eehgil

Members
  • Content Count

    194
  • Joined

  • Last visited

About eehgil

  • Rank
    Løytnant

Profile Information

  • Interesser:
    Ålesund

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. eehgil

    N47, skifte strammer øvre registerkjede, enkelt?

    Er det normalt at Dieselpumpene lager slik lyd når motor er kald/halvvarm? Gjør alle n47 det? Hadde min inne hos BMW mens det fremdeles var garanti på den, og da sa de, som du, at det var dieselpumpen. Lyden har vært helt lik så lenge jeg har eid bilen.
  2. eehgil

    N47, skifte strammer øvre registerkjede, enkelt?

    Ja, akkurat slik lyd er det jeg har. Er motoren varm når du filmer dette?
  3. eehgil

    N47, skifte strammer øvre registerkjede, enkelt?

    Her er en film: https://youtu.be/Mp4SvqX-89o Her hadde bilen stått på tomgang i ca 10 minutter, og jeg har kjørt ca 5 minutter. Raslelyden høres på en måte i "bakgrunnen", litt mer tydelig i virkeligheten. Tar gjerne imot tilbakemeldinger på om detter er kritisk. Edit: Når jeg ser videoen på youtbe så synes jeg (ivherftall fra den pc jeg sitter på nå) at lyden kommer veldig lite frem. Høres kanskje best på slutten. Skal prøve å få tatt en ny film.
  4. eehgil

    N47, skifte strammer øvre registerkjede, enkelt?

    Nei, dessverre. Lyden er akkurat som før. Men denne lyden er altså ikke tilstede når motoren er skikkelig varm. Mest fremtredende når den er halvvarm. Typsik kjørt ca 10 minutter.
  5. eehgil

    F10/F11 tråden

    Det er 2 (eller er det flere?) strammere på N47/57. Den øvre er svært enkel å skifte. Den nedre tipper jeg er så mye jobb at da skifter man like godt hele registeret. Her er en tråd jeg startet ang. den øvre strammeren:
  6. eehgil

    N47, skifte strammer øvre registerkjede, enkelt?

    Da er den skiftet. Veldig kurant jobb. Av med deksel under pollenfilter så var det bare å skru den gamle ut, og den nye inn. Jeg har ikke partikkelfilter, mulig det gjør den enda enklere. Mistet pipa når strammeren løsnet, så måtte jekke opp bilen for å finne den igjen, da tok jeg like godt oljeskift. Men å skifte selve strammeren er nok gjort på godt under en time (hvis man ikke mister pipa). Så gjenstår det å se om det hjalp. Var ingen åpenbar forskjell på den nye og den gamle når jeg hadde begge to ute på benken. Takk for hjelpen!
  7. eehgil

    N47, skifte strammer øvre registerkjede, enkelt?

    Jeg burde kanskje det. Men har forstått det slik at når det er skikkelig kritisk er det mest fremtredende når motoren er varm? Her er lyden helt borte når motoren er varm. Strammeren jeg skriver om over fungerer vel slik at det er en fjær som strammer kjede før det kommer oljetrykk, så når strammeren får oljetrykk er det oljetrykket som presser den ut. Teorien min er at den på en eller annen måte går tregt, eller at oljekanalene er delvis tette, slik at det går for lang tid før strammeren får tilstrekkelig oljetrykk.
  8. Noen som har erfaring med om det er mulig/enkelt å skifte strammeren til de øvre registerkjedene mens motor og gearkasse står i bilen? Ut ifra bilde ser det ut som om den bare er skrudd inn i fra utsiden av motorblokken? Har en 2011 E91 316d som rakler litt når den er kald/halvvarm, og tenkte å gjøre et forsøk på å skifte denne for å se om det hjelper. Del nummer 10 på bildet.
  9. eehgil

    Trenger litt hjelp.swirlflaps+litt service spørsmål.

    Ang rengjøring av insug og EGR. Hadde en lignende seanse med min bil for en tid tilbake. Prøvde da blandt annet en diselbad som jeg la en luftslange ned i for å skape litt sirkulasjon. Lå natten over. Dette ga tilnærmet null effekt. Så prøvde jeg mr. muscle ovnsrens (spray) dette var veldig effektivt på EGR og spjeldhus, men følte ikke jeg kom til skikkelig i innsug. Det jeg i ettertid har lest om, og som jeg har skikkelig troa på, er oppvaksmaskintabletter! Når jeg ser hva slike tabletter kan gjøre med en kølsvart kaffekanne har jeg virkelig troa på at de har effekt på et skittent innsug. Ser for meg det beste er å lage en ganske sterk miks og la delene ligge lenge. En luftslange med litt luft for å skape sirkulasjon, liv og røre har jeg tro på kan øke effekten. Om du prøver hadde det vært moro å høre om det virket! :-)
  10. eehgil

    Quaife lsd til e46

    Her er installasjonsmanualen til Birds. Det var vel den jeg hovedsakelig brukte. http://www.birdsauto.com/quaife/search http://www.birdsauto.com/parts/L9033000018 http://www.birdsauto.com/sites/default/files/pdfs/33468303%20v4.pdf Ellers så finner du vel ganske mye med litt kreative søk (på engelsk) på google og youtube.
  11. eehgil

    Quaife lsd til e46

    Jeg monterte Quaife i min E91 for ca tre år siden. Beste investeringen jeg noen gang har gjort i en bil. Den kan fremdeles spinne på ett hjul f.eks fra stillestående med det ene hjulet på blankis, men merker at man har mye mer fremdrift fra det hjulet som ikke spinner enn man har med en åpen diff. I fart er det kun i helt spesielle situasjoner jeg har opplevd etthjulsspinn. Installasjon avhenger veldig av om du har skrudd kronhjul eller ikke. Jeg hadde skrudd, og da var det ganske kurant å gjøre selv. Hvis du har sveist kronhjul tror jeg det greieste er å få en komplett diff med quaife fra dem, så returnerer du din gamle diff. Jeg lagde en tråd etter montering, du finner kanskje litt info her: http://bimmers.no/forums/topic/804499-min-erfaring-med-quaife-lsd-e91/
  12. latency ms var stilt riktig til 1. Hvordan kan jeg sjekke databasen/databasefilene?
  13. takk for svar! i beskrivelsen står det noe om filer "psdz", det tror jeg ikke at jeg fant? Kan det være det?
  14. Prøver meg på Ista+ for første gang. Har installert og får identifisert bilen, men får liksom ikke noe "innhold". Alle modulene står som "unknown" og det kommer f.eks ingenting under service functions. Har prøvd med en 2011 E91 og en 2007 E61, samme resultat. Med INPA får jeg lest ut feilkoder på E61. Noen tips? På forhånd takk.