eehgil

Medlem
  • Innholdsteller

    189
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om eehgil

  • Rang
    Løytnant

Profile Information

  • Interesser:
    Ålesund

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Da er den skiftet. Veldig kurant jobb. Av med deksel under pollenfilter så var det bare å skru den gamle ut, og den nye inn. Jeg har ikke partikkelfilter, mulig det gjør den enda enklere. Mistet pipa når strammeren løsnet, så måtte jekke opp bilen for å finne den igjen, da tok jeg like godt oljeskift. Men å skifte selve strammeren er nok gjort på godt under en time (hvis man ikke mister pipa). Så gjenstår det å se om det hjalp. Var ingen åpenbar forskjell på den nye og den gamle når jeg hadde begge to ute på benken. Takk for hjelpen!
  2. Jeg burde kanskje det. Men har forstått det slik at når det er skikkelig kritisk er det mest fremtredende når motoren er varm? Her er lyden helt borte når motoren er varm. Strammeren jeg skriver om over fungerer vel slik at det er en fjær som strammer kjede før det kommer oljetrykk, så når strammeren får oljetrykk er det oljetrykket som presser den ut. Teorien min er at den på en eller annen måte går tregt, eller at oljekanalene er delvis tette, slik at det går for lang tid før strammeren får tilstrekkelig oljetrykk.
  3. Noen som har erfaring med om det er mulig/enkelt å skifte strammeren til de øvre registerkjedene mens motor og gearkasse står i bilen? Ut ifra bilde ser det ut som om den bare er skrudd inn i fra utsiden av motorblokken? Har en 2011 E91 316d som rakler litt når den er kald/halvvarm, og tenkte å gjøre et forsøk på å skifte denne for å se om det hjelper. Del nummer 10 på bildet.
  4. eehgil

    Trenger litt hjelp.swirlflaps+litt service spørsmål.

    Ang rengjøring av insug og EGR. Hadde en lignende seanse med min bil for en tid tilbake. Prøvde da blandt annet en diselbad som jeg la en luftslange ned i for å skape litt sirkulasjon. Lå natten over. Dette ga tilnærmet null effekt. Så prøvde jeg mr. muscle ovnsrens (spray) dette var veldig effektivt på EGR og spjeldhus, men følte ikke jeg kom til skikkelig i innsug. Det jeg i ettertid har lest om, og som jeg har skikkelig troa på, er oppvaksmaskintabletter! Når jeg ser hva slike tabletter kan gjøre med en kølsvart kaffekanne har jeg virkelig troa på at de har effekt på et skittent innsug. Ser for meg det beste er å lage en ganske sterk miks og la delene ligge lenge. En luftslange med litt luft for å skape sirkulasjon, liv og røre har jeg tro på kan øke effekten. Om du prøver hadde det vært moro å høre om det virket! :-)
  5. eehgil

    Quaife lsd til e46

    Her er installasjonsmanualen til Birds. Det var vel den jeg hovedsakelig brukte. http://www.birdsauto.com/quaife/search http://www.birdsauto.com/parts/L9033000018 http://www.birdsauto.com/sites/default/files/pdfs/33468303%20v4.pdf Ellers så finner du vel ganske mye med litt kreative søk (på engelsk) på google og youtube.
  6. eehgil

