Jump to content

eehgil

Members
  • Posts

    202
  • Joined

  • Last visited

Profile Information

  • Interesser:
    Ålesund

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jeg kan ihvertfall dessverre ikke hjelpe deg. Dette prosjektet ble aldri gjennomført. Men jeg tror byggemålene på differensialene er like.
  2. eehgil

    BMW dieselmotorer

    Ok, bra. Det er kun for å få den gjennom eu-kontroll, etterpå skal partikkefilteret opp på garasjeloftet igjen.
  3. eehgil

    BMW dieselmotorer

    Vil jeg få motorlampe?
  4. eehgil

    BMW dieselmotorer

    Fikk beskjed fra verkstedet. Det er "i fokus" Har gått gjennom to ganger før, men kommer ikke til å gjøre det denne gangen.
  5. eehgil

    BMW dieselmotorer

    Jeg har en 2011 316d E91 med TRF steg 2. Dvs. fjernet DPF (og katalysator). Skal nå på EU-kontroll og har fått beskjed om at DPF må på for å få den godkjent. Hva skjer om jeg monterer DPF og kjører bilen på EU-kontroll? Vil jeg få feilkoder? Vil noe ta skade? isåfall hva? Går ut i fra t jeg reduserer risikoen for en evnt skade hvis jeg kjører ekstra forsiktig, lite turtall og pådrag?
  6. eehgil

    BMW dieselmotorer

    Ja, hvis man unngår et havari så sparer man dette. Men er det virkelig alle som havarerer? Det går veldig (veldig!) mange av disse motorene. Er det blitt "vanlig" å bytte pumpene som et forebyggende tiltak? Kan man forebygge havari med å ha noe lurium i dieselen? 2-takts olje? eller mer spesialiserte drivstofftilsetninger?
  7. eehgil

    BMW dieselmotorer

    Takk. Ser overkommelig ut? Ny pumper koster 14678,- på GS. Det svir for en forebyggende reparasjon.
  8. eehgil

    BMW dieselmotorer

    Bosch CP4 på N47 (og mange andre) Hvor komplisert og omfattende er det å bytte denne pumpen som en forebyggende reparasjon? Må man ha mye spesialverktøy? Er det noe en amatørmekaniker kan klare selv? Er det mulig å kjøpe en slik pumpe billigere enn gjennom BMW?
  9. Er det normalt at Dieselpumpene lager slik lyd når motor er kald/halvvarm? Gjør alle n47 det? Hadde min inne hos BMW mens det fremdeles var garanti på den, og da sa de, som du, at det var dieselpumpen. Lyden har vært helt lik så lenge jeg har eid bilen.
  10. Ja, akkurat slik lyd er det jeg har. Er motoren varm når du filmer dette?
  11. Her er en film: https://youtu.be/Mp4SvqX-89o Her hadde bilen stått på tomgang i ca 10 minutter, og jeg har kjørt ca 5 minutter. Raslelyden høres på en måte i "bakgrunnen", litt mer tydelig i virkeligheten. Tar gjerne imot tilbakemeldinger på om detter er kritisk. Edit: Når jeg ser videoen på youtbe så synes jeg (ivherftall fra den pc jeg sitter på nå) at lyden kommer veldig lite frem. Høres kanskje best på slutten. Skal prøve å få tatt en ny film.
  12. Nei, dessverre. Lyden er akkurat som før. Men denne lyden er altså ikke tilstede når motoren er skikkelig varm. Mest fremtredende når den er halvvarm. Typsik kjørt ca 10 minutter.
  13. eehgil

    F10/F11 tråden

    Det er 2 (eller er det flere?) strammere på N47/57. Den øvre er svært enkel å skifte. Den nedre tipper jeg er så mye jobb at da skifter man like godt hele registeret. Her er en tråd jeg startet ang. den øvre strammeren:
  14. Da er den skiftet. Veldig kurant jobb. Av med deksel under pollenfilter så var det bare å skru den gamle ut, og den nye inn. Jeg har ikke partikkelfilter, mulig det gjør den enda enklere. Mistet pipa når strammeren løsnet, så måtte jekke opp bilen for å finne den igjen, da tok jeg like godt oljeskift. Men å skifte selve strammeren er nok gjort på godt under en time (hvis man ikke mister pipa). Så gjenstår det å se om det hjalp. Var ingen åpenbar forskjell på den nye og den gamle når jeg hadde begge to ute på benken. Takk for hjelpen!
  15. Jeg burde kanskje det. Men har forstått det slik at når det er skikkelig kritisk er det mest fremtredende når motoren er varm? Her er lyden helt borte når motoren er varm. Strammeren jeg skriver om over fungerer vel slik at det er en fjær som strammer kjede før det kommer oljetrykk, så når strammeren får oljetrykk er det oljetrykket som presser den ut. Teorien min er at den på en eller annen måte går tregt, eller at oljekanalene er delvis tette, slik at det går for lang tid før strammeren får tilstrekkelig oljetrykk.
×
×
  • Create New...