R Andersen Skrevet April 19, 2005 Share Skrevet April 19, 2005 den var veldig nervøs ved nedbremsinger. da spiller det ikke noen rolle om du har 100hk eller 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///stian Skrevet April 19, 2005 Share Skrevet April 19, 2005 M3 E 36? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seight Skrevet April 19, 2005 Forfatter Share Skrevet April 19, 2005 Nervøs under innbremsning er kanskje ikke helt optimalt nei (Iallefall ikke "kurerbart" med mindre motor). Høres kanskje ut som en 330Ci da er min bil, hvis Z3'n er så nervøs som dere skal ha det til. (bare så synd at den ligner så mye på andre 3'serie karosserier) Noen av dere som vet hva forskjellen(i hjulopphenget) på en 330Ci med sportsunderstell(fra fabrikk) og en M3 er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet April 19, 2005 Share Skrevet April 19, 2005 Nervøs under innbremsning er kanskje ikke helt optimalt nei (Iallefall ikke "kurerbart" med mindre motor). Høres kanskje ut som en 330Ci da er min bil, hvis Z3'n er så nervøs som dere skal ha det til. (bare så synd at den ligner så mye på andre 3'serie karosserier) Noen av dere som vet hva forskjellen(i hjulopphenget) på en 330Ci med sportsunderstell(fra fabrikk) og en M3 er? det spørs jo hva du skal bruke bilen til da? det er ved seriøs banekjøring som bilen kan være nærvøs (kjøring på grensen). ved "vanlig" banekjøring vil nok bilen fungere ok, men som sagt så krever den sin mann for å kjøre ordentlig hardt med den.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seight Skrevet April 19, 2005 Forfatter Share Skrevet April 19, 2005 Er mer det at jeg også skal kjøre på ordentlig snø og is, uten å hoppe ut i grøfta med den ved første anledning. Kan godt hende at det ikke er noe problem med Z3'n, så lenge man vet hva man driver med. Men det hadde jo vært fint å slippe å sitte på nåler hver gang man skal ut med bilen om vintern.(huet må en jo uansett bruke, bakhjulstrekk med litt motor, krever jo uansett sitt på glatt føre) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet April 19, 2005 Share Skrevet April 19, 2005 du får vel stabilisator- /antispinnsystem til den også, så det skal vel ikke være noe problem med vinterkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aguilera Skrevet April 19, 2005 Share Skrevet April 19, 2005 Tror jeg for min del hadde gått for 330ci`en... Men det er jo ikke mitt valg Z3`en skiller seg jo mer ut, men 330ci` en er jo grisefin da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet April 19, 2005 Share Skrevet April 19, 2005 330 er et solid og godt valg. Selv kunne jeg heller tenkt meg en Z3-Coupè. Og da gjerne en 2,8, slik som Anne her på forumet har. Den har vanvittig morsomme kjøreegenskaper, veldig bra vektbalanse, og faller i en helt annen kategori enn 330'en. Z3'en er mye mer følsom for hva man gjør med gasspedalen, og kan derfor virke litt "vanskelig" både på glatt føre og på bane. 330Ci er sånn sett mye enklere å håndtere, og kan derfor betraktes som en tryggere bil å kjøre. Men jeg er ikke i tvil om at hvis jeg bare var ute etter en bil å ha det gøy med, så hadde jeg valgt Z3 2,8 Coupe. M Coupe'en er dessverre litt fremtung, og det gjør den enda vanskeligere å kjøre enn 2,8'en, og det blir skummelt nok med farten man får i en 2,8, så det hadde nok holdt lenge for meg. Dessverre har de litt for få seter til min bruk, og derfor blir det nok lenge til jeg kommer til å kjøpe en slik. Men det virker ikke som antall sitteplasser er relevant for denne diskusjonen, så derfor bør dere se bort fra mine spesielle behov der Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 19, 2005 Share Skrevet April 19, 2005 Hjulopphenget på E30 og Z3 (trailing arm), krever at man bremser opp mer før svingen og gir gass gjennom svingen slik at bakhjulet som er ytterst presses ned og dermed får mer negativ camber (heller innover mot bilen). Designet gjør desverre at man sliter mye på innsiden av bakdekkene selv ved normal kjøring. På E36 og E46 har man multilink-oppheng (flere bærearmer som holder