bimmerdude Skrevet April 28, 2005 Share Skrevet April 28, 2005 Som mange vet så er vannpumpa på M50/M52 dårlig. Var ute og kjørte i natt og plutselig begynner en lampe å lyse rødt og jeg ser at temeraturen er for høy. Heldigvis for den lampen så kokte ikke motoren over. Ble mange små stopp på veien hjem for å kjøle ned bilen så jeg fikk den hjem. Ikke så gøy å få motorstopp på den måten der så jeg anbefaler alle med M50/M52 å få byttet den pumpa med en gang. Jeg kjørte ganske hardt og det er da pumpa ryker når du trenger den aller mest. Dvs plutselig null kjøling på en veldig varm motor. Ikke særlig bra. Er jeg riktig uheldig nå så har det oppstått dyre motorskader i tilegg. Heldigvis høres det ut som motoren går like pent men om topppakningen er sprengt er ikke så lett å vite enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet April 28, 2005 Share Skrevet April 28, 2005 Som mange vet så er vannpumpa på M50/M52 dårlig. Skikkelig bittert da..... Akkurat hva er det egentlig på pumpa som er så dårlig og ryker? Er det skovelen som er laget av et alt for dårlig materiale, eller er det akselen som driver skokvelen som ryker!? Er bare nysgjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw_fannrem Skrevet April 28, 2005 Share Skrevet April 28, 2005 Det som er dårlig med vannpumpa er at skovlene er laget av plastikk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet April 28, 2005 Share Skrevet April 28, 2005 Det som er dårlig med vannpumpa er at skovlene er laget av plastikk Ikke bra! På min 88' 324 td var skovelen av støpjern. Men vet ikke om den har stått i bilen siden den var ny. Mulig den hadde vært bytta tidligere, og at den som opprinnelig stod der, var av plast. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rage-A Skrevet April 28, 2005 Share Skrevet April 28, 2005 Impellere i dårlig plast, og dårlige kulelagere. Bør uansett byttes når bilen har rundet ca 150 000.. BMW Fikk fra plast -> Metall -> En annen type plast igjen på impellerene. Jeg har den siste versjonen på min, funker glimrende. Til alle dere som har E36 med sekser: Skift vannpumpe, termostat, begge strammehjul samt drivreim. Da slipper dere noe tull på en stund Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet April 28, 2005 Share Skrevet April 28, 2005 min vannpumpe kjilte seg på hamar når jeg skulle kjøre til stavanger. race litt med en annen e36 og jeg kjørte e30´n. heldigvis viste trond på gs om ett verksted som var kveldsåpent og de hadde pumpe og fikk byttet den og jeg kunne kjøre vidre. ble en dyr reprasjon men d gikk jo greit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 28, 2005 Forfatter Share Skrevet April 28, 2005 Håper virkerlig at resten av motoren har klart seg fint! Men uansett er det ikke bra for motoren å bli for varm. Jeg kjørte ikke motoren hardt når pumpa røyk. Den ble kjørt knallhardt. Ikke bra å miste kjølinga akkurat da. Er litt bekymret for det nå! Det ironiske var at jeg har tenkt på å bytte den lenge. Det som gjorde at jeg ikke gadd å sjekke den var at de svina skulle ha 80 kr for en gummiring som koster under 8 øre å lage. Har vært inne på tanken om at de umulig kan være så dumme å montere en så dårlig vannpumpe uten at de vet om det og at det ikke er med hensikt. Akkurat det trekker BMW langt ned i mine øyne at de gjør sånt. Bare for å tjene ekstra penger. Ingeniørene fikk vel beskjed fra ledelsen om at motoren ble for driftsikker så de måtte gjøre noe for å sabotere den rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 28, 2005 Forfatter Share Skrevet April 28, 2005 Impellere i dårlig plast, og dårlige kulelagere. Bør uansett byttes når bilen har rundet ca 150 000..BMW Fikk fra plast -> Metall -> En annen type plast igjen på impellerene. Jeg har den siste versjonen på min, funker glimrende. Til alle dere som har E36 med sekser: Skift vannpumpe, termostat, begge strammehjul samt drivreim. Da slipper dere noe tull på en stund I Bentley boka står det at man skal unngå pumpe i plast. Problemet nå er hvis man får en pumpe i plast å vite om den er av den dårlige eller den gode typen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øystein Skrevet April 28, 2005 Share Skrevet April 28, 2005 Velkommen i klubben!!!Jeg er også skikkelig nervøs for om toppen har gått på min e36 325.Måtte kjøpe ny radiator,vannpumpe og termostat idag..satser på å få byttet det idag....helvetes drit!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fubar Skrevet April 28, 2005 Share Skrevet April 28, 2005 Vannpumpa mi var såpass fesen at jeg byttet den i tide, lagte ulyder nedi panseret. Purrer fint nå som jeg fikk på plass den nye. Eneste som lager litt ulyd er den forpulte reimsprayen fra Biltema som jeg i yderste godtro sprayet på viftereima, men det er ikke verre enn at jeg bare bytter reim i sommer. Byttet samtidig strammehjul på a/c-reim og dynamoreim. Fikk gjort dette svart på et verksted, og kostet meg kr 2000,- til sammen (1000 for pumpa og 1000 i arbeid). Anbefaler forøvrig folk å sjekka vannpumpa si, for som det sies i resten av tråden så KAN det galt når den ryker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øystein Skrevet April 28, 2005 Share Skrevet April 28, 2005 Ja det gjenstår bare å se om det har skjedd mer skade.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet April 29, 2005 Forfatter Share Skrevet April 29, 2005 Det skulle stått en sticker tråd øverst i forumet her med en advarsel. Hadde jeg lest det hadde jeg slippet dette her. Det ironiske var at jeg var på vei til å skifte pumpa før det skjedde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Mai 2, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 2, 2005 Kan du lage en "prioritet" tråd om at vannpumpa på M50/M52 bør skiftes for å unngå motorhavari og dyre motorskader Gunnar? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerfanatic Skrevet Mai 2, 2005 Share Skrevet Mai 2, 2005 Synd det med vannpumpa. Hadde en venn av meg som måtte kjøre med åpent panser for å komme seg hjem da vannpumpa røk, var en Van da. Noen som har peiling på hvor dyrt det er for ei ny pumpe? Skal kjøpe meg BMW E36 med sekser om ikke så lenge og den pumpa skal skiftes! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øystein Skrevet Mai 2, 2005 Share Skrevet Mai 2, 2005 den koster max 700.Spørs hvor du handler....betalte 783,da fikk jeg med termostat.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå