Gå til innhold

Går det ann å få solfilm godkjent?


316I
 Share

Anbefalte innlegg

en kompis av med fikk proff sota rutene på primeraen sin.han blei stoppa av politiet,og dei sa at hvist han klarte å fjerne solfilmen før dei rakk å klippe av skilta,så skulle han få kjøre videre.det flarte han.harde bud! jeg kjører rundt med ei 10 cm svart stripe i frontruta.har gått bra så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men... det me øyelokkene... det har jeg fått høre at er lov så lenge det ikke dekker noe særlig av lyset...

Bmw11.jpg

dette var greit i følge en nær slekting som arbeider i vegvesenet... :D

Dette har jeg hørt er greit også, har du derimot lykter med parklysa oppe(Les: Nyere enn -88 eller sota o.l.), så er det IKKE lov. Da får du ikke godkjent det uansett. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en helt svart stripe i frontruta på 25 cm(sjekk bilde på månedens bil april), øyelokk, helt svarte blinkers og helt sorte baklykter, blei stoppa av purken første dagen jeg hadde den på veien, men eneste de hadde å klage på var feil lysbruk ](*,) , jeg kjørte med parklys og grøftelys. hehe... men siden det var første dagen jeg hadde den på veien så sa de at jeg skulle slippe bot, så jeg kjørte bare videre, med parklys og grøftelys O:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men... det me øyelokkene... det har jeg fått høre at er lov så lenge det ikke dekker noe særlig av lyset...

Bmw11.jpg

dette var greit i følge en nær slekting som arbeider i vegvesenet... :D

Dette har jeg hørt er greit også, har du derimot lykter med parklysa oppe(Les: Nyere enn -88 eller sota o.l.), så er det IKKE lov. Da får du ikke godkjent det uansett. :roll:

heldigvis har jeg eldre enn 88 så da går det jo flott!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et innlegg i lokalavisa i dag, Riis reklamerte om at de fjernet steinsprang fra frontruten uten kostnader, så lenge du hadde kasko på bilen. Siden jeg har en del "hakk" i frontruta, så tok jeg naturligvis turen innom for å høre. Siden det var bare et hakk som var "godkjent" for repparering, foreslo fyren at jeg kunne bytte ut ruta (1500-2000 i egenandel). Joda det var greit det sa jeg, så spurte han meg om hva slags farge jeg ville ha. Blank/klar eller grønn. Og det var hele ruta, ikke bare øverst. Etterhvert tilbydde han meg soting av alle rutene GODKJENT.

Til og med frontruta.

Dette er ikke vanlig sotfilm sa han, de "brenner" rutene og får det godkjent. Hverken politi eller biltilsyn kan pelle av "filmen".

Eksempelvis, kunne jeg ta meg en tur til Suzuki forhandleren, og se på den nye Gran Vitara XL7. Disse bilene blir levert med slik soting om

ønskelig. Svigers har akkurat en slik bil, og det er imponerende resultat :)

http://www.riis.no/forbruker/index2.asp

Sikker mange som vil krangle med meg om dette er tilfellet eller ikke, men jeg forteller det bare vidre slik som jeg har blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..snakka med Gundersen jeg Øystein og han sa at det hjelper ikke om de brenner rutene..du blir bedt om og ta de av lell og skifte ruter. har noe med godkjenningsmerkene på vinduene etc..jeg tar ikke sjansen på noe der hvertfall..her er de helt sprengt når det gjelder slikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Copy - Paste fra www.riis.no

Solfilm

Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i framdører ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt. For de øvrige ruter i bilen finnes ingen slike bestemmelser.

Påføring av såkalt solfilm må ta hensyn til disse kravene.

Solfilm finnes i et stort og variert utvalg, både hva gjelder farger og mørkhetsgrad.

For å oppnå et godt og tilfredsstillende resultat, må lokalet som benyttes i denne sammenheng være absolutt rengjort og støvfritt.

Ta en prat med et av våre verksteder for råd og veiledning når du skal velge om og hvilken type film du bør velge.

Solfilm kan være effektivt for å skjerme mot oppvarming av kupeen og mot uønsket innsyn i bilen.

Prisen er ikke avskrekkende.

3000 - 4000 kroner for en stasjonsvogn - mellomklasse.

Framdører og frontrute ikke medregnet.

Ta kontakt for pristilbud på din bil.

Fakta:

redusere opptil 80 % av solens varmestråling

redusere opptil 44 % varmeutslipp om vinteren

redusere blendende sollys

hindre uønsket innsyn

redusere bleking av gardiner og møbler i hus

redusere bleking av interiør i bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilens frontrute kan i henhold til den internasjonale forskriften R43 ikke ha lavere lysgjennomgang enn 75 %. Kravet til glasset i framdører ligger på 70 % når det er innenfor førerens siktfelt. For de øvrige ruter i bilen finnes ingen slike bestemmelser.

Som solfilter godtas svakt farget glass som leveres fra produsent.

Andre former for solfilter f. eks påsprøytet eller påklebet film tillates kun på bakrute og sidevinduer bak.

Dette gjelder i NORGE. skal man tone frontrute eller sidevindu forran MÅ man få montert farget orginalt glass som følger standarden.

det finnes også bestemmelser (i Norge) for "de øvrige" vinduene

Irriterende nokk :D men det er jo lov å prøve seg.... en gang ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...