hjulet). Gir ikke samme effekt ved gasspådrag i sving, men camber kan lett justeres på disse (men man bør ha hjulstillingskontroll for å få det riktig). Begge bilene er morsomme å kjøre på bane, men Z3 har kortere akselavstand, og er dermed mer nervøs og slipper fortere og mer brutalt. Jeg hadde selv valgets kvaler da jeg kjøpte min 330Ci. Valget sto mellom Z3 3.0 coupe (alt M coupe) og 330Ci. Jeg endte opp med 330Ci fordi den var en bil jeg også kan bruke på ferieturer, jobb, hente varer etc. Den er mer allsidig, men samtidig mer enn god nok på bane for mitt bruk. Jeg er i ferd med å sette på Bilstein PSS9 understell og H&R stab-stag på min (Camberplater foran ligger i garasjen alt), så banekjøringen blir kompromissløs senere i sommer. Z3'n er utrolig morsom og spesiell bil, men 330Ci gir samme smilet om munnen. Kjøremaskiner er de begge 2! Hver gang jeg kjører 330'n er det som om jeg er på go-kart, smilet er like bredt! Forresten er han som selger bilen medlem i BMW-klubben. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seight Skrevet April 19, 2005 Forfatter Share Skrevet April 19, 2005 Her var det mye bra info Hva vil mye dekkslitasje si på en Z3? (i forhold til en 330Ci) Hvor mye kilometer får du på et sett med bakdekk? (med lite eller ingen banekjøring). Kan fort bli en heftig ekstra utgift, for såvidt jeg husker så er det vel litt størrelse på bakdekkene på en Z3 3L. Hvordan er dette Bilstein PSS9 oppsettet i forhold til sportsoppsettet fra BMW? Er det noe forskjell på motoroppsettet på Z3'n(3L) og 330'en? Lyd, respons, etc.(Det er jo i utganspunktet samme motoren). Hadde vært fint om jeg slapp å få et prekært oppgraderingsbehov (effektanlegg,ecu) med en gang. Bruker nok penger på lekebilen min.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet April 19, 2005 Share Skrevet April 19, 2005 *host* min 328ci er til salgs.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 19, 2005 Share Skrevet April 19, 2005 Skal vi se... -km på et dekksett er jeg usikker på. Alle dekkene mine har hatt endel turer på bane, men på E46 med normalt oppsett blir de jamnt slitt (husk at alle E46 coupe'r har sportsunderstell (M-tech) som standard). Du vil vel få normal dekkslitasje, men husk at kraften i motoren lett sliter dekk hvis du bruker kreftene på akselerasjon (det gjelder alle kraftige biler og MC). Problemet med Z3 er at denne har mer negativ camber enn E46, så den sliter litt mer på innsiden. Ikke noe kjempeproblem, men det merkes i større grad hvis man kjører hardt. Det er verdt å nevne at E21, E23, E12, E28, E30, E32 og E34 også har samme hjulopphenget (trailing arm) som Z3, og problemet har ikke vært kjempestort med dekkslitasje på disse heller (men hvis man senker bilen, får man konstant negativ camber og dekkene spises opp hvis man ikke justerer foringer etc) -Bilstein PSS9 er et justerbart understell på høyde og demping. Kylling-innstilling er vel tilsvarende som M-tech, mens på det hardeste er tilpasset småbaner. Man bruker visst ikke PSS9 med hardeste oppsettet på Nürburgring, men det nest hardeste omtrent. Det koster mye penger, men det er kvalitet og god garanti (livstid hvis jeg ikke husker feil). Ligger på 1000 euro i Tyskland. -Motor og motorstyring er såvidt jeg vet likt på M54B30 motoren som sitter i disse bilene. Eksosen er nok litt mer hørbar på Z3 enn E46, men det finnes et enkelt grep som på 5 min gir deg godlyd på E46'n. Jeg har gjort det, og kan anbefale det sterkt Responsen er litt snodig på disse motorene siden det er elektronisk overføring av gassen (ingen gasswire), men etter litt tilvenning er den helt super! -ECU trenger du nok ikke oppgradere. Kun hvis du gjør større endringer har dette noe for seg (nye kam'er etc). Husk at disse motorene trives best på 98 oktan, men de har sensorer som kjenner banking, og justerer tenninga hvis du bruker 95 eller 92 oktan. Mere du lurte på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seight Skrevet April 19, 2005 Forfatter Share Skrevet April 19, 2005 Vil nok vite mer ja(er desverre litt informasjonshund..) Har