Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det blir jo mer mottrykk når spjeldet er lukket så det hjelper nok litt på dreimomentet også. Eksosen går jo i ett lenger rør i bakre potte når det er lukket.

Nei! Dette spjeldet har INGEN innvirkning på effekten i motoren! Det er plassert altfor langt bak i eksosanlegget til det. Du må tenke på at både katalysatorene og midtpotten vil her virke som resonanskammer for eksospulsene og dermed er hele tankegangen bak dette å hindre lavfrekvente lyder på lave turtall.

På min gamle 328i ble dette spjeldet midlertidig satt ut av funksjon (stod åpent hele tiden), noe som medførte en del during inne i bilen (Touring). Lydbildet ble en del feitere på lave turtall:)

INGEN! endring i effekten...

Bare lurer på om du har sett hvordan den bakre potta er konstruert? Jeg skjønner tankegangen din men her er det faktisk snakk om at eksosen går i ett lenger rør når spjeldet er stengt men tar en kortere vei når det er oppe. Ville hvertfall blitt dårligere effekt om det skulle vært lukket hele tiden. Må måles på rulle for å sjekke dette ordentlig tror jeg. Ikke lett å merke om du mister 10% dreimoment.

Det er hvertfall noe spesielt å ha ett vanlig støysvakt eksosanlegg + effektanlegg på samme bilen. Ikke mange biler som har dette.

• Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Mer luft er det som skal til for å få mer ut av en motor, når du ser diameteren på 2.8 kontra 2.5 innuget sier det seg selv at det vil hjelpe mye på effekten, den er rett og slett strupet og det er ikke noe JEG har funnet på.

Det var vel jeg som ga deg de linkene der du leste at den var strupet var det ikke? Alt om den strupingen er rene spekulasjoner! Om de har gjort det for å holde effekten nede eller øke dreimomentet er det bare enkelte på BMW som vet. Men det er feil å si at de gjorde det KUN for å strupe motoren. Det er ikke riktig. De hadde nok økt dreimoment i tankene også.

Å måle aks med stoppeklokke og speedometer på bilen blir ikke så veldig nøyaktig da. Lett å bomme på ett eller 2 sekunder på den måten der. Jeg målte min E30 325i til 6 sekunder med en passasjer forresten. Tror nok ikke det var helt nøyaktig. Er mulig at din bil gjør det på 6 sek orgianalt også. Noen ganger er de målingene ganske konservative eller så er det oppdiktede tall som høres fine ut i forhold til andre modeller de selger. De tester nok ikke hver eneste modell skjønner du.

Det finnes motorer med variabelt innsug for å få godt dreimoment på bunnen og høy effekt på toppen. De innsugene fungerer sånn at lufta går i lengere kanaler på lavt turtall og kortere ved høyt turtall. Jeg tror at M50B25 har kortere kanaler i innsuget også. Tynnere kanaler øker farten på lufta og gir mere dreimoment.

Til WilliamsF1:

Du bør sjekke litt nærmere hva du må gi for ett sånt innsug for brukt. Jeg ga deg ikke de linkene for at du skulle kjøpe derfra men for at du skulle få litt mere informasjon. Du må også ta mye av den informasjonen på det forumet med en stor klype salt. Har sett diagrammer der en påstod han hadde 240 hester etter skifte av innsug. Ikke så rart når han har regnet med 25% i drivverkstap. Mange som jukser på den måten desverre.

Må bare si ifra til deg at du holder på å gi 10 ganger mere for det innsuget enn det jeg skulle betale for ett slikt brukt. Det koster 4000 kr nytt hos BMW. Om det er verdt den stive prisen pga det nye gassspjeldet eller fordi det er ett bolt on kit som ikke må tilpasses og bruke masse tid for å få til å passe er det du som må avgjøre men man bør sjekke litt rundt for å vite hva ting koster før man kjøper noe.

Å øke turtallsperren på den motoren er ikke bare bare. 325i motoren var en turtallsmotor det er ikke 328i motoren. Den har f eks ikke dobble ventilfjører som 325i hadde. Rådene er også mere vektoptimaliserte/svakere. Det går sikkert helt fint men er noe å ha i bakhodet.

Skrevet

Lange kanaler, korte kanaler, kanalene er like lange, men har større diameter på åpningen på den modifiserte som gjør at den får mer luft, ellers vil kanalene være akkurat like lange som de er i dag.

Ser ut som kanalene på M50B25 er litt kortere gitt! Uansett gir smale lange kanaler bedre dreimoment på bunn (bunndrag). Det de hadde i tankene når de konstruerte det faktisk. Ikke glem hvem som ga deg de linkene nå. Har faktisk studert dette ganske nøye!

Toppeffekten vil derimot bli noe bedre! Er ikke tull det! Men kan garantere at du mister litt kraft under 2000 rpm. Om det er verdt å få en "uorginal" motor for 10-20 hester ekstra er en vurderingsak. Den blir hvertfall ikke slik ingeniørene hos BMW mente at den skulle være. Er bilen helt ny for deg er det hvertfall tull. Jeg har personlig tenkt å vente litt med å modifisere motoren ettersom jeg kun har hatt bilen i 5 mnd og ikke har utforsket de kreftene som er i motoren orginalt enda. En 328i trekker jo som bare F orginalt også.

Skrevet
Jeg målte mitt orginale 328 innsug og mitt nye oppfreste 325 innsug.Det nye har over 1cm større :shock: åpning pr.sylinder enn det gamle innsuget.Så er vel liten tvil om at det skal ha effekt :lol:

Tviler ikke på om at man får økt effekt på topp ved å bytte til M50B25 innsug på M52M28 men man må tenke på at det kan gi litt dårligere dreimoment på bunn også spesielt hvis man skal gi så mye penger for det.

Har du fått testet bilen din på rulle nå? Hva ble resultatet?

Skrevet

Nei,har ikke fått kjørt den i benk enda,men det kommer :)

Jeg mener i alle fall at det innsuget er hvert pengene sine,men det er jo opp til enhver....

Skrevet
Mer luft er det som skal til for å få mer ut av en motor, når du ser diameteren på 2.8 kontra 2.5 innuget sier det seg selv at det vil hjelpe mye på effekten, den er rett og slett strupet og det er ikke noe JEG har funnet på.

Det var vel jeg som ga deg de linkene der du leste at den var strupet var det ikke? Alt om den strupingen er rene spekulasjoner! Om de har gjort det for å holde effekten nede eller øke dreimomentet er det bare enkelte på BMW som vet. Men det er feil å si at de gjorde det KUN for å strupe motoren. Det er ikke riktig. De hadde nok økt dreimoment i tankene også.

Å måle aks med stoppeklokke og speedometer på bilen blir ikke så veldig nøyaktig da. Lett å bomme på ett eller 2 sekunder på den måten der. Jeg målte min E30 325i til 6 sekunder med en passasjer forresten. Tror nok ikke det var helt nøyaktig. Er mulig at din bil gjør det på 6 sek orgianalt også. Noen ganger er de målingene ganske konservative eller så er det oppdiktede tall som høres fine ut i forhold til andre modeller de selger. De tester nok ikke hver eneste modell skjønner du.

Det finnes motorer med variabelt innsug for å få godt dreimoment på bunnen og høy effekt på toppen. De innsugene fungerer sånn at lufta går i lengere kanaler på lavt turtall og kortere ved høyt turtall. Jeg tror at M50B25 har kortere kanaler i innsuget også. Tynnere kanaler øker farten på lufta og gir mere dreimoment.

Til WilliamsF1:

Du bør sjekke litt nærmere hva du må gi for ett sånt innsug for brukt. Jeg ga deg ikke de linkene for at du skulle kjøpe derfra men for at du skulle få litt mere informasjon. Du må også ta mye av den informasjonen på det forumet med en stor klype salt. Har sett diagrammer der en påstod han hadde 240 hester etter skifte av innsug. Ikke så rart når han har regnet med 25% i drivverkstap. Mange som jukser på den måten desverre.

Må bare si ifra til deg at du holder på å gi 10 ganger mere for det innsuget enn det jeg skulle betale for ett slikt brukt. Det koster 4000 kr nytt hos BMW. Om det er verdt den stive prisen pga det nye gassspjeldet eller fordi det er ett bolt on kit som ikke må tilpasses og bruke masse tid for å få til å passe er det du som må avgjøre men man bør sjekke litt rundt for å vite hva ting koster før man kjøper noe.

Å øke turtallsperren på den motoren er ikke bare bare. 325i motoren var en turtallsmotor det er ikke 328i motoren. Den har f eks ikke dobble ventilfjører som 325i hadde. Rådene er også mere vektoptimaliserte/svakere. Det går sikkert helt fint men er noe å ha i bakhodet.

Bimmerdude det er da vanlig og strupe effekten på biler for å komme under avgiftsgrenser og forsikrings politikk, min bror hadde en 98 masda 626 2.0 som egentlig hadde 140hk, men som var chippet ned i norge til 110hk for å være konkuransedyktig på pris...

BMW hadde 325'en og de fant vel ut at de skulle gå for mer dreiemoment i stedet for mer hester, det har nok flere grunner.. men 328 hadde utvilsomt blitt levert med mer enn 193hk hvis det ikke hadde vært for at tysk forsikring blir mye dyrere over 194hk... Det sier seg egentlig selv..

til og med mulig motoren hadde vært bygd som 325 motoren da men med 2.8l volum, hvis den grensen på 194hk ikke hadde eksistert.

Skrevet

4000 fra BMW ja, men det er en helt standard manifoil, og uten trottlebodyen.. hvis jeg kjøper bare foilen fra BMW for 4000 vil jeg tape mye mere torque enn med dette kittet som jeg alt i alt skal betale 6800,- for

Skrevet

Bimmerdude det er da vanlig og strupe effekten på biler for å komme under avgiftsgrenser og forsikrings politikk, min bror hadde en 98 masda 626 2.0 som egentlig hadde 140hk, men som var chippet ned i norge til 110hk for å være konkuransedyktig på pris...

BMW hadde 325'en og de fant vel ut at de skulle gå for mer dreiemoment i stedet for mer hester, det har nok flere grunner.. men 328 hadde utvilsomt blitt levert med mer enn 193hk hvis det ikke hadde vært for at tysk forsikring blir mye dyrere over 194hk... Det sier seg egentlig selv..

til og med mulig motoren hadde vært bygd som 325 motoren da men med 2.8l volum, hvis den grensen på 194hk ikke hadde eksistert.

Er det ikke noe av det samme med Nissan Skyline i japan da? Er vel plombert til 286hk el no sånt for biler over dette er det en stor avgiftsøkning i japan... Fjerner du plomberingen ryker du opp i nesten 500hk tvert... (har vertfall hørt noe sånt... :roll: ikke drep meg hvis det er feil 8-[ )

Skrevet

276hk i Japan, er en drøss med Japanere som har 276hk men som med enkle grep kan ta ut mye mer.

Men med Skyline var det vel noe med avgasser også, at 500hk versjonen forurenset noe sinnsykt.

Skrevet
4000 fra BMW ja, men det er en helt standard manifoil, og uten trottlebodyen.. hvis jeg kjøper bare foilen fra BMW for 4000 vil jeg tape mye mere torque enn med dette kittet som jeg alt i alt skal betale 6800,- for

Ja,et viktig poeng er jo at den manifolden du kjøper derfra er frest opp max,det samme er gass-spjeld og antispinnspjeld.Var bare å montere iflg beskrivelsen som var med.Nb:gitteret som skal fjernes i luftmassemåleren kan være litt vrient å få ut pga må passe så føleren i luftmassemåleren ikke blir skadet.+en annen ting jeg gjorde var å kjøpe plastdekselet på toppen av motoren til 325 for da får du det lavere nedtil motoren enn 328-dekselet kommer.(men det blir fortsatt litt høyere enn det som var standard)

Skrevet

Det som er litt ille med den www.E36coupe.com greia er at enkelte på forumet der operer med mye høyere effekttap i dreivverket enn det som er normalt.

To av de som mener de har 240 hester i 328'en har regnet med feil effekttap på mølla. Han ene fikk 194 hester på bakhjulene så det blir ca 227 hester i motoren.

Var en på Autopower.se som har testet sin på rulle og fikk 222 hester på motoren (M50 innsug, grenrør og eksos, ikke mappet).

Hvor mye det hjelper å mappe den etterpå er jeg litt usikker på fordi motoren skal tilpasse seg til at den får mer luft uansett.

Hvor mye skal US S50 kammene hjelpe da?

Har de frest opp manifoilen også? Trodde det bare var spjeldhusene jeg men?!?

Skrevet

Leste ca 17% effekttap i girgassen med manuell er normalt og med 240hk i motoren vil du miste 40.8hk bare i girkassen da.

Med 17% totalt tap vil en 240hk ha 199.2hk på hjulene.

Jeg tipper min originale 328 har max 170hk på hjulene, ikke noe mer enn det.

Ja, ECUen tillpasser seg (innenfor mappen du har, men med re mappen har de utvidet mappen til og kan gi enda mer bensin enn max originalt for å få riktig forhold mellom luft og bensin ettersom den henter inn mer luft med den nye manifoilen/trottlebodyen, enn hva er mulig originalt..

Jeg burde skjønt at 328 var strupet tidligere fordi med 0.5 bars kompressor skulle:

E36 320 150hk til 231hk

E36 328 193hk til 240hk

9 hester mer på 0.8 liter eksta volum er ikke rare greiene

Skrevet
Leste ca 17% effekttap i girgassen med manuell er normalt og med 240hk i motoren vil du miste 40.8hk bare i girkassen da.

Med 17% totalt tap vil en 240hk ha 199.2hk på hjulene.

Tror ikke den prosentregningen din er helt god gutt! 199,2 * 1,17 = 233,1!

Og her var det snakk om 194 hester i motoren, dvs. 194*1,17 = 227.

Tror du virkelig det er lett å få ut 240 hester av en 328 motor når M3 har 286?

Dessuten så er det mange som snakker om driverkstap på 10-15% på bakhjulstrekkere.

Ja, ECUen tillpasser seg (innenfor mappen du har, men med re mappen har de utvidet mappen til og kan gi enda mer bensin enn max originalt for å få riktig forhold mellom luft og bensin ettersom den henter inn mer luft med den nye manifoilen/trottlebodyen, enn hva er mulig originalt..

Den tilpasser seg for mere luft enn orgialt også så jeg stiller meg tvilende til effekten av remapping! Mye heksekunst på gang i denne bransjen.

Hvis man overlader i moderate mengder er det heller ikke nødvendig å remappe så da kan det umulig være nødvendig med dette innsuget. ESS tar ut 300 hester med denne motoren med orginal ECU hvis jeg ikke husker feil. Kun andre dyser.

Jeg burde skjønt at 328 var strupet tidligere fordi med 0.5 bars kompressor skulle:

E36 320 150hk til 231hk

E36 328 193hk til 240hk

9 hester mer på 0.8 liter eksta volum er ikke rare greiene

Hva med ESS som har over 300 hester på denne motoren da? De bruker orginalt innsug.

Jeg tror bytte til M50B25 innsug vil alene gi mellom 10-15 hester mer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...