bimmerdude Skrevet April 6, 2005 Share Skrevet April 6, 2005 Du må luke ut slike feil som kommer over lang tid pga slitasje siden dette skjedde plutselig! Er ikke kamaksel eller ventiler når det skjer så fort. Jeg holdt på en mnd en gang for å finne ut hvorfor E30'en med nesten samme motor som du har ikke ville starte. Viste seg at det var en kontakt til en føler på svinghjulet som ikke satt skikkelig fast. Det lønner seg å sjekke alt skikkelig før du begynner på noe store operasjoner som å bytte motor eller sette den på verksted. Ta kompresjonstest, bytt fordelerlokk og rotor. Er mulig at dysene ikke åpner på de sylinderene som ikke går. Kanksje brudd på ledninger eller dårlig kontakt eller noe. Men merkelig at begge to skal falle ut samtidig. Hvis toppakningen har gått kan du jo hende du har fått kjølevæske inn i begge sylinderen som ikke går. Er ikke vanskelig å skifte topppakning på den motoren. Er faktisk kjempe lett. Jeg brukte bare noen timer med å ta av toppen og skifte alle eksosventilene en gang de ble knust . Kostet meg bare 1000 kr inkudert strekkbolter, ventiler og toppakning. Er to verksteder på Økern som selger slike motordeler til bra pris. Så ikke bruk tid på å finne ny motor. Er mye lettere å overhale hele toppen enn å skifte motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 7, 2005 Forfatter Share Skrevet April 7, 2005 Hadde med meg en som er mekaniker nå nettopp. Han mener det høres ut som et tenningsproblem, han mente ihvertfall det. Nevnte overslag i fordeleren eller lignende... Vi tok av fordelerlokket og rotoren, og det så mildt sagt j.... ut, så vi byttet begge deler, men uten at det hjalp noe særlig. Byttet også alle seks pluggene bare for å ha gjort det. Han likte ikke at det stod Denso-plugger i. Hadde visst tatt kvelden etter et par uker i S4en han hadde. Mente det var noe dritt. Desverre hjalp ikke det heller. Kjøpte i tillegg kompresjonstester tidligere i dag, og jeg prøvde å få målt litt med den. Fikk over 11 bar på syl. 3, men hadde trøbbel med å få skikkelig måling på 1 og 2. For det første så fungerer ikke den flunka nye kompresjonstesteren fra Biltema slik den skal (bombe..), den skal stoppe på max trykk, noe den ikke gjør, så jeg må ha hjelp for å lese av. For det andre fikk jeg ikke skrudd slangen i plugghullet (pokker så vanskelig det skulle være!), så jeg måtte bruke gummisaken som var til å holde mot hullet, og det fikk jeg ikke skikkelig plass til på de to første sylindrene pga. batteriet. Trodde jeg fikk holdt, men fikk 0 utslag på måleren.. så enten er toppakningen helt blåst, eller så fikk jeg ikke målt skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 8, 2005 Share Skrevet April 8, 2005 Du er nødt å få målt kompresjonen skikkelig! Mulig at registerreima har hoppet ett hakk. Men da skal du få dårlig komp på alle sylindre! Hadde vært kjekt å funnet ut om du har kamakseldrev av aluminum eller blikk/stål. Det sistnevnte er en konstruskjonsfeil på den motoren. Altfor svak konstruksjon. Går i stykker på høyt turtall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Skrevet April 8, 2005 Share Skrevet April 8, 2005 Egentlig er det skikkelig synd på oss, Gunnar ! Det som er fint er imidlertid at du har laget et forum hvor vi kan få svar på spørsmålene våre, og ikke minst, utløp for frustrasjonene våre uten å bli sett rart på God helg og lykke til i feilsøkingen! Håper inderlig du slipper å bytte motor! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 8, 2005 Forfatter Share Skrevet April 8, 2005 Synd på oss ja, pokker så synd på oss! Spesielt siden dommen på min er røket toppakning.. Fikk tatt skikkelig komptest på den nå, og får null utslag på syl 1 og 2, både med og uten plugg i den motsatte. Virker som pakningen er gåen mellom de to, og at den andre har eksosventilen åpen eller noe i det den andre skal tenne. Får greit utslag på 3eren. Så status er da altså toppakning. Verkstedene rundt forbi skal ha fra 10-12.000,- for bytte. På tross av det er under 1500,- i deler. Får se hva jeg finner på, gitt.. Noen som har en 2000-kronersbil til salgs? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BJ Skrevet April 8, 2005 Share Skrevet April 8, 2005 Tror ikke toppakning er det værste å skifte, får du hjelp av en med litt erfaring så går jo det helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW525i Skrevet April 8, 2005 Share Skrevet April 8, 2005 Gunnar; du får legge ut en annonse her å sjekke om det er noen som vil hjelpe deg! Sikkert noen som bor i nærheten som kan å skru bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 8, 2005 Share Skrevet April 8, 2005 Du kan trøste deg med at det ikke er vanskelig å skifte toppakning på den motoren der! Håper bare ikke toppen din har blitt skjev da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 9, 2005 Share Skrevet April 9, 2005 Synd på oss ja, pokker så synd på oss!Spesielt siden dommen på min er røket toppakning.. Så status er da altså toppakning. Verkstedene rundt forbi skal ha fra 10-12.000,- for bytte. På tross av det er under 1500,- i deler. Får se hva jeg finner på, gitt.. Noen som har en 2000-kronersbil til salgs? Jeg vet om en mekaniker ikke så langt unna deg som kanskje kan gjøre det endel billigere enn 10.000 kr. Svart som natta selvsagt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 9, 2005 Forfatter Share Skrevet April 9, 2005 Jeg vet om en mekaniker ikke så langt unna deg som kanskje kan gjøre det endel billigere enn 10.000 kr. Svart som natta selvsagt Takk for tilbudet, men nå er toppen av! Dama slepte meg til eieren av en viss hvit 02 turbo i går kveld, og han ordner opp. Toppakningen er blåst bort mellom syl 1 og 2. Får deler på tirsdags morning ('ove' (OS) fikset meg en bra delepris og ekspressfrakt). Vet ikke om toppen er skjev enda. Må få skrapt av den driten på den og sjekket på et eller annet vis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 10, 2005 Forfatter Share Skrevet April 10, 2005 Liten tvil her... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
318iAT Skrevet April 10, 2005 Share Skrevet April 10, 2005 Det var flott at du fikk hjelp Gunnar, nå kan du jo benytte anledningen til å bytte regreim også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 10, 2005 Forfatter Share Skrevet April 10, 2005 Jepp. Har bestilt slipesett (toppakning, toppdekselpakning, ventiltetninger, etc.), strekkboltsett og regreimsett. Mangler bare olje, oljefilter og kjølevæske, så er man forhåpentligvis i mål. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet April 10, 2005 Share Skrevet April 10, 2005 Jepp. Har bestilt slipesett (toppakning, toppdekselpakning, ventiltetninger, etc.), strekkboltsett og regreimsett. Mangler bare olje, oljefilter og kjølevæske, så er man forhåpentligvis i mål. høres bra ut! sliper du ventilene dine og vil du merke at du får en mer økonomisk motor og kanskje vil den gå bedre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 11, 2005 Share Skrevet April 11, 2005 Godt gjort å sprenge toppakningen sånn! Ser ut som du har hatt turbo og 700 hester på den! Hadde du kjørt motoren varm? Kanskje den ikke tålte varmen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå