Gå til innhold

gul m3 på dtmpower.net

Share

Anbefalte innlegg

• 3 weeks later...

Å sette turbo på en S50B30/32 er helt på tryne!

Grunnen til at mange setter på turbo i USA er at de ikke har denne motoren der men en litt modifisert M50/M52 motor i M3.

Er mye smartere å sette turbo på en 325 el 328 motor. Får nesten samme effekten men motoren/bilen er mye billigere. Mye av de påkostede finnessene på EU M3 motoren blir helt bortkastet ved en turbo ombygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om han hadde tatt listen helt ut tror jeg nok at han hadde hatt plass mellom 650 ++. er jo en svenske som har 703 hk og 900 nm i sin m3 turbo. det som er synd er bare at han med den gule kjører kun med 10psi, som tilsier 0.6 bar.

vi kan regne så sirka hk i teorien. ekspertene sier at man kan få 107% økning på 1bar. om vi deler 107 på 10 og ganger det med 6 så finner vi ut at han får en økning på 64,2%. dvs 321 hk * 1,642 = 527 hk. det kan stemme ganske så godt det da han kjører fra mange gromme biler! om han hadde økt til 1bar (321 * 2,07 = 664 hk!) så m3 med en riktig turbo setup har veldig mye potensialet.

Den utregningen din tror jeg bare gjelder i teorien og er ikke akkurat realistisk.

Et eksempel:

S50B30 kompresjon på rundt 10,5:1 eller noe.. Skal du kjøre på 1 bars overladning vil det si at du vil ha et riiimelig høyt sylindertrykk dersom du ikke senker kompresjonen.. Senkt kompresjon vil gi mindre hester.. Dermed må du jo ta med alle faktorer som kam-design, kompresjon, en optimal motor og bla bla bla før du regner ut med de tommelfinger reglene dine.. Dersom du har senket kompresjonen, gjort motoren din klar for overladning, og du bremser den uten overladning, vil du kanskje sitte igjen med 200 hk. Og det er det tallet du må regne ut ifra.. Det vil si at du sitter igjen med drøyt 400 hk etter overladning..

Så du skriver at det er logisk, men for meg virker det som det du skriver er langt ifra logisk uten å overhodet påstå at jeg er noen motorekspert.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Er det bare 240 hk i amrikanse e36 m3 ?!

Så har de 140 hk i alle 318 ? :-k amrikanere er gale :roll:

har lest litt om det fenomenet nå.selv om evoen kom med 3.2l motor beholdt amrikanerne hk antallet på 240,dette var på grunn av prisen på bilen,og at motoren ikke hadde VANOS.samtidig var turtalsperra på us modellene 6500 rpm,unntatt på 1. og 2. gir der de gikk til 6800 rpm. dreiemomentet var 340 NM og holdt seg stabilt opp til 5900 rpm.såå amrikanerne fikk ikke lov å ha mer hk,men de lagde en "lightweight " utgave som var ca 100 kilo lettere,og gjorde 0-100 på 5.3 sekunder,noe som tilsvarte eu M3 sine 5.5. men US`en var fartsperra på 137 mph, eller ca 220 km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...