Gå til innhold

Utretting av bulker :P


Aguilera
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som har prøvd å rette ut bulker selv??

Blir det noe bra, eller bør det gjøres av profesjonelle? Noen anbefalinger av hva som kan brukes til å rette ut med selv?

Har fått endel sånne iløpet av vinteren :( hensynsløse folk asså... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk ihvertfall ikke noen liten gjenstand fra innsiden.... da blir den ene bulken til mange enda mindre bulker :D ikke at jeg er biloppretter, men man burde vel ha riktig verktøy til dette.... prøvd litt selv på gamlebilen til muttarn, og vil ikke si det ble noe bedre, gjorde det bare værre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt spesial verktøy, hammer og div andre runde deler du bruker til og slå bulkene ut med, etter på må du sprarkle og slipe ned rundt området, hvis ikke får du en veldig stygg og ujevn flate .

Dette er langt fra umulig og gjøre selv, men det tar en del tid !

tror jeg brukte rundt 4 timer og slå ut og sprakle en bulk på den gamle Toyotaen min. Men etter på syntes det ikke !!!

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg vet det skal gå an å rette dem ut selv, har hørt om noen slags `sugekopper` du kan bruke til rette dem ut med, men har ikke peiling på hvor det er å få tak i, eller om dette blir noe bra...

Evt, hvor mye disse koster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg vet det skal gå an å rette dem ut selv, har hørt om noen slags `sugekopper` du kan bruke til rette dem ut med, men har ikke peiling på hvor det er å få tak i, eller om dette blir noe bra...

Evt, hvor mye disse koster...

Dersom bulken er ganske stor, er det en mulighet å bruke sugekopp ja.

Har faktisk brukt sugekopp på ett par bulker på en varebil som jeg fiksa på en gang.

Brukte sugekopp som var beregnet for bytting av ruter.

Fikk den faktisk på Netthandelen.no for kr 21,- pluss porto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja eg vet det skal gå an å rette dem ut selv, har hørt om noen slags `sugekopper` du kan bruke til rette dem ut med, men har ikke peiling på hvor det er å få tak i, eller om dette blir noe bra...

Evt, hvor mye disse koster...

For best resultat med slike sugekopper bør visst bulken være fersk..

Hvis den har sittet i lenge, er den verre å få ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvertfall sugekoppen som jeg brukte:

Kinzo_Sugekopp.thumb.jpg

Solid vakumløfter fra kinzo til glassplater,mm.

Maks 65 kg.

Sugekoppene er 2 x 118 mm i omkrets.

Mulig den er for stor til ditt formål? Selv om bare ene sugekoppen brukes.

Huff!! Får ikke håpe bulkene til Aguilera er så store at hun trenger slikt verktøy for å rette de ut igjen.. :wink:

Det finnes faktisk proffe folk på Forus som sikkert kan hjelpe deg. Firmaet heter www.norteknikk-as.no og har bl.a vært med på vårpussen til BMW CCN Avd. Rogaland tidligere. Hadde jeg vært deg ville jeg stukket innom der og fått noen tips og eventuelt priser.

Under Bilklubber og referanser på siden deres står det litt om hvordan de retter disse kjedelige bulkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For best resultat med slike sugekopper bør visst bulken være fersk..

Hvis den har sittet i lenge, er den verre å få ut..

Problemet er at metalet har vært gjennom en rekke oppvarminger og nedkjølinger. Like etter sammenstøtet som skapte bulken er krystall strukturen veldig deformet, strukket noen plasser og presset sammen andre plasser, derfor vil den lettere skli på plass igjen. Men i løpet av noen måneder (med varme og kulde) vil krystall ha "glidet" samme og utlignet disse "høy og lav trykkene" i strukturen.

Så litt varme vil nok sikkert hjelpe en del på hvis du skal bruke sugekopper. Jeg antar at karoseriet er av en eller annen aluminium legering. Det tåler ikke så mye varme, smelter rundt 750 grader. Så hvis alu. blir varmet til rundt 100 grader så er den sikker medgjørelig.

Nå vet ikke jeg hvor mye varme lakken tåler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet store bøker om stål og dets struktur og oppførsel. Det lever mye sitt eget liv. Men man kan vel litt enkelt si at jo mer man knoter med det, jo vanskeligere blir det å håndtere. Dette har noe med dislokasjoner å gjøre (måten stål deformeres på). Når man knoter med stål innføres flere slike dislokasjonsbevegelser. Slike dislokasjonsbevegelser kan ikke krysse hverandre. Dette fenomenet kalles deformasjons herding. Brukes hyppig av smeder.

Det jeg prøver å si er: gjør det rett første gang. Ellers blir det et spetakkel.

En annen ting du bør tenke på, er at når du driver å banker på slike tynne stålplater, blir godset tynnere, volumet vil være konstant...dvs at overlaten økes, noe som i praksis vil føre til at det blir umulig å få opprinnelig form på platen.

Vel vel, lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her :D

Bulkene er ikke store, kan kun sees viss du står helt intil bilen, viser ikke på avstand, men den plassen du Frode nevnte ligger jo rett nerføre meg her jo... skal jammen ta meg en tur ned der en dag og høre me de ;) Takker for den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...