Kenneth BMW Skrevet Mai 15, 2005 Share Skrevet Mai 15, 2005 Ja det er det jeg har, en trimkam!! så da hjelper det ikke å justere etter orginalt. En trimkam har en brattere topp/ derfor kvasskam. så når ventilløfteren skal over den toppen og over kanten så kommer neddoverbakken for fort og den henger ikke med. Derfor kommer det et tikk/klakk eller hva dere vil kalle det. Orginalt skal det være 0.30 på 535, nå har jeg 0.25 og det tikker fortsatt. skal jeg tørre å gå net til 0.20?? Vis ventilfjærene hadde vert sterkere, så hadde de vel klart å slå ned den løfteren litt kjappere for å følle kammen. hva mener dere andre?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GunnarL Skrevet Mai 15, 2005 Share Skrevet Mai 15, 2005 Hvis dette er tilfelle at du uansett får ett klikk klakk så er det ikke at det er for krapt for ventilen over kammen.. Det er at du har for svake vetilfjærer og det du hører er ventilflyt. Ventilklaringa har ikke noe med det der å gjøre, ventil klaring må man ha for at ventilen skal lukke skikkelig.. Det man kan gjøre er å få tak i strammere fjærer eller shimse opp ventilfjærene litt slik at de blir strammere bare passe på at de ikke blir presset sammen til "coil bind" når kammen er på topp.. Vet ikke om dette går på BMW men gjøres på andre biler hvertfall.. Mindre ventilklaring enn orginalt er som folk som sier dem skal stramme klutsjen... fordi den slurer... det blir helt bak mål... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet Mai 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2005 Kan du forklare hvorfor den ikke tikker når den er kald?? den tikker bare når den er varm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil 323i E36 Skrevet Mai 15, 2005 Share Skrevet Mai 15, 2005 Kan du forklare hvorfor den ikke tikker når den er kald?? den tikker bare når den er varm... Det kan være oljen. Kjører du for tynn olje, så kommer tikking lettere frem. Nå er jeg ikke sikker på hvilken tikking du mener, men en tykkere olje kan iallefall hjelpe mot litt ventiltikking. (Dette viste du kanskje?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet Mai 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2005 hvilken olje mener du er tykk nåkk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil 323i E36 Skrevet Mai 15, 2005 Share Skrevet Mai 15, 2005 Hva kjører du på nå da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet Mai 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2005 10-30 semisyntet + slick 50. slick 50 gjør oljen tynnere og skal liksom ta bort tikking og legge en tyn film i motoren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil 323i E36 Skrevet Mai 15, 2005 Share Skrevet Mai 15, 2005 Du kunne prøvd å renset motoren med noe som heter "Forte engine flush". Deretter ville jeg kuttet ut slick 50, og fylt på ny 10/30 eller 15/40. Regner med helsyntetisk kan bli enda verre... Jeg ville iallefall prøvd noe slik, før jeg eventuelt ville tatt noe andre inngrep i motoren. (Nå skal ikke jeg garantere at tikkingen kommer bort, men har lest flere som har gjort noe lignende og fått bort en god del tikking.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet Mai 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 15, 2005 jeg har renset motoren. men jeg skal skifte olje. jeg vil ha en olje som ikke blir så tynn når den er varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet Mai 16, 2005 Share Skrevet Mai 16, 2005 Bytte olje er noe du absolutt burde gjøre. 10-30 olje er nesten for traktor olje og regne. Hvis du "bruker" bilen litt, (og det regner jeg med du gjør siden det var snakk om trimkam) da burde du ikke spare på oljen. Du burde også få deg noen strammere ventilfjærer hvis det er tilfelle at løfterene hopper på kammen. Hvis det er tilfelle er det ikke lenge du har den kammen. Er du sikker på at lyden kommer fra kammen og ikke fra dysene? Sett et skrujern ned på ventil dekselet når motoren går og legg øret ned på håndtaket. Sett det så på dysene så finner du fort ut hva som tikker. - Chris Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet Mai 16, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2005 Ja det er ventil tikking Er det ingen som kan forklare meg hvorfor den ikke tikker når den er kald? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Mai 16, 2005 Share Skrevet Mai 16, 2005 det at den ikkje tikker når den er kald har eg vert borti på en bil etter eg justerte ventilene, denne tikket når den blei varm men ikkje når den var kald! tror dette har med at stølet blir varmt og endrer struksjon utvider seg osv, men dette er bare det eg kom framm til, justerte ventilene på nytt på varm motor det hjalp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth BMW Skrevet Mai 16, 2005 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2005 Justering på varm motor blir neste, og da med 0,25 åpning, ny olje skal byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå