Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Siden enkelte her har så mye penger å bruke på dette så kanskje det beste hadde vært Debilas eller hva det heter seperate gasspjeld. De koster 14 000 men hjelper nok betydelig mer enn M50 innsuget. De opplyser +27 hester på det.

+27?, jeg leste pluss 20 hk på DBilas og det koster 17k, kjøper jeg det vil det jo ta en kontrolør 0.00001 sek å se at motoren er moddet.

• Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Siden enkelte her har så mye penger å bruke på dette så kanskje det beste hadde vært Debilas eller hva det heter seperate gasspjeld. De koster 14 000 men hjelper nok betydelig mer enn M50 innsuget. De opplyser +27 hester på det.

+27?, jeg leste pluss 20 hk på DBilas og det koster 17k, kjøper jeg det vil det jo ta en kontrolør 0.00001 sek å se at motoren er moddet.

Jepp. jeg husket feil. Men det står 20 hk økning på 320i også så jeg tror du vil få endel mer på 328i. Hvis man sliper bort Dbilas Dynamic skriften og farger spjeldene gråe så vil det ikke bli like påfallende men faren er der.

Er det 20 hk ekstra med seperate gasspjeld kan det umulig være 20 hk ekstra i M50B25 innsuget.

Forresten så har 328i også andre kamaksler enn 325i så litt av "strupinga" ligger der også.

Så har jeg sett nærmere på bilder nå og man kan tydelig se at M52 innsuget har lenger kanaler + at noen mener at de er koniske, dvs at de krymper mot utløpet for å øke farten på eksosen og dreimomentet. Så er nok ikke bara pga struping de har satt på dette nei.

Det sitter også en restriktor/lyddemper i luftfilterboksen. Tar man bort denne kan man nok få endel hester gratis. Hvis man har sporstluftfilter er det også veldig viktig at det er avskjermet så det ikke suger varm luft.

Hvorfor har de ikke bare strupet motoren elektronisk hvis de skulle strupe den? Må være mye enklere det!

Og hvorfor er det ingen av de store tuningsfirmaene som bytter ut de restriktive manifoilene?

BTW. så mener ESS (andre også) at 328i har fartsperre på 236 km/t så trimming er 100% lovlig siden toppfarten ikke øker! Noen som vet noe mer om det?

Skrevet

Til bimmerdude : Hva er vitsen med å kjøre bilen min på ruller ? Du vil jo uansett bare påstå at rullene er unøyaktige. Ingenting i verden kan overbevise deg , ikke om det kom fra BMW engang, da hadde det jo bare vært politikk. Det sier seg jo selv at siden diff. mellom 2.5 og 2.8 bare er 1 hk har man ikke villet ta mer ut av den. Hvis BMW ville ta mer ut av motorene sine, hvorfor hadde 745i bare 252 hk både med 3.2 literen og 3.5 literen (eller 3.43 som den egentlig er )? Snakket med en som chippet en slik bil, turbotrykket ble ikke justert, ble målt på ruller til 308 hk. Årsaken er at BMW ville at den skulle ha akkurat 252 hk.

Skrevet
Og hvorfor er det ingen av de store tuningsfirmaene som bytter ut de restriktive manifoilene?

Driver ikke Shrick med spesielle innsug til BMW da? De har vertfall et til E36 M3 vet jeg... Også til en eller annen M52 motor.... :roll:

Pluss at de leverer til andre bilmerker oxo...

BTW. så mener ESS (andre også) at 328i har fartsperre på 236 km/t så trimming er 100% lovlig siden toppfarten ikke øker! Noen som vet noe mer om det?

Hvor står det at ESS sier at en E36 328i har farts sperre på 236km/t?

Har vært inne på sidene deres å sett... Står faktisk ingen ting om E36 der såvidt jeg kan se...

BMW har vel bare farts sperre på 250km/t+ .... Dette er vel en gentelmans avtale mellom BMW og andre bilfabrikanter... Noe med miljø og sikkerhet på Autobahn osv... Hvis f.eks en 320i har en toppfart på 200km/t vil det ikke si at den er sperret til den hastigheten. Det er vel gir utveksling/motor (effekt) som gjør at det "stopper seg"...

Skrevet

Du har nok rett i det balleknalle, min Z3 2.8 vil ha ca 6400 omdr i 240 km/t, så det er vel turtallet som stopper det hele. Ikke sikker om 328i har samme utveksling, men jeg tror det.

Skrevet
Du har nok rett i det balleknalle, min Z3 2.8 vil ha ca 6400 omdr i 240 km/t, så det er vel turtallet som stopper det hele. Ikke sikker om 328i har samme utveksling, men jeg tror det.

Jepp, kjørte ut 320'en min på 216-218 km/t på spedometeret, så la oss si 200-205 km/t , selv har jeg bare hatt 225 på speedometeret på 328, men med mer å gå på, men i fjor sommer i svergie påstod en kompis av meg at han hadde 245 på meteret mens jeg sov, og jeg kunne lukte at han hadde kjørt hardt når jeg våknet ved besinstasjonen og vi gikk ut av bilen

Skrevet
Til bimmerdude : Hva er vitsen med å kjøre bilen min på ruller ? Du vil jo uansett bare påstå at rullene er unøyaktige. Ingenting i verden kan overbevise deg , ikke om det kom fra BMW engang, da hadde det jo bare vært politikk. Det sier seg jo selv at siden diff. mellom 2.5 og 2.8 bare er 1 hk har man ikke villet ta mer ut av den. Hvis BMW ville ta mer ut av motorene sine, hvorfor hadde 745i bare 252 hk både med 3.2 literen og 3.5 literen (eller 3.43 som den egentlig er )? Snakket med en som chippet en slik bil, turbotrykket ble ikke justert, ble målt på ruller til 308 hk. Årsaken er at BMW ville at den skulle ha akkurat 252 hk.

Det du sier til slutt der bekrefter jo bare det jeg sier at det er mye politikk på gang. Dessuten så har jeg aldri sagt at din bil ikke har mere hester enn orginalt. Poenget er at jeg ser ting fra flere sider. Eneste som trengs for å overbevise meg er å fortelle litt fakta om akkurat hva som er skiftet og hvilke motor du har. Har enda ikke fått med meg om du har M52 eller M52TU noe som er veldig vesentlig her. Hjelper ikke å si at den er trimmet av ACS. Det gir meg ikke mye info liksom.

Hvis du har en M52 har de ikke skiftet innsug manifoil tror jeg. Virker på meg som at tunerne ikke har fått med seg det trikset der. Hvorfor ikke vise noen bilder av motoren og grenrør og innsug? Det jeg kan tenke meg at de har skiftet er kamaksler, grenrør og chippa. Men er sikkert folk som sier at slike ting er gjort når de selger bilen uten at det er gjort. Skjønner du? Hjelper å skifte innsug for deg også sikkert for som sagt gjør ikke ASC og de andre store tunerne dette så vidt jeg vet. Har du M52 kan du skifte til M50 har du M52TU kan du skifte til M54 330i innsug.

Skrevet
Hvis E36 328 har sperre på 236 km/t som Bimmerdude sier,så har i alle fall ikke min sperre :lol:8)

Jeg har aldri sagt at 328i har fartsperre. Sier bare at ESS har fortalt meg det og at jeg har lest det andre steder.

Skrevet

Driver ikke Shrick med spesielle innsug til BMW da? De har vertfall et til E36 M3 vet jeg... Også til en eller annen M52 motor.... :roll:

Pluss at de leverer til andre bilmerker oxo...

Hvor står det at ESS sier at en E36 328i har farts sperre på 236km/t?

Har vært inne på sidene deres å sett... Står faktisk ingen ting om E36 der såvidt jeg kan se...

BMW har vel bare farts sperre på 250km/t+ .... Dette er vel en gentelmans avtale mellom BMW og andre bilfabrikanter... Noe med miljø og sikkerhet på Autobahn osv... Hvis f.eks en 320i har en toppfart på 200km/t vil det ikke si at den er sperret til den hastigheten. Det er vel gir utveksling/motor (effekt) som gjør at det "stopper seg"...

