caden Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Har en tikkelyd på min '91 520i som jeg lurer på hva kommer av. Lyden er turtalls avhengig og kommer og går litt. Hører den fra ca 1900 til 2500 rpm, kan ikke si jeg har hørt den på 4 og 5 gir, men kommer kanskje av at den blir overdøvet av vind osv. Er som alltid vanskelig å beskrive lyden med ord, men er en tikking som kommer fra motorrommet som går i bølger, dvs lydnivået på tikkingen går opp og ned når jeg holder den på et fast turtall mellom ~1900-2500. Hvor høy lyden er kommer og går også, av og til hører jeg det ikke i det hele tatt mens andre ganger er den rimelig høy. Over 2500rpm er den fullstending borte virker det som. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_fannrem Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Det er vel ventilene som tikker kanskje Hvis du ikke har skiftet olje på ei stund så kan du jo prøve det. Vil tro det er hydrauliske ventilløftere på bilen din Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 Bruk slick 50 tilsetningstoff Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caden Skrevet April 13, 2005 Forfatter Share Skrevet April 13, 2005 Ja, er godt mulig det er ventilene. Hadde ventiltikking på min gamle bil men da var det der 24/7 samma hvilket turtall den lå på Oljen er ikke så gammel, dog ikke sikker på hva slags type de brukte siden det ble tatt på service like før jeg kjøpte bilen. Er det nødvendig å bytte oljefilter hvis jeg skal bytte til en annen type olje? Slick 50? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_fannrem Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 nødvendig vet jeg ikke, men det koster vel en hundrings så like greit å gjøre det kanskje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
caden Skrevet April 13, 2005 Forfatter Share Skrevet April 13, 2005 nødvendig vet jeg ikke, men det koster vel en hundrings så like greit å gjøre det kanskje Hehe, sant nok. Bare tenkte siden filteret er såpass nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet April 13, 2005 Share Skrevet April 13, 2005 en venn av meg hadde samme problem, fant ut at det var rådelager Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimer Skrevet April 26, 2005 Share Skrevet April 26, 2005 Hørte på ett SAAB verksted at de pleide å kjøre gjennom diesel i systemet for å vaske, og da forsvant som regel tikkinga. Fordi ventilene henger igjen litt pga møkk el no. Noen som har prøvd noe sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet April 26, 2005 Share Skrevet April 26, 2005 Hørte på ett SAAB verksted at de pleide å kjøre gjennom diesel i systemet for å vaske, og da forsvant som regel tikkinga. Fordi ventilene henger igjen litt pga møkk el no. Noen som har prøvd noe sånn? En kompis av meg fikk faktisk beskjed om å helle ørlite diesel i oljen på sin bil (1990 E30 318i Touring), for å fjerne tikkinga..det hjalp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet April 26, 2005 Share Skrevet April 26, 2005 dysene kan også tikke endel! Bare så det er nevnt liksom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet April 26, 2005 Share Skrevet April 26, 2005 Hørte på ett SAAB verksted at de pleide å kjøre gjennom diesel i systemet for å vaske, og da forsvant som regel tikkinga. Fordi ventilene henger igjen litt pga møkk el no. Noen som har prøvd noe sånn? En kompis av meg fikk faktisk beskjed om å helle ørlite diesel i oljen på sin bil (1990 E30 318i Touring), for å fjerne tikkinga..det hjalp.. hørtes ikkje helt bra ut! da ville eg heller gått for tynnere olje! men det kan kanskje vere register kjede skinnene som er slakke er noen plast skinner der som kan brøke noe så borti natta! men dette sku vist ikkje vere farlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet April 26, 2005 Share Skrevet April 26, 2005 tynnere olje bør du ikke velge hvertfall.. GS fylte på tynnere olje enn bilen er vant til og gå på.(alltid gått på 10w40,mens GS fylte på 5w40..olje som var like tynn som vann ..) Det resulterte i at den begynte og tikke litt innimellom.. prøvd og fylle på "riktig" olje igjen uten hell.. etter mye om og men blir alle 24 løftere skiftet i disse dager(ikke på min regning da men ) så jeg anbefaler heller en motorrens i olja for så og skifte den ut til litt tykkere olje for og se om tikkinga forsvinner.. prøv Mobil1 5w50..den anbefales av OS også hvis du er plaget med litt tikking. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet April 26, 2005 Share Skrevet April 26, 2005 tynnere olje bør du ikke velge hvertfall..GS fylte på tynnere olje enn bilen er vant til og gå på.(alltid gått på 10w40,mens GS fylte på 5w40..olje som var like tynn som vann ..) Det resulterte i at den begynte og tikke litt innimellom.. prøvd og fylle på "riktig" olje igjen uten hell.. etter mye om og men blir alle 24 løftere skiftet i disse dager(ikke på min regning da men ) så jeg anbefaler heller en motorrens i olja for så og skifte den ut til litt tykkere olje for og se om tikkinga forsvinner.. prøv Mobil1 5w50..den anbefales av OS også hvis du er plaget med litt tikking. vist det hjelper og blande olje med diesel vil det også hjelpe med tynnere olje, fordi dieselen vil jo fortynne olja. og dessuten kan du fortelle meg kossen i h..... tjukk olje kommer seg lettere gjennom det tynne hullet på ca 1mm i den hydrauliske løfteren en tynn? det er jo liksom den som gjør at det tikker da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet April 26, 2005 Share Skrevet April 26, 2005 tynnere olje bør du ikke velge hvertfall..GS fylte på tynnere olje enn bilen er vant til og gå på.(alltid gått på 10w40,mens GS fylte på 5w40..olje som var like tynn som vann ..) Det resulterte i at den begynte og tikke litt innimellom.. prøvd og fylle på "riktig" olje igjen uten hell.. etter mye om og men blir alle 24 løftere skiftet i disse dager(ikke på min regning da men ) så jeg anbefaler heller en motorrens i olja for så og skifte den ut til litt tykkere olje for og se om tikkinga forsvinner.. prøv Mobil1 5w50..den anbefales av OS også hvis du er plaget med litt tikking. vist det hjelper og blande olje med diesel vil det også hjelpe med tynnere olje, fordi dieselen vil jo fortynne olja. og dessuten kan du fortelle meg kossen i h..... tjukk olje kommer seg lettere gjennom det tynne hullet på ca 1mm i den hydrauliske løfteren en tynn? det er jo liksom den som gjør at det tikker da! så såså.. er ingen oljeekspert jeg..annet enn at bilen min begynte og tikke NÅR det kom pisstynn olje i den.. OS + alle verksted jeg har forhørt meg med har sagt at det og gå over fra en "tykk" olje som smører skikkelig og som bilen er vant til og gå på til en tynnere på en bil med hydrauliske ventiler IKKE er smart..å resultatet er klart for mitt vedkommende..gått rent og fint helt til det kom tynn olje på den.. Kompis med E39 har fått tikking også etter og ha fått igjen bilen fra GS..med da samme Drittolje som jeg fikk.. men jeg får heldigvis dekt skifting av alle 24 løfterne så jeg driter egentlig i det.. bare jævlig irriterende at en såkalt "bmw-verksted" er skyld i dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet April 26, 2005 Share Skrevet April 26, 2005 det stemmer sikkert det du sier at du har fått tikking men eg fatter det ikkje men du kan ikkje påstå at tynn olje smører dårligere en tykk men det som kan skje med tynn olje er at den kan løsne opp litt drit i motoren som fører til tikking, vist du hadde kjørt på den olja du hadde noen oljeskift tror eg at bilen hadde vert bedre og uten tikking! kjørte på 0w30 eg og det var ikkje mye tikking der når en tenker på at den var gått 180000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå