Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

mange senker kompen for å lade mer. finnes det en enkel formel for å regne ut komp? hvis f.eks en motor har 8:1 i komp, og lader 0.8 i bar, hva er kompen da?

Skrevet

Når man regner ut kompresjon er det forholdet mellom volumet i sylinderen og forbrenningskammer når stempelet er helt ned og helt oppe!

Turbotrykk har ingenting med kompresjon å gjøre!

Hvis jeg har en sugemotor med 9:1 og en turbomotor med 9:1 og den kjører 1 bar, så er jo kompresjonene fremdeles lik!

Skrevet

Luft/bensinmengden i sylinderen som forvirrer deg? Den vil jo bli høyere med "trykkluft", men stempelet komprimerer jo fra bunn til topp uansett, så selv om lufta i sylinderen eventuelt er litt komprimert allerede når stempelet er i bunn, så vil stempelet komprimere denne med samme rate som om den ikke hadde vært komprimert..

Skrevet
Luft/bensinmengden i sylinderen som forvirrer deg? Den vil jo bli høyere med "trykkluft", men stempelet komprimerer jo fra bunn til topp uansett, så selv om lufta i sylinderen eventuelt er litt komprimert allerede når stempelet er i bunn, så vil stempelet komprimere denne med samme rate som om den ikke hadde vært komprimert..

Bra Gunnar, dette var då nesten som klippa frå eit læreverk innan kompresjon! :D

Skrevet

Komp er den samme selv om du monterer turbo, men jo høyere turbotrykk du skal ha jo lavere må komp. være. Rett meg dere som kan mer om dette om det ikke var helt riktig.

Skrevet

det var akkurat det jeg også trodde, eler visste. da øker jo kompen på en måte når turbotrykket slår inn. er det noen måte en kan regne dette ut på ?

Skrevet

Njai.. kompen øker ikke på en måte.. ;) Den forblir den samme, men trykket i sylinderen blir høyere, både med stempelet nede og oppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...