Anne Skrevet April 20, 2005 Share Skrevet April 20, 2005 Det holder med en gang... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 20, 2005 Share Skrevet April 20, 2005 OT: Har du vært dårlig Anne? 6 dager siden forrige innlegg.... Vil vel si at det er litt smak og behag som avgjør hvilken av bilene som er mest "riktig". En prøvesitting og helst prøvetur med begge bilene, samt en vurdering av behov osv må avgjøre. Teknisk sett er begge 2 svært bra biler! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Skrevet April 20, 2005 Share Skrevet April 20, 2005 OT: Har du vært dårlig Anne? 6 dager siden forrige innlegg.... Litt spesiell situasjon... Har sendt deg en PM... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seight Skrevet April 20, 2005 Forfatter Share Skrevet April 20, 2005 Ut fra det du skriver her så tyder det nok på at jeg må gå på en tidlig 2002 modell(reg sent 2001), slik at jeg får utseende jeg vil ha, samt at en del av sykdommene på de tidlige utgavene da er fikset(ref dine andre poster). Som du sier så ser det iallefall ikke ut som om det er strengt tatt nødvendig med 6 trinns kasse. Blir det ikke relativt dyrt å bygge om til 6 trinns kasse? ville jo tro at den(+ svinghjul og clutch) ikke er helt gratis. Men det hadde jo vært ålreit å få tetter steg mellom gira og samtidig bevare topgiringa.(er det ikke det du får når du bytter kasse og diff?) Vet du forresten om linker til bilde av bil(utvendig og innvendig) med og uten M-tech II. Som sagt når det gjelder elektronisk forbedring av gassrespons, så er da i samband med chipping, av motor(noen har dog nevnt at det eneste du får ut av chippinga er bedre respons, og ikke så mange hester , siden BMW har tatt ut "max"). Har desverre ingen mulighet til å komme på treff på lørdag, da jeg nå prioritere tid i garasjen til å få "lekebilen" min klar, har et mål om å klare vårmønstringa til sportsvognsklubben. Jeg vil gjerne ha kikken på bilen din til gode til en annen anledning, når det måtte passe bedre. Apropos verkstedsmanual, hvordan er bilen å skru på? må du telle finga dine etterpå? Har skrudd litt på min Celica GT4, der er det TRANGT.... Tor Først:-Must-have på en 330Ci: -sportseter (helst skinn) -manuell girkasse -Xenon er et stort pluss, men kan unnværes hvis alt annet er riktig. -Alt annet av utstyr kan ettermonteres hvis du på død og liv må ha det -Av farge mener jeg at Topaz-blå metallic eller svart metallic er de som ser penest ut, men smaken er som baken (delt). Men sølv metallic er ikke pent lenger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I norge mener jeg å huske at 6-trinns kasse kom på 2003 modellene (de som er produsert fra 09/2002). Siden diffen har en utveksling på 2.93, trenger du egentlig ikke det 6. giret med mindre du cruiser på autobahn i 200+ til daglig. I 100 km/t har jeg 2500 rpm, og det er masse kraft der Mulig jeg bytter til 6-trinns kasse når jeg bytter diffen min til 3.46 eller 3.64 for å senke turtallet litt på langkjøring (3.64 er standard på E46 M3). Med 3.64 og 6-trinns kasse har du samme turtall i 6. som en standard 330 har på 5. gir. Forøvrig er 5-trinns kassa den samme som satt i E36 M3 med 3.0L motoren (S50B30), 6 trinns kassa er den samme som 3.2L E36 M3 og E46 M3. Av utseende er M-tech pakke et must-have, men husk at dette kan ettermonteres. Det er godt mulig at du finner en pen bil billigere uten M-tech, og at du kan ettermontere M-tech for mellomlegget mot en pen med M-tech. Når jeg snakker om M-tech her, så mener jeg M-tech II. Den første stylingen så ikke pen ut, så BMW kom med en tøffere variant til 2001 modellene (og nyere seff). M-tech II er følgende: -Frontfanger med tåkelys og annen type bremseluft-kanaler -Bakfanger -Sideskjørt som bygger mer ut nede -Microspoiler bak av samme type som M3 (gir ca 10kg downforce i 160km/t) -M-tech innstegslister -M-tech sportsratt (med pupper på rattet som en viss snåling maser om konstant) Det er ikke alle som monterer rattet og innstegslistene. Jeg har heller ikke gjort det enda, men det kommer Standard bakkeklaring er jeg usikker på, skal se i en brosjyre når jeg får tid. Det har ikke vært noe stort problem, men noen fartsdempere må taes litt på skrå. Dette er kun hjemmelagede fartsdempere og med tung last i bilen. Offentlige fartsdempere går greit. Vinterføre har ikke vært noe problem, ei heller på nedfarten til isbanekkjøring på anttila i år som var mer offroad-kjøring enn grusvei. Eneste problem er som sagt når en styreformann har gått amok med 100kg asfalt og laget en lokal variant av berlinmuren midt i gata Jeg har ikke tenkt så mye på det med gassresponsen. Den er skarp nok, men en vanesak. Den er milevis bedre enn f.eks. en ny volvo V70 med lavtrykksturbo. Siden man må ha annet svinghjul på 6-trinns girkasse, bytter jeg vel til noe lettvekt da evt. Det som er større problem er at org. svinghjul er av typen dobbel-masse; to svinghjul som er koblet sammen med "gummi-knotter" som reduserer vibrasjon og støy. Når jeg ikke var vant med det, medførte det noen kvelninger av motoren ved igangseting, men det skjer ikke så ofte nå. BMW har hatt dette siden E36, så det er ikke noe nytt! Gassresponsen merker du kun hvis du prøver å provosere frem forsinkelse ved f.eks. stillestående rusing av motoren. Ikke bekymre deg om det. Det enkleste er bare å prøvekjøre bilen (men husk at det må være en 330, ikke en 325 eller 328, dette har også noe med slaglengde, svinghjulsvekt og software å gjøre)! Mulig at ny software til hjernen kan gi bedre respns, skal prøve å hske det når jeg skal innom autozentrum neste tirsdag! Hvis du kommer på pussetreff hos Alf Lie på lørdag kan du sikkert få ta en sving med bilen min. Det er ikke sperrediff på bilen, kun antispinn. Men man får kjøpt kit med lamell-diff for en ikke altfor dyr penge i USA. Dette er vel det største savnet, og det er kun M-bilene som har dette som standard nå. Fåes ikke som opsjon fra BMW heller 330 har så store bremser (like store som E36 M3 med 3.2 og 321 hk) at man må ha minimum 17" Det skal visst være noen spes 16" som passer, men jeg husker ikke hvilke. Disse tåler heller ikke mye norske veier før felgen tar borti calipern tenker jeg Jeg kjører på 18" på sommer og vinter nå. komforten er kjempefin selv med 18", men 18" dekk funker dårlig på vintern, så der skal jeg bytte til 17" Jeg har ikke veid felgene mine enda, men jeg skal veie det jeg har i neste uke når jeg skal legge om til andre dekk før banetreffet i karlskoga den 30. Forøvrig vil jeg anbefale et innkjøp av bentleys verstedmanual til bilen, selv om du ikke skal skru annet enn dekk på den selv. Den gir deg en enestående innsikt i bilen, og er et svært nyttig oppslagsverk! En annen ting som anbefales er å skifte olje oftere enn det service-indikatoren sier. Selv bytter jeg hver 8000km (med min kjørestil er det ca 25000 km mellom hver oljeservice). Jeg fyller også kun Castrol TWS 10w-60 olje. Det er 2 grunner til det, den ene er at Castrol SLX 0w-30 er så tynn at bilen bruker 1L olje pr 10000km, den andre er at TWS tåler varme og hard banekjøring MYE bedre. Ingo Köth i tyskland har også erfaring med at SLX-olje er forkullet (den har "kokt over" ved har kjøring og er ødelagt, det flyter "kullbiter" i olja når du tapper den ut). Mange mener at 10w-60 er for tykk blanding til vinterkjøring, men TWS olja mangler svært lite for å klasifiseres som en 5w-60 olje (kan kanskje kalle den for 6w-60 da ). Ellers har jeg nevnt endel kjente feil på E46 generelt, bare søk på alle innlegg jeg har gjort, så ser du det. Jeg svarer gjerne på flere spørsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 20, 2005 Share Skrevet April 20, 2005 Du kan prinsippet kjøpe hvilkensomhelst årmodell av 330Ci. Det er ikke noe stort problem å ettermontere M-tech II kittet. Det er ikke gratis med 6-trinns kasse, men det er ingenting som er gratis lenger Jeg ville nok droppa chipping helt. I USA er DINAN støttet opp av BMWNA (North america), men det er vel bare alpina som er det i europa. Så hvis motoren kødder det til da, så kan du få problemer med feilsøking osv. Tror ikke det er verdt bryet. Bilen er ikke stort verre enn andre å skru på. Det er trangt i motorrommet, men det er ikke verre enn at du kommer til med litt justering. Har fått mindre sår på hendene etter at jeg kjøpte vinylhansker på apoteket. Blir ikke så skitten og uttørket på hendene lenger, anbefales sterkt! Du kan sikkert ha prøvekjøring tilgode, no probs. Jeg er vel på de fleste BMW-treff femover jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr T Skrevet April 20, 2005 Share Skrevet April 20, 2005 Litt OT, men kanskje dette er noe for meg (Kjetil Somme som skrev): men det finnes et enkelt grep som på 5 min gir deg godlyd på E46'n. Jeg har gjort det, og kan anbefale det sterkt Jeg har 2.2 liter`n, fin lyd - men kanskje jeg også kan få tøffere lyd? Mulig det blir for pinglete utgangspunkt å bygge lyd på. Har kjørt endel 330i - er grovere den ja Slik jeg tolker innlegget ditt finnes det altså et altenativ til å skifte hele eksosanlegget.. Blir ikke så mye lyd at det blir slitsomt på langkjøring eller? Motoren min lager ganske mye/annerledes lyd akkurat når jeg bikker 3000. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seight Skrevet April 21, 2005 Forfatter Share Skrevet April 21, 2005 At ingenting er gratis vet jeg forsåvidt . Lurte mer på om det var i klasse 5000 eller 30 000kr. Jeg tar iallefall kontakt når jeg ser at tiden min vil strekke til Jeg får i mellomtiden sikle på biler på mobile.de... Apropos BMWNA, har sett på noen amerikanske sider at de snakker om en ZHP variant, det er en sportspakke som bare er for det amerikanske markedet eller var. Litt stivere oppheng og 8-10 hk ekstra, de har jo i utgangspunktet bare 225 så det blir jo ikke så mye ekstra i forhold til europeisk versjon Du kan prinsippet kjøpe hvilkensomhelst årmodell av 330Ci. Det er ikke noe stort problem å ettermontere M-tech II kittet.Det er ikke gratis med 6-trinns kasse, men det er ingenting som er gratis lenger Jeg ville nok droppa chipping helt. I USA er DINAN støttet opp av BMWNA (North america), men det er vel bare alpina som er det i europa. Så hvis motoren kødder det til da, så kan du få problemer med feilsøking osv. Tror ikke det er verdt bryet. Bilen er ikke stort verre enn andre å skru på. Det er trangt i motorrommet, men det er ikke verre enn at du kommer til med litt justering. Har fått mindre sår på hendene etter at jeg kjøpte vinylhansker på apoteket. Blir ikke så skitten og uttørket på hendene lenger, anbefales sterkt! Du kan sikkert ha prøvekjøring tilgode, no probs. Jeg er vel på de fleste BMW-treff femover jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 21, 2005 Share Skrevet April 21, 2005 Tidenes innlegg av Kjetil! Nå har du fått liv i de riktige folkene til denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 21, 2005 Share Skrevet April 21, 2005 Litt OT, men kanskje dette er noe for meg (Kjetil Somme som skrev):men det finnes et enkelt grep som på 5 min gir deg godlyd på E46'n. Jeg har gjort det, og kan anbefale det sterkt Jeg har 2.2 liter`n, fin lyd - men kanskje jeg også kan få tøffere lyd? Mulig det blir for pinglete utgangspunkt å bygge lyd på. Har kjørt endel 330i - er grovere den ja Slik jeg tolker innlegget ditt finnes det altså et altenativ til å skifte hele eksosanlegget.. Blir ikke så mye lyd at det blir slitsomt på langkjøring eller? Motoren min lager ganske mye/annerledes lyd akkurat når jeg bikker 3000. Ja, har sjekka med ETK'n nå. Du kan også få godlyd i bilen din på en enkel måte. Hvis du kommer til Alf Lie på lørdag eller frognersetern på søndag, så kan jeg vise deg Metoden er 110% reversibel og lovlig, kostnad i deler er maks 8 kr Du er inne på noe ved 3000 rpm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 21, 2005 Share Skrevet April 21, 2005 At ingenting er gratis vet jeg forsåvidt . Lurte mer på om det var i klasse5000 eller 30 000kr. Jeg tar iallefall kontakt når jeg ser at tiden min vil strekke til Jeg får i mellomtiden sikle på biler på mobile.de... Apropos BMWNA, har sett på noen amerikanske sider at de snakker om en ZHP variant, det er en sportspakke som bare er for det amerikanske markedet eller var. Litt stivere oppheng og 8-10 hk ekstra, de har jo i utgangspunktet bare 225 så det blir jo ikke så mye ekstra i forhold til europeisk versjon Det blir nok hvertfall 15.000,- Du må ha girkasse, mellomaksling, ny clutch, nytt svinghjul, samt montering (det gjør jeg selv selvsagt!). ZHP er en variant med vassere kammer, og da selvsagt litt annen software i hjernen. Men de har hatt endel problemer med det der borte. Vi kan få laget enda bedre utgaver i europa med f.eks. Schrick kamaksler... Husk at en US-HP ikke er lik en europeisk HP! USA bruker SAE-normen, Europa bruker DIN. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet April 21, 2005 Share Skrevet April 21, 2005 Tidenes innlegg av Kjetil! Nå har du fått liv i de riktige folkene til denne tråden. Ble litt langt, men jeg burde jo stykket det opp i en posting pr 2 setninger, så det hadde blitt bedre distinksjoner på skuldrene mine... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kevin=) Skrevet April 21, 2005 Share Skrevet April 21, 2005 330 er bare en skikkelig rå bil. Jeg kjørte sånn med kjøreskolen når jeg tok lappen .. var full m-tech osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
seight Skrevet April 21, 2005 Forfatter Share Skrevet April 21, 2005 Hva kan man ta ut av motoren med nye kammer ++, uten at det tar helt av kostnadsmessig. 260+?(og hva har man gjort da) Det blir nok hvertfall 15.000,- Du må ha girkasse, mellomaksling, ny clutch, nytt svinghjul, samt montering (det gjør jeg selv selvsagt!).ZHP er en variant med vassere kammer, og da selvsagt litt annen software i hjernen. Men de har hatt endel problemer med det der borte. Vi kan få laget enda bedre utgaver i europa med f.eks. Schrick kamaksler... Husk at en US-HP ikke er lik en europeisk HP! USA bruker SAE-normen, Europa bruker DIN. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr T Skrevet April 21, 2005 Share Skrevet April 21, 2005 Ja, har sjekka med ETK'n nå. Du kan også få godlyd i bilen din på en enkel måte. Hvis du kommer til Alf Lie på lørdag eller frognersetern på søndag, så kan jeg vise deg Metoden er 110% reversibel og lovlig, kostnad i deler er maks 8 kr Du er inne på noe ved 3000 rpm Det kaller jeg sørvis! Håper jeg kan få benytte meg av tilbudet ved en senere anledning hvis jeg ikke får til denne helga. Hvor holder Alf Lie til? Mener å ha hørt noe om Alnabru før... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KM Skrevet April 21, 2005 Share Skrevet April 21, 2005 Z-3 Cupe har understell bak fra E-30. M-cupe har et forsterket som kommer fra en fabriks racer. Kenneth kjører så vidt jeg vet med noe mer neg. chamber foran slik at bilen blir noe mindre understyrt, og lettere å sette opp til en overstyring. Jeg har selv en 330i og en M roadster, og 330 har et nydelig understell , som gir mer nøytrale kjøreegenskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå