBTB/manifoil kittet 20. april, men nå skal jeg i banken i morgen låne skattepengene og bestille det tidligere, får så mye i feriepenger og etterbetaling i juni uansett at jeg trenger ikke skattepengene da..

Han skulle skrive prisene jeg ville på delene, han skulle søle litt olje på de også slik at de så gamle ut, dermed den lave prisen.. hehe...

Eneste var at jeg måtte ta ansvaret for at postforsikringen bare ville dekke £95 da, men han skulle pakke kittet bra nok til å tåle en flystyrt, jeg sa jeg skulle betale £15 ekstra for at han skulle pakke det så godt som overhode mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...