prøvd å grave opp litt informasjon om selve modelhistorien til 330Ci, men har ikke kommet helt i mål der. Er som sagt litt interessert i hvilke features som ble introdusert når, og evt om de er et must(som f.eks 6 trinns kassa). Dette synes det som om du har stålkontroll på Må i utganspunktet satse på så gammel bil som mulig(i fra et økonomisk perspektiv), men om det er noen "must haves", som kom litt ut i levtiden til bilen så må det tas opp til vurdering om det er vært de ekstra kronene. Har inntrykk at enkelte har et litt hyggeligere utseende(uten at de virker spesielt stylet(noe jeg ikke har spess sans for)), men jeg har ikke helt klart å sette fingern på hva det er. Vet du(dere) hva det kan være jeg har sett? Vet du hva som er standard bakkeklaring på 330'en og evt hva det er vanlig å senke bilen til, uten at det blir et problem å komme over is-svuller o.l på vintern. Du nevner at responsen på bilen er spesiell(drive by wire), dette medfører jo at denne kan manipuleres elektronisk(mener å ha lest at Dinan tilbyr dette), noe som som regel blir billigere enn å lette svinghjulet. Vet du noe om dette? Vil du karakterisere motoren(som standard), som veldig responsiv(i forhold til andre moderne biler), det er jo typisk for moderne biler(med mindre det er fullblods sportsvogner(ala M3)), at det er relativt soft respons, for å gjøre bilen lettkjørt for hvermansen. Dette er jo tross alt en volum modell, som hvermansen skal kunne kjøre. Det er vel ikke sperrediff i bilen? Hva er det som blir brukt av dekk/felger på disse bilene. Er standardfelgene spesielt tunge, slik at det er "mye" å hente på å sørge for lette felger/dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 20, 2005 Share Skrevet April 20, 2005 Først: -Must-have på en 330Ci: -sportseter (helst skinn) -manuell girkasse -Xenon er et stort pluss, men kan unnværes hvis alt annet er riktig. -Alt annet av utstyr kan ettermonteres hvis du på død og liv må ha det -Av farge mener jeg at Topaz-blå metallic eller svart metallic er de som ser penest ut, men smaken er som baken (delt). Men sølv metallic er ikke pent lenger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I norge mener jeg å huske at 6-trinns kasse kom på 2003 modellene (de som er produsert fra 09/2002). Siden diffen har en utveksling på 2.93, trenger du egentlig ikke det 6. giret med mindre du cruiser på autobahn i 200+ til daglig. I 100 km/t har jeg 2500 rpm, og det er masse kraft der Mulig jeg bytter til 6-trinns kasse når jeg bytter diffen min til 3.46 eller 3.64 for å senke turtallet litt på langkjøring (3.64 er standard på E46 M3). Med 3.64 og 6-trinns kasse har du samme turtall i 6. som en standard 330 har på 5. gir. Forøvrig er 5-trinns kassa den samme som satt i E36 M3 med 3.0L motoren (S50B30), 6 trinns kassa er den samme som 3.2L E36 M3 og E46 M3. Av utseende er M-tech pakke et must-have, men husk at dette kan ettermonteres. Det er godt mulig at du finner en pen bil billigere uten M-tech, og at du kan ettermontere M-tech for mellomlegget mot en pen med M-tech. Når jeg snakker om M-tech her, så mener jeg M-tech II. Den første stylingen så ikke pen ut, så BMW kom med en tøffere variant til 2001 modellene (og nyere seff). M-tech II er følgende: -Frontfanger med tåkelys og annen type bremseluft-kanaler -Bakfanger -Sideskjørt som bygger mer ut nede -Microspoiler bak av samme type som M3 (gir ca 10kg downforce i 160km/t) -M-tech innstegslister -M-tech sportsratt (med pupper på rattet som en viss snåling maser om konstant) Det er ikke alle som monterer rattet og innstegslistene. Jeg har heller ikke gjort det enda, men det kommer Standard bakkeklaring er jeg usikker på, skal se i en brosjyre når jeg får tid. Det har ikke vært noe stort problem, men noen fartsdempere må taes litt på skrå. Dette er kun hjemmelagede fartsdempere og med tung last i bilen. Offentlige fartsdempere går greit. Vinterføre har ikke vært noe problem, ei heller på nedfarten til isbanekkjøring på anttila i år som var mer offroad-kjøring enn grusvei. Eneste problem er som sagt når en styreformann