Gå til innhold

BMW - Tåkelys - Bryr politiet seg?


elementz
 Share

Anbefalte innlegg

På natt tid er tåke\grøftlys som langlys. Det er fullt lovlig, så lenge du slår det av når det er biler i nærheten som kan blendes. Men da vel og merk (tror jeg) må også kjørelys være på, siden tåkelys ikke lys bra nok opp veien foran deg.

På dag tid kan man bare kjøre med 2 sett med lys. Så med andre ord kan du kun kjøre med tåkelys eller vanlig kjørelys, siden man allerede har på parklys.

Greit nok at det kanskje er lovlig, ikke vet jeg, men hvordan blir det praktiske? Spør du meg virker det jo helt lamt å drive å skru av og på tåkelysene når det kommer møtende biler. De er jo somregel koblet med parkeringslyset som styrestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr politiet seg om vi kjører med tåkelys døgnet rundt? synes bilen blir så mye finere da.. :) Må vel vere mest aktuelt i bygde Norge?

Tror ikke politiet bryr seg så mye om at du kjører rundt med tåkelys.

Jeg kjører med det hele tiden. Kjørte bak politiet med det en gang, så ikke ut som de brydde seg da heller. Når jeg er på større veier som E-18, så skrur jeg av tåkelysene. På disse veiene finner du ofte paragrafrytterene. Tror at ordenspolitiet i byene har nok av andre ting å gjøre enn å kjøre rundt etter biler med tåkelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra kjøretøy forkriften:

KJØRELYS

11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.

§ 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

KURVE-/TÅKELYS

1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.

1.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet B i henhold til ECE-reg.nr. 19.

B) Være e-merket med symbolet B i henhold til direktiv 76/762/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF eller direktiv 1999/18/EF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alternativ a eller b.

1.2 Lyktene skal være montert slik at innstillingen ikke påvirkes av bilens normale bruk og at vibrasjoner ikke oppstår under normale kjøreforhold. Disse krav anses å være oppfylt når man hvor som helst på lykten kan belaste denne med en bakoverrettet kraft parallelt med bilens lengdeakse på 150 N (15,3 kp), og den elastiske bevegelsen ikke over stiger 5 mm. Når kraften opphører, skal lyktene stå i sin opprinnelige stilling.

1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset.

1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

NÆRLYS

2.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

Dersom bilen påmonteres spesielt utstyr (f.eks. snøplog) som dekker de ordinære lyktene som gir nærlys, kan det monteres ekstra lykter for nærlys i den høyde som er nødvendig.

2.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant, og slik at den lysende flates ytterkant ikke ligger innenfor ytterste kant av den lysende flaten i fjernlyset.

FJERNLYS

1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys

1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.

1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.

1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.

1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.

1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet engang midt på natta av en slik politikontroll greier. Jeg kjørte med park og spredere. Politi mannen sa, flink gutt, så lenge det er gatebelyst ute så er det lov, men så lenge det er helt mørkt på veien uten lys så må nærlys brukes. !! man kan trygt kjøre med park og spredere på dagtid hvertfal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere luringer som kjører med park/tåke på natta, ser dere noe?

yes yes sir. vi ser vi ser. :P :p hehehe. så lenge det er lys på veien så syns jeg det er greit med park og grøft, men med engang jeg merker at hmm litt for mørkt nå så er det på med nærlys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om flere som er blitt stoppet og har fått bot. Kan vel ikke være verdt det å satse på å ikke bli stoppet. Er tross alt snakk om 1500,- i bot for å kjøre med noen dumme lys. Men men.. For de som har god råd er det jo greit. :wink:

Er det ikke 2000 spenn nå for tiden? går vel under feil lysbruk eller er jeg helt på jordet? Har møtt en haug av biler med onkel i men de har aldri blinka til meg for at jeg bruker tåkelys eller tatt meg for det... men for å være helt ærlig så har vel politiet bedre ting å gjøre (gjelder bare å ikke treffe på de som er i utrolig dårlig humør) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...