Gå til innhold

Bytte toppakning på M20


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid er det normalt at det tar å bytte toppakning på M20?

Hva slags verktøy trenger man?

Må strekkboltene byttes?

Ser at de koster 311,- + mva hos GS... Og hvor mange må så fall til? 10? 12? 4-5k i bare bolter. Ikke særlig aktuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skiftet en gang en topp på en 323 d tok ca 3 timer og jeg brukte opp igjend boltene og den er helt 100 enda. planslipe toppen er vel og annbefale vist d er varme som har tatt knekken på pakningen din ja. værtfall måle den på kryss og tvers og bruk rettholdt og bibel sider eller rullingspappir prøv og presse under rettholdten for og sjekke om den er skjev. :) detta er en fin jobb. bor du langt unna kr.sand??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord må jeg ut med 6000,- i deler (toppakning 1000,- + bolter), evt. arbeid + det en plansliping måtte koste?

I så fall nærmer det seg stygt at jeg gir f... i å fikse den og selger den som den står. Har noen tusen foran meg for å få den gjennom EU også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skiftet en gang en topp på en 323 d tok ca 3 timer og jeg brukte opp igjend boltene og den er helt 100 enda.

Hørtes jo ikke så ille ut i så fall. Far sa han hadde brukt boltene om igjen på de han har gjort det på.. men ingen BMWer..

bor du langt unna kr.sand??

Bor mellom Tønsberg og Horten.. rett ved Oslofjorden.. så det er vel 24 mil eller noe slikt til Krsand (Krsand er midt mellom meg og Stavanger..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke over 500,- for ALLE boltene?

Står ikke noen forklaring hos GS, får inntrykk av at det er per stykk fra nettsidene (selv om det virker helt SYKT dyrt for noen bolter!). Hvis det er for hele settet er det ikke noe problem, da blir det knapt over tusenlappen i deler, og det er absolutt akseptabelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Høres bra ut. Kunne ikke fatte helt hvordan boltene skulle kunne koste 400,-/stk.. men samtidig fikk jeg pris på toppakningsbytte av Morris (BMW-forhandleren i Tønsberg), og de skal ha mellom 10 og 11.000,- for det (!!), så jeg prøver å finne ut hva som koster så mye... ;)

Hva er normal pris for en plansliping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at disse boltene er en svakhet som gjør at toppen kan ryke? Det skal finnes 2 typer, en med innvendig Torx og en med utvendig Torx. Husker ikke hvilken av de to typer boltene som er de beste.

På begge mine M20 maskiner, henholdsvis fra 85 og 86 er det vanlige sekskant bolter som holder topplokket på plass. Har hørt at det skal være mulig å bruke disse om igjen, men ville ikke gjort det, da ett sett nye strekkbolter ikke koster all verden. 311 kroner for boltene er garantert alle fjorten.

Gjør deg selv en tjenseste å bytt ventiltetninger i samme slengen så slipper du at den bruker olje/begynner å bruke olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med en timepris på minst 600,- så er det klart kronene får vinger.. jeg gjør alt mekkearbeide selv.. så det koster ingenting... plansliping å slike ting har jeg kompiser som gjør i byttearbeid for rustsveising å slikt.. så pris er vanskeli å oppgi.. men hør på et maskineringsverksted..! skipsverft eller liknande!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600,- ja.. billigste bilverkstedet jeg har funnet i Horten tar rundt 650,- inkl. mva. Det er et lite "bakgårdsverksted". Mazda/Huyndai er nest billigst, med sine 720,-/timen. Så er det bare oppover. Morris/Tronrud (Tønsberg) tar nok opp mot 900,-..

Men ang. byttet.. så når vi summerer alt sammen så er det følgende som bør byttes i forbindelse med toppakningen:

- Toppakning (600,-?)

- Strekkbolter (300,-?)

- Regreim (400,-?)

- Strammehjul (400,-?)

- Ventiltetninger (1200,-?)

.. samt planslipe toppen (2-3k?)

Er vi i mål da? ... må vel fort regne med 5-6k + arbeid om alt dette skal tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte litt over 300 for ett sett med ventiltetninger hos gs. Plansliping koster vel ikke mer enn 500kr pluss moms(hos cylinder og motorservice).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...