Gå til innhold

Ujevn gange


truck_driver
 Share

Anbefalte innlegg

Sjekk først om bilen suger falsk luft eller en vakumslange har hoppet av.. Bruk startgass og spray rundt vakumslanger og rundt innsugsmanifolden, ikke i filteret! Hvis tomgangen øker da så suger den falsk luft og da er det bare å stramme slangeklemmer o.l og sjekk alle slanger for sprekker..

Hvis den ikke suger falsk luft kan det være tomgangsregulatoren eller luftmengdemåleren, luftmengdemåleren har en justeringsskrue i det ene hjørnet der du justerer luft som slippes forbi spjeldet! hvis den er for langt ute vil bilen jukse litt på tomgang og rykke litt når du kjører igang på lave turtall!

Skru derfor denne skruen (5mm umbrako) ned og se om det hjelper.

Tomgangsregulatoren er også en mulighet, man justerer ikke direkte på denne men det går en slange fra denne til en liten ventilsak påinnsugsmanifolden der det sitter en justeringsskrue, prøv deg litt fram, men ikke skru for mye, og juster tilbake hvis det ikke er feilen...

Fortell åssen det gikk når du har prøvd dette da!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jager den på turtall på tomgang? hopper mellom 750rpm-900rpm eller lignende?

i tilfelle så sjekk lambdasonden din. den jaga og gikk litt ujevnt her og tok en diagnosetest..fant ut at det var lambdasonden..skifta den og etter det går den rent som faen på 600rpm på tomgang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e30 318 med m10 motor har ikke lambdasonde, bare så du ikke begynner å leite etter dette på bilen din truck_driver :wink:

Regner med det er m10 motor du har, årsmodell?

Men hvis du hadde hatt lambdasonde så kunne dette vært en årsak, Kenneth535i hadde jo samme problm på sin og der var det lambdasonden som kødda litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først om bilen suger falsk luft eller en vakumslange har hoppet av.. Bruk startgass og spray rundt vakumslanger og rundt innsugsmanifolden, ikke i filteret! Hvis tomgangen øker da så suger den falsk luft og da er det bare å stramme slangeklemmer o.l og sjekk alle slanger for sprekker..

Takk for svar, jeg var og titta litt i motorrommet og så fant jeg en slange som var sprukket, det er lekker bensin fra den etter det jeg kunne lukte. Hvor får man tak i sånne slanger, må det være en bestemt type og størrelse, eller er det bare å finne en som likner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk først om bilen suger falsk luft eller en vakumslange har hoppet av.. Bruk startgass og spray rundt vakumslanger og rundt innsugsmanifolden, ikke i filteret! Hvis tomgangen øker da så suger den falsk luft og da er det bare å stramme slangeklemmer o.l og sjekk alle slanger for sprekker..

Hvis den ikke suger falsk luft kan det være tomgangsregulatoren eller luftmengdemåleren, luftmengdemåleren har en justeringsskrue i det ene hjørnet der du justerer luft som slippes forbi spjeldet! hvis den er for langt ute vil bilen jukse litt på tomgang og rykke litt når du kjører igang på lave turtall!

Skru derfor denne skruen (5mm umbrako) ned og se om det hjelper.

Tomgangsregulatoren er også en mulighet, man justerer ikke direkte på denne men det går en slange fra denne til en liten ventilsak påinnsugsmanifolden der det sitter en justeringsskrue, prøv deg litt fram, men ikke skru for mye, og juster tilbake hvis det ikke er feilen...

Fortell åssen det gikk når du har prøvd dette da!

Lykke til!

Da har jeg fått bytta slangen, og det ble mye bedre. :D Hvor ligger tomgangsregulatoren, finner den ikke, jeg justerte luftmengemåleren og det hjalp veldig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott! Hehe.. Tomgangsregulatoren står egentlig skrudd fast på toppen din, mot innsugsmanifolden. har desverre ikkeno bilde slik at jeg får vist deg nå, følg den slangen som går fra den store slangen som sitter mellom spjellhus og luftmengdemåler, den slangen ender opp i tomgangsregulatoren! hehe.. bra forklart? hehe.. man justerer denne med en kort flat skrutrekker. skruehullet er litt vanskelig å se, men det vender mot torpedoveggen. Ta en god kikk så finner du den nok!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...