Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nå er jeg virkelig spent på målingene dine Joar'n. :D

Ja,nå er de harde fakta med kurver og data på papiret:

I 4.gir som er den såkalte 1:1 utvekslingen som fabrikkene går utfra så har jeg 220 motorhester,290Nm og 184Hk på bakhjulene.

I 5.gir så har jeg 227Hk og 300Nm.Kurvene ser veldig bra ut,men jeg mister litt fra rundt 6000 til 7000 o/min,de trodde det ville forsvinne hvis jeg hadde andre dyser.Hadde forøvrig bilen i 238 km/t på rullene,ble litt støy kan du si :shock: Er litt viktig å legge til at testen ble kjørt med 18" hjul med 235/40-18,men dette skal egentlig ikke innvirke på mer enn 1-2Hk sa de der.Men hadde store problemer med at bilen spant på rullene,så måtte til slutt ha en som kjørte,en i baksete og to i bag.rommet som holdt et reservehjul for å få den til å holde seg nede :lol:

• Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Ikke så ille det , hadde ventet 225 hk. Er det 4 gir som er 1:1 ? trodde det var 5 gir. Det er det på min Z3, trodde det bare var bakakslingen som var forskjell. En annen ting er jo at selve motoren yter det samme enten det er 1 gir eller 5 gir. Det som kan gi forskjell her er at det er kraften på hjulene som måles, og motstanden mellom motor og hjul vil variere etter hvilket gir som brukes, 1:1 vil gi minst motstand. Hvordan fant de frem til motorkraften ?

Skrevet

Høy :D

Så ikke dette før nå jeg! 8)

Hvor og hvor i granskogen får folk fra at den har direkte 1:1 utveksling i 4. giret??? :shock: Nå har du lest for mye på E36coupe.com forumet. [-XAlle E36 har 1:1 i 5. giret! Heldigvis. Er jo ikke noe drittbil heller, var sånt man hadde på 70 og 80 tallet det. At girkassa først girer oppover i girkassa og så nedover i diffen er jo helt idiotisk. Taper jo masse effekt på sånn raua konstruksjon!

Var E30 som hadde 1:1 i 4. Sjekk i instruksjonsboka til bilen din. Der står det svart på hvitt. Den bruker jo minst drivstoff i 5. ikke sant? Blir nesten lettere irritert nå hehe :P De grønnskollingen på E36coupe.com forumet ass! :stupid:

Det beviser jo også målingene dine. Hvorfor tror du at du fikk 7 hester mere i 5. giret da?

Så gratulerer! Du har faktisk 227 HK og 300 NM på motoren. Hartge har en modell som er basert på 328 som har 230 HK og 300 NM og den gjør 0-100 på ca 6,5 sek. (0-96 på 6,2). Ikke ille det.

Med andre dyser (gule fra M3) så får du sikkert over 230.

Har en haug med spørsmål nå!

Kan du liste alle modifikasjoner du har hatt på bilen her?

Mange hester hadde du på bakhjulene i 5. giret?

RPM ved høyeste dreimoment og effekt?

Kan du få skannet inn grafene og legge de her (fra 5. giret)?

Mye kostet det? Ellers fornøyd med Flissundet? Hvordan strammet de fast bilen?

Skrevet

Er du sikker på at utvekslingen er 1:1 i 5.gir??Finner ikke dette i instruksjonsboka,hvilken side er det på?

Måtte prøve hastighet på 2.gir som du skrev om,jeg hadde 112-113km/t ifølge speedometeret ved 7000 o/min.

Kommer mer info og effektdiagram i morgen :)

Skrevet

I instruksjonsboka står det helt bakerst under tekniske data.

Dessuten har 328i samme girkasse som M3. Til og med på E36coupe.com forumet har de skjønt at M3 har 1:1 i 5.

Så hvis man ser at M3 og de andre modellene har veldig lik utveksling i bakakselenen skjønner man jo at de må ha 1:1 i 5. alle sammen.

Står også i Bentley boka at alle E36 har 1:1 i femte giret (bortsett fra automat seff).

Står helt sikkert i Haynes boka også!

Så fikk du mere effekt i 5. det er jo bevis nok egentlig! Skjønte de det ikke på Flisundet at den har 1:1 i 5. altså? Tror det er sjelden at biler produsert etter 1990 har det i 4. giret. Da vil jo bilen bruke mer bensin i 5. da! Var fra den gangen de fleste biler hadde 4 gir og 5. giret var overdrive på "dyre" biler for å få mindre støy i høyere fart.

Skrevet
er du sikker på att de som har 1:1 i 5 ikke har 6 gear da?? sportskassene med 1gearet ned har 1:1 i 5 vertfall.

Det stemmer at E36 M3 med 6 gir har 1:1 i 5. Men alle andre modellene har 1:1 også i 5.

Skrevet

Da har jeg fått grafene scannet.Bimmerdude du hadde et par :wink: spørsmål,noen får du svar på i grafen.Og de andre svarene er her:

Modifikasjoner jeg har iht motoren:Omprog. styreenhet (ble gjort først av alt,så er neppe optimalt i dag) ,325 innsug,KN-innsatsfilter,Supersprint hele veien ink. grenrør og racing kat.

De stroppet bilen ned til rullene ved hjelp av tauekrokfestene,men tror også den var festet under på en måte.Klarte ikke å se pga liten klaring til golvet.Rullene senkes jo litt ned etter at bilen er på plass,men den hadde også sideveis støtte.

Benking kostet 1290,- og Flissundet er bra.(de er nordens største på motoroptimalisering)

<a  href=%7Boption%7Dhttp://img150.echo.cx/img150/8309/effektkurvebmw328i0023nl.th.jpg' alt='effektkurvebmw328i0023nl.th.jpg'>

Programmet for å få PDf-filene over til JPG var ikke helt bra,derfor er grafene utydelige.Har noen et bedre program,så er det bare å si fra :wink::lol:

<a  href=%7Boption%7Dhttp://img150.echo.cx/img150/9048/effektkurvebmw328i0017hc.th.jpg' alt='effektkurvebmw328i0017hc.th.jpg'>

Skrevet

Snakket med en på BMW-Norge han sa 1:1 var i 4.gir,men.....

Bimmerdude du burde jo ikke snakke stygt om e36coupe.com-forumet;kan jo lese hvem som har hatt innlegg der :wink:

Skrevet
Snakket med en på BMW-Norge han sa 1:1 var i 4.gir,men.....

Bimmerdude du burde jo ikke snakke stygt om e36coupe.com-forumet;kan jo lese hvem som har hatt innlegg der :wink:

Tror ikke han på BMW-Norge var super ekspert på området akkurat! :P

E36coupe.com forumet er kjempe bra det. Masse 328i eiere der som driver med trimming. Men det blir jo skrevet endel feil der da....

Er jo litt smugreklame der for å selge de kittene de lager. Tror egentlig det "oppborra" gass spjeldet er hentet rett fra en annen BMW modell med større spjeld.

Uansett det jeg kommer til å gjøre. Blir mye billigere det. Er vel større spjeld på en 3,5 liters sekser vel?

Kjører du med orginal luftfilterboks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...