Gå til innhold

Grøftelys, styrkeforskjell.

Espenlis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite spm til mine venner:

Det ene grøftelyset lyser sterkere en det andre på bilen min. Dette irriterer meg noe grusomt, siden det utgjør mye på utseende.

Samme pære, samme lykter, samme spenning.

Hva kan være galt? Noen som har samme problemet?

ser ofte biler har det slik....

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er rett justert. Det er merkbart sterkere det ene. Fra alle vinkler. Kjedelig å måtte kjøpe 2 nye.. Åpnet nylig det som er sterkest. Tok av glasset, og satt det på igjen med silikonguffe. Kan ikke være derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikker på at begge er 100% rett justert/likt justert? Dette er den vanlegaste "feilen"

Det kan ellers vere feil på ein reflektor

Reflektoren er det første jeg ville sjekket ja. Kan fort bli matt hvis du har en liten lekkasje inn i lykta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene grøftelyset mitt har også begynt å lyse _litt_ skarpere en det andre, men er ikke noe å henge seg opp i - i mitt tilfelle!

Uansett så var det jeg skulle si at hver gang du skal skifte grøftelys, så skift begge to.

Jeg fikk steinsprang i glasset forran det ene grøftelyset, å da begynte dette å lyse en anelse svakere en det andre.

Prøv å sjekk om kanskje reflektorn eller hva det nå heter (glasset til grøftelyset) er stilt lengere opp / ned på det ene lyset en på det andre!

(Ser at jeg skriver som en fjott. Er trøtt!:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være dårlig kontakt på den ene grøftlyset? jeg sleit noe med forskjell i lys styrken så fikk jeg fikset slik at det ble bedre kontakt nå er de like strek.

... vis spenningen er lik, så er det vel sikkert ikkje dette.? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så mange årsaker som kan påvirke lys"mengde"(lux) i lykta di. De er nevnt tidligere i tråden, feiljustert, en ny lykt, brent/matt eller brun reflektor, dårlig jording, lavere spenning, lekk lykt(kondens).

Det finnes ingen mystikk, kun fysikk. Poet idag :lol:

Du nevner at spenningen er målt, hvor nøye? Skal ikke mye lavere spennning til for å få synlig forskjell. Snakker ikke om så mye som 1Volt. Tenker at allerede 0,2-0,3V skal gi synlig forskjell. :?:shock:

Spenningen og lys er faktisk ett kjent problem på masse biler, som Opel, Audi, Volvo og stort sett alle asiatiske og amrikanske biler. Disse kan oppgradere lysene sine betraktelig bare ved å føre fram en kortere og bedre kabel med "hjelpestrøm"(via relè selvsagt). Stod en større reportasje vedr. dette i Motor for ikke lenge siden. Ifjor engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...