Dr Shrick har det jo, men de er ikke ett sånt tuningfirma som jeg tenker på (de 3 store tyske). Og det er til US M3 de har innsuget til så de har oppdaget at det ikke er laget for høy toppeffekt det som er på M52 noe som har forbigått de andre tunerne fullstendig.

Jepp jeg sitter og lyver jeg.. har aldri hatt kontakt med ESS og har ALL informasjon fra det firmaet gjennom hjemmesiden dems. Og det er ikke en rød Compact med M52B28 med kompressor på www.gatebil.no, det er heller ikke noen som har satt på kompressor på 325i med M50B25, aldri.. never ever.. bare hører om det hele tiden.

For de som ikke skjønnte det så var det over her ironi! De leverer jo kompressor til flere modeller enn det som står på hjemmesiden. Er ikke uvanlig at produsenter har flere produkter enn det som står på hjemmesiden. ER DET VEL?

Jeg syns også det ville vært rart om den hadde fartsperre på 236 km/t men som er var det noe jeg har hørt endel ganger nå. Kunne vært flere grunner til det også. Som at de ikke vil at den skal gå like fort som M3. Har den ikke fartsperre vil jeg tro den klarer endel mere enn det ettersom den har mere dreimoment og mer langbent utveksling enn 325i. Som sagt påstår ikke jeg at den har fartsperre! Jeg sa ESS sier det!

Er helt utrolig det her. Hvis noen på ett forum spekulerer og sier at 328i muligens er strupet så kommer det folk hit og sier at den er strupet. Grunnene til at den eventuelt er det er også spekuasjoner på andre forum. Er noen som sier at det er pga forsikringspriser i Tyskland og noen som sier at det er pga årlige avgifter. Men her er det noen som har lest det ene og vet helt sikkert at det er grunnen. Samme gjelder effektgrensen på denne avgiften/forsikringen. Har hørt den er på alt mellom 193 og 200 men her er det noen som kommer og sier at den er på 194 fordet de har lest det ett sted. La spekulasjoner være spekulasjoner til dere vet fakta. Sier noen det samme 10 steder kan man være ganske sikker. Men står det 10 forskjellige ting 10 forskjellige steder blir det noe helt annet. Blir bare for teit når jeg ser hvor dere har infoen fra og svelger den helt rått. Synd at dere også ikke har hørt 10 forskjellige ting fra før av så dere også kan lure litt. Få noen som har bodd i Tyskland til å forklare om dette ikke svelg gjettninger rått fra folk som bor i UK eller USA.

Skrevet

328i har 1:2,93 i bakakslen.

Z3 har 1:3,15 eller 1:4,10.

Begge bilene har lik girkasse (M3 kasse).

Så 328i har høyere toppfart mens du har raskere aks.

Du må sannsynligvis gire opp til 3. giret før du når 100 km/t. Dette må ikke 328i tror jeg (ikke prøvd det selv). Derfor 328i er raskere enn 325i til 100 på papiret. Også derfor en 323 med 170 hester er like rask som 325 med 192 fordi den slipper ett girskift. Tror egentlig 325 og 328 er omtrent like raske i aks. i praksis. Noen som har prøvd?

328 har litt kraftigere motor men 325 har lettere utveksling.

Skrevet

Jepp, kjørte ut 320'en min på 216-218 km/t på spedometeret, så la oss si 200-205 km/t , selv har jeg bare hatt 225 på speedometeret på 328, men med mer å gå på, men i fjor sommer i svergie påstod en kompis av meg at han hadde 245 på meteret mens jeg sov, og jeg kunne lukte at han hadde kjørt hardt når jeg våknet ved besinstasjonen og vi gikk ut av bilen

Har du sjekket hvor korrekt speedometeret på din er nå? Min er faktisk 100% korrekt med de hjulene jeg har på nå. Hvertfall i 60 km/t.

Skrevet

Bimmerdude: Jeg har M52, M52tu var vel ikke kommet i mars 1998. Jeg vet den er portet, chipet, + eksos. ringte og sjekket med første eier i norge (ikke han jeg kjøpte den av).

Utvekslingen min er mener jeg 3.15. Og ja, deg er godt i gang med tredje giret når jeg passerer 100 km/t. 8)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...