Gå til innhold

Noen som har greie på lov og rett??


BimmerKing
 Share

Anbefalte innlegg

Problemstilling:

Jeg jobber for firma X. Firma X går konkurs. Jeg har en måneds lønning utestående hos firma X. Jeg får så jobb i firma XX, som samme mann driver(i samme bransje). Firma XX forskutterer den mnd jeg har utestående. Jeg må skrive under en kontrakt:

Kontrakt%202.jpg

Jeg har nå sluttet i firma XX etter mange ubehagelige situasjoner med mannen som er eier av firmaet. Det skal legges til at jeg til dags dato ikke har fått arbeidskontrakt, min rettmessige ferie eller utlevert arbeidsklær(ei heller fått noen økonomisk kompensasjon for klær jeg har ødelagt pga denne jobben :evil: ). Jeg har brukt egen telefon, men fått dekket ringetid. Nå nekter han å utbetale siste lønning og feriepengene mine pga denne "kontrakten". Den er jo ikke datert eller noe..... Det står jo også at det skal betales tilbake når min utbetaling fra Lønnsgarantifondet kommer, noe den ikke har gjort.... Jeg spurte om jeg skulle føre på dette kravet på søknaden til Lønnsgarantifondet, men da sa han: Nei, det er ikke nødvendig.....

Spørsmålet er:

Kan han gjøre dette?

Jeg er så forbanna på denne mannen at jeg er nær ved å ta loven i egne hender. Det er ikke første gang han prøver på noe "snusk" for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan jo prøve med noen innspill i alle fall. Først og fremst må x og xx skilles, da dette er to forskjellige selskaper. (antar i det følgende aksjeselskaper, uten at det bør ha noen veldig stor betydning).

Lønn du har tilgode fra firma x vil du, med visse forbehold, få dekket fra lønnsgarantifondet. (Viktig å handle fort!) Dekningen du evt får fra fondet har absolutt ingenting med firma xx å gjøre.

Som det står i "avtalen" gjelder beløpet som er utbetalt forskudd på lønn. Selskapet har rett på gjenytelse, enten i form av at du jobber inn forskuddet eller at beløpet betales tilbake. Dette tror jeg gjelder selv om avtalen ikke akkurat er strøken. At du ikke har arbeidskontrakt er derimot en annen sak, er litt usikker på virkningen av dette.

Altså: når du får pengene fra lønnsgarantifondet er de pengene dine, xx kan ikke kreve at akkurat de pengene skal brukes til tilbakebetaling av lån/forskudd i xx. Men, du er nok pliktig til å jobbe inn eller betale tilbake lån/forskudd fra xx.

Ellers må jeg tilføye at det lukter litt svidd her, hvis bostyret finner ut at x har vært en slask og brutt regnskapslov eller annet vil han risikere å måtte si fra seg alle verv i xx samt forbud mot å drive næringsvirksomhet en angitt periode (konkurskarantene). Hvis du er kald nok kan du jo vente med å tilbakebetale forskuddet du har fått fra xx, evt kreve å få jobbe det inn igjen.

Mange ting som kan spille inn her, så noe rett svar er ikke lett å gi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi sann, leste ikke godt nok:

Nå nekter han å utbetale siste lønning og feriepengene mine pga denne "kontrakten".

Etter det jeg skrev ovenfor kan han nok gjøre det, du har fått forskudd på lønn og det skal jo betales tilbake i en form. Da har du jo mistet muligheten til å være vanskelig/drittsekk tilbake: han sitter med all makt!

Vanskelig dette her, skal tygge litt mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr T og Anne; Takker for innspill.

Jeg er rett å slett så forbanna lei av å bli utnyttet i alle mulige situasjoner som jeg har blitt til nå. :evil: Det var derfor jeg sa opp denne jobben. Jeg begynte med full stilling, men når jeg sa opp hadde jeg knapt halv stilling. Derfor sa jeg opp og begynte å kjøre drosje i steden. Når jeg nå får tatt minibusslappen så kommer jeg til å ha mer utbetalt på å kjøre kun helger enn jeg hadde pr. mnd. med denne karen, og da kjørte jeg 6 dager i uka :!::-k

Jeg har også kontaktet Arbeidstilsynet, og fått endel innspill derfra, samt at jeg på mandag kommer til å kontakte bostyrer for å få ALLE opplysninger om sakens tilstand.

Jeg har levert krav til boet, men det MÅTTE visst gå igjennom eier av firmaet, så jeg kunne ikke sende denne selv. Derfor kommer jeg som sagt til å kontakte bostyrer over helgen for å få klarhet i hva jeg evt har krav på fra boet å ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal uansett ha et møte med advokaten min på mandag el. tirsdag, så etter å ha analysert spørsmålet skal jeg stille det videre! (Er nemlig litt spesiell problemstiling du kommer med).

Ok. Tusen takk, Anne!

Send meg en PM, når du får analysert saken da, Anne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...