Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har prøvd å søkt litt i forumet og finner mange emner og innlegg om dette, men jeg bli bare forvirra, å motorguiden gjør meg enda mer forvirra :shock:

i e30is er det 16 eller 8 ventiler?

er det samme motoren i e30is som e36is (bare 4hk mer i e36)?

er det samme motoren (bare trimmet) i 318 og 318is (var det ikke m40 den het, den som var fra 88 til 94?) Er det isåfall samme problemet med feilkonstruert topp som spiser regreimer og kamaksler til frokost?

Eller er is-motorene sterkere og tåler den ekstra effekten?

Posted

E30 318is motoren (M42) er en 16V motor med registerkjede og endel gromme deler orginalt. Den har f.eks grenrør, natriumfylte ex-ventiler, smidd veiv + flere andre ting som ikke var så vanlig i denne klassen i 1990.

Motoren i E36 utgaven er i utgangspunktet lik men har et annet (variabelt) innsug og mangler ellers litt av de godsakene du finner i E30en. E30 318is går skikkelig bra og er ofte målt til langt mer enn de 136hk BMW oppgir, uten at det er gjort noe med motorene.

Jeg har hatt begge variantene og likte best motoren i E30en.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...