Gå til innhold

Stemmer dette, eller ikke? (ang. godkjenning av dekk)

Kimkim
 Share

Anbefalte innlegg

Ringte til Statens vegvesen i dag og skulle høre med dem åssen det var og få godkjent 255 dekk bak og 235 foran på en e 36 93 mod, og det svare jeg fikk var et klart NEI.... dette var ikke lov og dette kom jeg ikke til og få godkjent,det skulle være likt foran og bak.... men senere på dagen ringte jeg til litt forskjellig dekk sjapper og dem mente at dette skulle ikke være noe problem og få godkjent så lenge rullediameteren er den samme..... noen av dere her som har ulik dimisjon foran og bak og forsatt fått det godkjent?

det er kun bmw som har lov til å ha to forskellige dimmensjoner, jeg vet at 5-er har lov godkjent av tysk lovverk euregler 8) og dekk selgerne sier det er lov, så jeg tror biltilsynet må få seg en oppjustering, men jeg sier det en gang til jeg vet ikke på 3-ern :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm min alpina har 235-35-17 og 265 35 17 i vognkortet, og den er ju godkjennt. Og man har lov at avvke en viss % på dim har eg hørt.

Da kan det vel ikke biltilsynet lage bråk, alpinan er ju en e36.

Tex om en med en 325 kjøper alpina felger, så må han kunne bruke dem lovligt, når samme hjul er montert på en alpina e36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm min alpina har 235-35-17 og 265 35 17 i vognkortet, og den er ju godkjennt. Og man har lov at avvke en viss % på dim har eg hørt.

Da kan det vel ikke biltilsynet lage bråk, alpinan er ju en e36.

Tex om en med en 325 kjøper alpina felger, så må han kunne bruke dem lovligt, når samme hjul er montert på en alpina e36.

Alpina er godkjent som bilprodusent. Dvs. at en Alpina er typegodkjent som en Alpina og ikke som en BMW. Det samme er Hartge, AC Schnitzer m.fl. Det medfører at det som er godkjent på en Alpina ikke kan automatisk overføres til en vanlig BMW E36 uten at du kan vise til at impliserte komponenter har samme spesifikasjon som den aktuelle Alpinaen. Men det mener jeg at fjørbein, hjulhus, bærearmer, felger o.l. må være identisk eller ha lik dimensjon og konstruksjon. Biltilsynet er somregel FULLSTENDG klar over dette. Det enkleste man gjør er å benytte 225 foran og 245 bak siden dette er org fra BMW til enkelte E36'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...