Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har mer enn 0.5 bars komp på den, jeg snakket med et turbo firma utenfor drammen for lenge siden og de sa at på E36 3 serien kunne du sette på opptil 0.5 bars komp uten å måtte bytte pakninger og foringer i motoren, skulle du over 0.5 bar måtte andre ting forbedres for holdbarheten på motoren..

Jeg tipper de har modifisert det normalet innsuget på den ESS kjerra, all logikk skulle tilsi det.

Du må jo trekke vekk 17% av 240hk ikke legge 17% til 199,2.

17% av 240 er 40.8. da gjenstår 199.2hk på hjulene.

Og bare for å ha det klart..Jeg tror ikke jeg vil oppnå 240hk med dette kittet pluss M3 kammene, men 231hk burde jeg vel klare til slutt, 231 er egentlig målet mitt for 328'en, samme som E46 330 ( vil helst ikke snakke om dreiemomentet mellom en tunet 328 og 330, hyshhhhh)

• Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Til bimmerdude : Nei det var IKKE du som viste meg at 2,8 literen strupet, det har jeg visst om i lang lang tid, første gang jeg så det var i et engelsk BMW blad, siden har jeg sett det mange ganger.

Mulig du bommer med 2 sekund når du måler 0-100, men jeg som har litt vett i hodet vet hvordan jeg gjør det. Først må man vite hva som er reelle 100 km/t, deretter finne et egnet sted, teste 2 ganger i hver kjøreretning for å se om tiden blir lik. Det er meget enkelt å starte stoppeklokken akkurat idet man starter, og enkelt å stoppe den på i mitt tilfelle 105 km/ t. Største avvik jeg hadde var 0.15 sekund. 2.8 literen skulle ikke overgå gamle 3.5 literen (211hk) eller første 3.0 V8 på 218 hk, dessuten er det disse forsikringsgrensene da som en nevnte her. Du skriver at kanskje bilen min går på 6 sekund orginalt selv om den er oppgitt til 7.1, det kan du vel ikke tro på selv en gang, de fleste skryter på seg litt ekstra aks, tror ikke du helt fatter hvor stor forskjell det er på 7.1 og 6 sek. Det er noe helt annet enn f.eks 8 og 9 sek. Fatter ikke at det skal være så vanskelig å tro på noe som blir hevdet både diverse steder på nettet og i BMW blad, tror ikke en gang på det når det blir lagt ut tester, KANSKJE ER IKKE JORDEN RUND HELLER????? Dessuten testen om han som måler effekten før og etter bytte av innsug og diverse var det jeg som la ut opprinnelig på det andre BMW forumet.

Skrevet

Kjell jeg skal bruke ideen din, jeg skal kjøre 5 ganger før og etter trimming, på de 5 skal jeg ta bort den dårligste og den beste og ta snittet av de 3 i midten, slik som karakterene på skihopp :)

Jeg skal fylle full tank (vet det vil gi mye dårligere tider, men det blir mest nøyaktig for sammenligning), så må jeg kjøre 3km til en lang strekke, her kan jeg teste 0-100 en natt, må ha en kompis til å ta seg av tiden (vil gi enda dårligere tider, får bruke en liten lett en, hehe)

Jeg veide bilen min med ca 15 liter bensin , 18" felgene og hardtoppen på og vekten sa 1570kg, hvor kommer alle de kiloene fra? skal jo være 1425kg så jeg tankte at min skulle være ca 1500

Skrevet

WilliamsF1, så at du lurte på effekten av Supersprint anlegg på E36coupe-forumet. Jeg har Supersprint hele veien (grenrør,racingkat og bakpotte).

Jeg monterte racingkat og bakpotte separat fra manifolden,syntes den dro bedre etterpå.Montere på et litt seinere tidspunkt grenrøret,det er kostbart med har helt klart virkning.For å si det sånn,jeg hadde ikke byttet tilbake om jeg fikk tilbud om det :wink:

Et annet moment er jo lyden som er et +,rolig på tomgang(nesten roligere en orginal anlegg om mulig) og lyd med "snert" med pådrag.IKKE noe sånn brom brooom lyd :lol:

Skrevet

Tusen takk Joar'n , du har vært meget hjelpsom gjennom hele tråden her og det virker som du har peiling, kommer til å trenge deg i mer i løpet av våren/sommeren ;)

Skrevet

Det blir mest nøyaktig om du selv holder stoppeklokken, da får du starten den nøyaktig når du slipper ut pedalen.

Skrevet
Det blir mest nøyaktig om du selv holder stoppeklokken, da får du starten den nøyaktig når du slipper ut pedalen.

Nei, det må jo bli best om jeg kauker GO og STOP enn om jeg skulle holde klokken

Skrevet
De har mer enn 0.5 bars komp på den, jeg snakket med et turbo firma utenfor drammen for lenge siden og de sa at på E36 3 serien kunne du sette på opptil 0.5 bars komp uten å måtte bytte pakninger og foringer i motoren, skulle du over 0.5 bar måtte andre ting forbedres for holdbarheten på motoren..

