emilst Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Må bytte viskosekobling på en E30 (86). Bilen blir varm spesielt ved køkjøring. Har kjøpt inn delen. Ser greit ut å bytte, men noe jeg bør være klar over/tips? Viskosekoblingen kan ses på linken (del http://195.204.237.12/bilder/74.gif Link to comment Share on other sites More sharing options...
BalleKnalle Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Har ikke selve vifta links gjenger da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bmw_fannrem Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Jeg skifta vannpumpe og viskosekobling på min bil for 1,5 år siden E36 det da men, det var det iallefall vrangjenging på viskosekoblinga Såvidt jeg husker Link to comment Share on other sites More sharing options...
S3TR Posted April 25, 2005 Share Posted April 25, 2005 Du trenger en 32mm(er ikke sikker) fastnøkkel. Gjengene er links, dvs du løsner mutteren ved å dreie mot høyre. Spenn fast selve vifta ved å klemme på viftereima. Denne bør inspiseres for slitasje/sprekker og skiftes om nødvendig. Det kan være lurt å løsne plastdekselet rundt vifta for å få den av vannpumpa. Ellers sitter viskosekoblinga på vifta med umbrakoskruer, disse må kryssteites for å forsikre at koblinga sitter rett. Ellers er det en "rett fram" jobb, lykke til Link to comment Share on other sites More sharing options...
emilst Posted May 2, 2005 Author Share Posted May 2, 2005 TAKK! Fulgte anvisningene dere ga ang. viskosekoblingen. Nå er den byttet og vifte surrer og går. Takk for hjelpen!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts