Gå til innhold

Hvilke motorer går overens? E30/E34...


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle meg hvilke motorer som går overens når det gjelder å puttes i en E34 520i med M20-motor? Passer M20 fra E30, eller må det være fra E34?

Hva må gjøres om jeg vil putte inn en M20B25? Hjerne? Ledningsnett? Gir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp skiftet til en m20b25 motor fra en 86mod e30 i min e34 88mod 520ia.

Det er ikke skruhull til e34 motorfestene på e30 blokka. Dette løste jeg med å lage en plate med utstikkende bolter (som passet til der e34 motorfestene skulle være) som jeg da skrudde fast i gjengehullene som var der for e30 festene.

Du må bytte over bunnpanne for å få peilestaven til oljen. Og plugge hullet til peilestaven på e30 blokka (bare banke ut av e34 blokka og flytte over) som da blir bak motorfestet.

Vannpumpe og/eller termostathus må skiftes til e34.

Alle reimhjulene må skiftes over.

Føler "for et eller annet" ved høyre motorfeste må skiftes over.

På den e30 motoren jeg satte i (86mod) var det 2 følere på girkassa, disse trenger du ikke bry deg om, da disse er er flyttet, den ene står på det "taggete"reimhjulet og den andre står "på" coil-ledning.

Den føleren som står på e30 reimhjulet fjernes.

MEN:

Jeg skiftet kun blokk og topp. og dette synes å fungere perfekt. Har merket et betydelig bedre drag. Forskjellige "tester" som jeg sammenligner med min gammle e30 325 tyder på at det ikke er mye som skiller dem. Litt dårligere 0-100km/t på grunn av automat. Og generelt litt dårligere tider/fart, men så er jo dette en 350kg tyngere bil, og med automat.

Skal du bytte hjerne og div. så skal du da ikke flytte over følere og reimhjul (bare til servo), det er også mest sannsynlig hull i clutch-huset til følerene på girkassen din. Men det blir en god del lednings kapping, luring og skjøting. Men dette har jeg ikke prøvd så jeg er ikke sikker på noe viss du velger dette alternativet.

Mulig jeg har glemt noe, men du får spørre og grave mere hvis det blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...