    Quaife lsd til e46

    Jeg monterte Quaife i min E91 for ca tre år siden. Beste investeringen jeg noen gang har gjort i en bil. Den kan fremdeles spinne på ett hjul f.eks fra stillestående med det ene hjulet på blankis, men merker at man har mye mer fremdrift fra det hjulet som ikke spinner enn man har med en åpen diff. I fart er det kun i helt spesielle situasjoner jeg har opplevd etthjulsspinn. Installasjon avhenger veldig av om du har skrudd kronhjul eller ikke. Jeg hadde skrudd, og da var det ganske kurant å gjøre selv. Hvis du har sveist kronhjul tror jeg det greieste er å få en komplett diff med quaife fra dem, så returnerer du din gamle diff. Jeg lagde en tråd etter montering, du finner kanskje litt info her: http://bimmers.no/forums/topic/804499-min-erfaring-med-quaife-lsd-e91/
  7. latency ms var stilt riktig til 1. Hvordan kan jeg sjekke databasen/databasefilene?
  8. takk for svar! i beskrivelsen står det noe om filer "psdz", det tror jeg ikke at jeg fant? Kan det være det?
  9. Prøver meg på Ista+ for første gang. Har installert og får identifisert bilen, men får liksom ikke noe "innhold". Alle modulene står som "unknown" og det kommer f.eks ingenting under service functions. Har prøvd med en 2011 E91 og en 2007 E61, samme resultat. Med INPA får jeg lest ut feilkoder på E61. Noen tips? På forhånd takk.
  10. eehgil

    Orginale M5 M-Contour Felger?

    Tipper de prismessig ligger på ca det samme som Rondell D58. Som er en veldig vanlig ettermarkedsfelg brukt mye på E39. Prisen vil vel være veldig avhengig av tilstand. De har ofte en polert kant som er lakkert med klarlakk (?). Klarlakken har en tendens til å delvis løsne og samle vann, som gjør at kanten korroderer. Et finn-søk på D58: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?filters=&q=rondell+d58 Etter min mening er dine felger tøffere enn D58, og ihvertfall ikke fullt så vanlige. Åsså så lette å vaske da :-) jeg har slike i 16x7,5 ET15 som vinterhjul på min E91. Tror du skal være heldig hvis du får så mye som 7000,- for de. Da må det være gode dekk.
  11. eehgil

    Orginale M5 M-Contour Felger?

    Ta dette med en liten klype salt, men jeg tror: Eneste originale "m-contour" er style 23, som var originalt på E36 m3. Style 23 har ganske høyt innpress, og felgene du har er etter min mening mye tøffere pga lavere innpress. Tror style 23 kan kjennes igjen ved at det er en sirkel rundt bolthullene og M-merke. Tror felgene dine er Rondell (R.O.D.), muligens modell 53. Jeg tror Rondell er felger av god kvalitet. Du har altså en m-contour replica av god kvalitet :-) Forrige eier blander de kanskje sammen med "thorwing star" som er originalt på E34 M5. Et utrent øye kan kanskje blande sammen disse i farten. Originale throwing star ligger en god del høyere i pris. Noen med bedre greie på det kan sikkert bekrefte/avkrefte.
  12. eehgil

    Spon i diselsystem F11

    TRF: Hvis man først har en bil med CP4-pumpe. Tror du at man kan forebygge (evnt. utsette) et havari ved bruk av en smørende tilsetning i dieselen? Vanlig 2-takts olje? Annet lurium?
  13. Bare for å pressisere: svaret mitt over var myntet på "Basse Lusk". Tilbakemeldinger jeg har fått fra andre kilder er at dersom katalysator er i orden så påvirker den ikke mottrykket i særlig grad. Men hvis innmaten har løsnet kan den gjøre det. Har også plukket opp litt her og der at man får langt mer lukt fra biler hvor også katalysator er fjernet. Har en E91 hvor katalysator og DPF er kombinert - og fjernet. Det lukter såpass at jeg konsekvent stopper bilen når jeg skal bak og koble på en tilhenger. Det er en så markant lukt at man skal ikke være veldig bilinteressert for å forså at der er det noe som er tuklet med. Derfor jeg lurte på om jeg med fordel kunne beholde katalysator på min E61.
  14. Forsåvidt klar over det. Og det var vel strengt tatt ikke det som var spørsmålet. Spørsmålet var forskjellen hvis man fjerner, eller ikke fjerner, katalysator samtidig. For de bilene der katalysator og DPF er separat.