Jeg tipper de har modifisert det normalet innsuget på den ESS kjerra, all logikk skulle tilsi det.

Gå inn på forumet til Autopower.se de Svenskene er 10 år foran nordmenn på trimming. Finnes en haug med 325i turbo med 400-600 hester der. M50/M52 kan tåle opp til 0,8 bar overlading uten å senke kompresjon. ESS kjører på 0,4-0,5 bar. De gjør ikke noe med innsuget kliner kun på en kompressor og setter på nye dyser. Har pratet med dem selv om dette. Om effekten er den de påstår er en annen sak.

Ups :oops: Var visst min egen prosentregning som ikke var helt god. Lenge siden ungdoms skolen gitt.

Ser du på det øverste diagrammet her så er det en som påstår at han har 240 hester! Ser du litt nærmerere: "P-Wheel", det er hester på bakhjulet. Så vidt jeg kan se så står den på under 160. Hvordan får du 160 hester på bakhjulet til å bli 240 på svinghjulet? http://www.e36coupe.co.uk/forum/viewtopic.php?t=5204

Skrevet

Til Kjell:

Det er forskjeller på tester som er utført riktig og tester som er utført feil, og tester som er utført av personer som skal selge ting ikke minst.

Det finnes ingen tester som er utført av uavhengige som ikke tjener på det og på riktig måte som jeg har sett. Hjelper ikke når de har gjort 10 andre modifkasjoner samtidig. Er heller ikke godt nok hvis det her gått lang tid mellom dyno testene. Det skal hvertfall testes samme dagen eller dagen etter skal det være litt politelig. Hvem vet hvor mye de har skrudd og justert på den dynoen på noen måneder??

Jeg har en sterk misstanke om at aks tider som bilprodusenter opplyser er litt fiktive. Det går like mye politikk i de tidene der. Tror du virkelig de gidder teste hver modell? Desuten dekk, felger, asfalt, fører og masse spiller inn. Var også kjent før at BMW sine aks tider var ganske konservative. Var ikke sjelden at bilblader klarte å kutte 1 sekund på tidene. Og de brukte skikkelig utstyr også. Er ikke uvanlig at en god fører klarer å kutte aks tiden med hvertfall 1 sekund.

Er jo ikke noe vits å skryte at det er gjort så mye på bilen din om du ikke vet hva som er gjort på den! Tar jo ca 10 sekunder å finne ut om det er orginale eller M50 innsug på den. Hvorfor ikke ta den på en rulle? Og hvorfor ikke bruke en G-tec måler i stedet for stoppeklokke? Den regner ut effekten på motoren også! Ikke så veldig nøyaktig men!

Dette innsuget har vært diskutert masse på Autopower.se og til og med de som selger slike sier at de gir mellom 10-15 hester ekstra.

Skrevet

Siden enkelte her har så mye penger å bruke på dette så kanskje det beste hadde vært Debilas eller hva det heter seperate gasspjeld. De koster 14 000 men hjelper nok betydelig mer enn M50 innsuget. De opplyser +27 hester på det.

Skrevet

Helt standard 328i med 212 hester på motoren!

http://www.e36coupe.co.uk/forum/viewtop ... c&start=15

Rollingroad.jpg

Hvis jeg har regnet riktig så skal det 176 på bakhjulet bli 212 på motoren.

Begynner faktisk å tro på at det er muligheter for å få ut 230-240 hester på den motoren. Men de rullene kan jo være ganske unøyaktige så skal man teste det ordentlig bør man bruke en 3-5 forskjellige ruller pluss G-tec målinger og vanlige akselerasjonsmålinger.

Skrevet

Gå inn på forumet til Autopower.se de Svenskene er 10 år foran nordmenn på trimming. Finnes en haug med 325i turbo med 400-600 hester der. M50/M52 kan tåle opp til 0,8 bar overlading uten å senke kompresjon. ESS kjører på 0,4-0,5 bar. De gjør ikke noe med innsuget kliner kun på en kompressor og setter på nye dyser. Har pratet med dem selv om dette. Om effekten er den de påstår er en annen sak.

helt korrekt! ESS bruker orginalt innsug. effekten er jeg rimelig sikker på at stemmer. har testet mot flere M-biler og aldri blitt frakjørt.

Andreas på PPF hadde vel nærmere 600 hk i sin 525 M50-maskin. den var orginal innvendig, kun neddreide orginal stempler.

Skrevet

Ups :oops: Var visst min egen prosentregning som ikke var helt god. Lenge siden ungdoms skolen gitt.

Ser du på det øverste diagrammet her så er det en som påstår at han har 240 hester! Ser du litt nærmerere: "P-Wheel", det er hester på bakhjulet. Så vidt jeg kan se så står den på under 160. Hvordan får du 160 hester på bakhjulet til å bli 240 på svinghjulet? http://www.e36coupe.co.uk/forum/viewtopic.php?t=5204

Bimmerdude, det drammens firma fant jeg i et svensk bil blad i fjor sommer, alle svenske rallykjørere osv kjøpte fra dette Drammensfirma, svenskene er nok forran på trimming, men Turboer fikk de fikset hos de gutta i drammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...