Gå til innhold

oljetype/tykkelse?


Custom Edition
 Share

Anbefalte innlegg

må innrømme at jeg syns 5w 40-olja som GS hadde i motorn min ser Utrolig tynn ut..ser jo nesten ut som vann :?

fikk i gårkveld å en liten tikkelyd som kom og gikk..kan dette ha noe med at det er byttet til en tynnere olje? :shock: Var helt fin før jeg var på GS og skifta olje... har ikke peiling på olje i det heletatt og har brukt 10w 40 på alle bilene mine før,inkludert en 92mod 320i og vært fornøyd med det..

hva slags olje bør jeg eventuelt bruke for og unngå at det kommer den lille tikkelyden(som bare kommer innimellom)?

sverger til 10w 40 olje jeg da..men har ikke snøring når det gjelder olje og oljetyper :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tikkelyden er ikke som en typisk ventil som sliter for og si det sånn..er det en ventil som er fucka skal den vel tikke hele tiden å det er veldig sjelden og veldig lite..kommer og går innimellom..mest på tomgang faktisk..begynte og lure på om dekselet til katten er løst kanskje :? ? eller noe annet til selve eksosanlegget som er løst. Vibrerer kraftig eksosen min og durer kraftig på tomgang så kan kanskje være at noe er løst under. er et helvete og komme under bilen så må vente til fredag da jeg skal på 4-hjulskontroll..så jeg får sett om noe er løst under.

snakka med en mekanikerkompis som sa det at hvis det er byttet til en litt tynnere olje enn det motoren er vant til så kan det skje..er det tilfelle? at motoren trenger tid til og "venne seg til" den tynnere olja?

har vurdert og bare tappe den av og fylle på 10w 40 som den har gått på tidligere og som mine tidligere bmw`er har brukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten tro på at dekselet til katalysatoren løsner eller begynner å tikke fordi du bytter til tynnere olje. Men motoren kan gå litt lettere med tynnere olje, og det kan vel muligens få noen ting til å oppføre seg anderledes. Virker ikke helt logisk for meg, men jeg er ingen allviter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte ikke på at dekselet har løsnet pga av at det er skiftet..men at kanskje det på sikt har løsnet litt etter litt..har vel en tendens til og bli ganske slitt festene på dekselet der.. men får se på fredag..er det noe som er løst så får det strammes..å vurderer abre og gå over til 10w 40 olje igjen hvis ingen andre har noe bedre forslag..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd å få tikke lyd i motor etter olje service, jeg dro å klaget, og de byttet til en annen olje.

Det løste problemet.

Merkelig nok var dette hos en Bmw forhandler. Trodde de burde vite hva slags olje som skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel..det er jo GS å..så pussige greier det der.. hørt det at å skifte fra tykkere til tynnere olje kan gi forandringer i form av lett tikking innimellom eller lignende..

så tenker jeg tømmer den og fyller den type olje den har brukt tidligere jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel..det er jo GS å..så pussige greier det der.. hørt det at å skifte fra tykkere til tynnere olje kan gi forandringer i form av lett tikking innimellom eller lignende..

så tenker jeg tømmer den og fyller den type olje den har brukt tidligere jeg..

ka olje er det snakk om da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står 5w 40 Shell Ultra tror jeg på kvitteringa fra GS..(ligger igjen i bilen) Aldri hatt så tynn olje på en bil før jeg hvertfall..olja renner av som om det skulle vært vann på pinnen..og jeg vet det har vært tykkere olje på den før(tror det var Mobil 1 10w40 hvis jeg ikke husker helt feil) å den så mye tykkere og smørevillig ut..

vil ha litt tykkere olje som smører mer..og 10w40 er vel det som er brukt i de fleste biler nå til dags..10w40 har jeg brukt i en e36 320 før og Aldri hatt noe problem med tikking i den samtidig som div verksted jeg har hørt med i dag anbefaler det samme eller 5w50.

noe tykkere enn det jeg har i nå må jeg ha..for er ikke rare smøringa nå hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står 5w 40 Shell Ultra tror jeg på kvitteringa fra GS..(ligger igjen i bilen) Aldri hatt så tynn olje på en bil før jeg hvertfall..olja renner av som om det skulle vært vann på pinnen..og jeg vet det har vært tykkere olje på den før(tror det var Mobil 1 10w40 hvis jeg ikke husker helt feil) å den så mye tykkere og smørevillig ut..

vil ha litt tykkere olje som smører mer..og 10w40 er vel det som er brukt i de fleste biler nå til dags..10w40 har jeg brukt i en e36 320 før og Aldri hatt noe problem med tikking i den samtidig som div verksted jeg har hørt med i dag anbefaler det samme eller 5w50.

noe tykkere enn det jeg har i nå må jeg ha..for er ikke rare smøringa nå hvertfall..

tror du skal lese litt mere! :wink:

http://www.bmwguiden.no/viewtopic.php?t=3108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..10.000 forskjellige forslag og meninger ja gjør meg ikke stort klokere dessverre :?

tror jeg holder meg til det som er brukt på bilen tidligere..ikke bra og skifte oljetype hele tiden heller da oljeforbruket stiger..

skulle vært ett merke til hver bil så man slipper og klø seg i hodet tusen ganger før man finner ut hva man vil ha :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ut som et fornuftig valg..hørt mye godt om den Valvoline olja der..og 10w 40 tror jeg det blir ja..uansett merke :) Hørte at Durablend 10w40 var en god olje til bmw også..men får se..noe må en velge hvertfall :P

det som er med den maxlife olja er at det er noen stoffer i den som likså skal hjelpe litt på forbruk og lekasjer, veit ikkje kor bra det fungerer men har bare hørt positive ting om den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...