har gått amok med 100kg asfalt og laget en lokal variant av berlinmuren midt i gata Jeg har ikke tenkt så mye på det med gassresponsen. Den er skarp nok, men en vanesak. Den er milevis bedre enn f.eks. en ny volvo V70 med lavtrykksturbo. Siden man må ha annet svinghjul på 6-trinns girkasse, bytter jeg vel til noe lettvekt da evt. Det som er større problem er at org. svinghjul er av typen dobbel-masse; to svinghjul som er koblet sammen med "gummi-knotter" som reduserer vibrasjon og støy. Når jeg ikke var vant med det, medførte det noen kvelninger av motoren ved igangseting, men det skjer ikke så ofte nå. BMW har hatt dette siden E36, så det er ikke noe nytt! Gassresponsen merker du kun hvis du prøver å provosere frem forsinkelse ved f.eks. stillestående rusing av motoren. Ikke bekymre deg om det. Det enkleste er bare å prøvekjøre bilen (men husk at det må være en 330, ikke en 325 eller 328, dette har også noe med slaglengde, svinghjulsvekt og software å gjøre)! Mulig at ny software til hjernen kan gi bedre respns, skal prøve å hske det når jeg skal innom autozentrum neste tirsdag! Hvis du kommer på pussetreff hos Alf Lie på lørdag kan du sikkert få ta en sving med bilen min. Det er ikke sperrediff på bilen, kun antispinn. Men man får kjøpt kit med lamell-diff for en ikke altfor dyr penge i USA. Dette er vel det største savnet, og det er kun M-bilene som har dette som standard nå. Fåes ikke som opsjon fra BMW heller 330 har så store bremser (like store som E36 M3 med 3.2 og 321 hk) at man må ha minimum 17" Det skal visst være noen spes 16" som passer, men jeg husker ikke hvilke. Disse tåler heller ikke mye norske veier før felgen tar borti calipern tenker jeg Jeg kjører på 18" på sommer og vinter nå. komforten er kjempefin selv med 18", men 18" dekk funker dårlig på vintern, så der skal jeg bytte til 17" Jeg har ikke veid felgene mine enda, men jeg skal veie det jeg har i neste uke når jeg skal legge om til andre dekk før banetreffet i karlskoga den 30. Forøvrig vil jeg anbefale et innkjøp av bentleys verstedmanual til bilen, selv om du ikke skal skru annet enn dekk på den selv. Den gir deg en enestående innsikt i bilen, og er et svært nyttig oppslagsverk! En annen ting som anbefales er å skifte olje oftere enn det service-indikatoren sier. Selv bytter jeg hver 8000km (med min kjørestil er det ca 25000 km mellom hver oljeservice). Jeg fyller også kun Castrol TWS 10w-60 olje. Det er 2 grunner til det, den ene er at Castrol SLX 0w-30 er så tynn at bilen bruker 1L olje pr 10000km, den andre er at TWS tåler varme og hard banekjøring MYE bedre. Ingo Köth i tyskland har også erfaring med at SLX-olje er forkullet (den har "kokt over" ved har kjøring og er ødelagt, det flyter "kullbiter" i olja når du tapper den ut). Mange mener at 10w-60 er for tykk blanding til vinterkjøring, men TWS olja mangler svært lite for å klasifiseres som en 5w-60 olje (kan kanskje kalle den for 6w-60 da ). Ellers har jeg nevnt endel kjente feil på E46 generelt, bare søk på alle innlegg jeg har gjort, så ser du det. Jeg svarer gjerne på flere spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Skrevet April 20, 2005 Share Skrevet April 20, 2005 Jeg trenger vel ikke si hva jeg ville valgt Nå er jo veldig mye sagt her fra før, men jeg kan i hvert fall si at jeg har kjørt Z3'n på både sommer- og vinterføre nå i snart fem år. På sommerføre er den jo helt utrolig morsom (Forrige dagen kjørte jeg 30 mil for moro skyld... ) og den fungerer også helt greit på vinterføre. Bakenden kommer selvfølgelig relativt fort og den kan kjennes litt "nervøs", men det venner man seg fort til. Jeg kan ikke si å ha hatt noen spesielt skremmende eller negative opplevelser med bilen på vinterføre. Bortsett fra at den mangler baksete (Det er jo ikke mitt problem at andre ikke har bil ), synes jeg heller ikke at den er spesielt upraktisk. Bagasjeplassen er jo faktisk relativt stor. Som en tidligere kollega av meg overrasket utbrøt: "Den er jo som en stasjonsvogn med mye vogn og lite stasjon". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå