bimmerdude Skrevet Mai 3, 2005 Share Skrevet Mai 3, 2005 Så fikk jeg skiftet vannpumpe og termostat. Skovlen på vannpumpa hadde gått i tusen knas akkurat som jeg trodde. Det kjipe var at små deler av den har funnet veien langt inn i motoren så er umulig å få ut igjen. Så var det luftinga da! Prøvde lenge i kveld men fikk det ikke helt til. Ble ikke noe varme i varmeapparatet heller. Noen som har gode råd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet Mai 3, 2005 Share Skrevet Mai 3, 2005 skru opp lufteskruen og lokket på ekspasjonstanken..la motoren gå og sett varmeapparatet på full faen.. er det mye luft i systemet ditt kan det ta en stund men fyll etter i ekspasjonstanken til vannet som kommer ut av lufteskruhullet er fritt for bobler.. er det store luftlommer i systemet så kan det komme endel kraftige sprut..så vær forsiktig.. så fort det kommer Kun rennende vann Uten bobler i så skru på lufteskruen mens motoren går og så ekspasjonstanklokket. Etter det så kjør deg en lang tur og se hvordan det går.. sleit med dette på min gamle E36 320 men fikk fiksa det til slutt på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henry Skrevet Mai 3, 2005 Share Skrevet Mai 3, 2005 Et annet triks kan jo være å sette bilen i en bakke å! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet Mai 3, 2005 Share Skrevet Mai 3, 2005 det har jeg prøvd å det hjalp ikke på min gamle E36 hvertfall..luftboblene ligger i systemet uansett hvilken vinkel du setter bilen i.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Mai 4, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2005 Et annet triks kan jo være å sette bilen i en bakke å! Kan ikke skjønne at det skal hjelpe? De konstruerer jo ikke en bil som må settes i en bakke for å bytte kjælevæske? Hadde tatt seg ut om verkstedet skulle gjøre dette hver gang liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Mai 4, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2005 Dette står i BMW sin TIS: "On vehicles with M52 engines, also unfasten additional vent screw." Kanskje den er løsningen på problemet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Rune Skrevet Mai 4, 2005 Share Skrevet Mai 4, 2005 bilen skal stå helt flatt pga att lufteskruen skal være kjøeanleggets høyeste plass og d skal d vær da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet Mai 4, 2005 Share Skrevet Mai 4, 2005 Dette står i BMW sin TIS:"On vehicles with M52 engines, also unfasten additional vent screw." Kanskje den er løsningen på problemet? stemmer det...er 2 lufteskruer på de motorene.. Kompis slet med sin E39 å når det gjaldt luftinga og der var det 2 lufteskruer også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyvind bp Skrevet Mai 4, 2005 Share Skrevet Mai 4, 2005 Du må fylle på ekspansjonstanken, skru lokket og lufteskruen på radiatoren igjenn. Sett bilen på tomgang og åpne lufteskruen på termostathuset. Gjenta dett til det kommer en jevn strøm av vann uten bolbler ut. Skru da igjenn skruen på termostathuset, og luft siste rest ut lufteskruen på radiatoren. Så lett er det. Har gjort det 2 ganger på min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ivanskjavik Skrevet Mai 5, 2005 Share Skrevet Mai 5, 2005 trur faktisk ikke man trenger å ha motoren igang.. trengte ikke det på min, men så har jo jeg en 318 da.... åpna begge lufteskruene å fyllte på me kjøleveske til det pisset en fin stråle ut av luftehullet på termostathuset. strammet den og fortsatte å fylle til det pipplet opp av luftehullet på radiatoren. da var systemet fritt for luft. trengte ikke å etterfylle eller noe. bare starte å kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
øyvind bp Skrevet Mai 5, 2005 Share Skrevet Mai 5, 2005 trur faktisk ikke man trenger å ha motoren igang.. trengte ikke det på min, men så har jo jeg en 318 da.... åpna begge lufteskruene å fyllte på me kjøleveske til det pisset en fin stråle ut av luftehullet på termostathuset. strammet den og fortsatte å fylle til det pipplet opp av luftehullet på radiatoren. da var systemet fritt for luft. trengte ikke å etterfylle eller noe. bare starte å kjøre. Da har du kanskje ikke egen ekspansjonstank du da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ivanskjavik Skrevet Mai 6, 2005 Share Skrevet Mai 6, 2005 egen å egen fru blom, den er nu festet i radiatoren.. men det er ikke noen løs ekspansjonstank nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Mai 6, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 6, 2005 Du må fylle på ekspansjonstanken, skru lokket og lufteskruen på radiatoren igjenn. Sett bilen på tomgang og åpne lufteskruen på termostathuset. Gjenta dett til det kommer en jevn strøm av vann uten bolbler ut. Skru da igjenn skruen på termostathuset, og luft siste rest ut lufteskruen på radiatoren. Så lett er det. Har gjort det 2 ganger på min. Jeg har M52 ikke M20 som du har! Stor forskjell på de! Kan ikke finne noe lufteskrue nr 2 på bilen min. Tror ikke de finnes på E36. Sikkert bare på E39. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Custom Edition Skrevet Mai 7, 2005 Share Skrevet Mai 7, 2005 prøv det jeg sa..var på en M50 når jeg hadde problemet men samma er det nok på M52..la motoren gå med varmeapparatet på full faen..skru opp lokket på ekspasjonstanken + lufteskruen..fyll i ekspasjonstanken til det kommer rent vann uten bobler ut av lufteskruen før du skrur igjen skruen å så lokket..da skal det være bra..men pass på å la det renne ei stund selv om du ser at det er fritt for bobler..kan ligge noen luftlommer som kommer etterhvert.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gaute Skrevet Mai 7, 2005 Share Skrevet Mai 7, 2005 Jeg har M52 ikke M20 som du har! Stor forskjell på de!Kan ikke finne noe lufteskrue nr 2 på bilen min. Tror ikke de finnes på E36. Sikkert bare på E39. Det er en ekstra lufteskrue på blokken (M52 hvertfall). Den sitter under en av manifoldene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå