Gå til innhold

Justering av ventiler på trimkam:)


Kenneth BMW
 Share

Anbefalte innlegg

Ja det er det jeg har, en trimkam!! så da hjelper det ikke å justere etter orginalt. :?

En trimkam har en brattere topp/ derfor kvasskam. så når ventilløfteren skal over den toppen og over kanten så kommer neddoverbakken for fort og den henger ikke med. :x Derfor kommer det et tikk/klakk eller hva dere vil kalle det.

Orginalt skal det være 0.30 på 535, nå har jeg 0.25 og det tikker fortsatt. skal jeg tørre å gå net til 0.20??

Vis ventilfjærene hadde vert sterkere, så hadde de vel klart å slå ned den løfteren litt kjappere for å følle kammen. hva mener dere andre?? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er tilfelle at du uansett får ett klikk klakk så er det ikke at det er for krapt for ventilen over kammen.. Det er at du har for svake vetilfjærer og det du hører er ventilflyt.

Ventilklaringa har ikke noe med det der å gjøre, ventil klaring må man ha for at ventilen skal lukke skikkelig..

Det man kan gjøre er å få tak i strammere fjærer eller shimse opp ventilfjærene litt slik at de blir strammere bare passe på at de ikke blir presset sammen til "coil bind" når kammen er på topp..

Vet ikke om dette går på BMW men gjøres på andre biler hvertfall..

Mindre ventilklaring enn orginalt er som folk som sier dem skal stramme klutsjen... fordi den slurer... det blir helt bak mål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare hvorfor den ikke tikker når den er kald??

den tikker bare når den er varm...

Det kan være oljen. Kjører du for tynn olje, så kommer tikking lettere frem. Nå er jeg ikke sikker på hvilken tikking du mener, men en tykkere olje kan iallefall hjelpe mot litt ventiltikking.

(Dette viste du kanskje?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne prøvd å renset motoren med noe som heter "Forte engine flush". Deretter ville jeg kuttet ut slick 50, og fylt på ny 10/30 eller 15/40. Regner med helsyntetisk kan bli enda verre...

Jeg ville iallefall prøvd noe slik, før jeg eventuelt ville tatt noe andre inngrep i motoren.

(Nå skal ikke jeg garantere at tikkingen kommer bort, men har lest flere som har gjort noe lignende og fått bort en god del tikking.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte olje er noe du absolutt burde gjøre. 10-30 olje er nesten for traktor olje og regne. Hvis du "bruker" bilen litt, (og det regner jeg med du gjør siden det var snakk om trimkam) da burde du ikke spare på oljen.

Du burde også få deg noen strammere ventilfjærer hvis det er tilfelle at løfterene hopper på kammen. Hvis det er tilfelle er det ikke lenge du har den kammen. Er du sikker på at lyden kommer fra kammen og ikke fra dysene?

Sett et skrujern ned på ventil dekselet når motoren går og legg øret ned på håndtaket. Sett det så på dysene så finner du fort ut hva som tikker.

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det at den ikkje tikker når den er kald har eg vert borti på en bil etter eg justerte ventilene, denne tikket når den blei varm men ikkje når den var kald! tror dette har med at stølet blir varmt og endrer struksjon utvider seg osv, men dette er bare det eg kom framm til, justerte ventilene på nytt på varm motor det hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...