Gå til innhold

Blir så sint...


Siv
 Share

Anbefalte innlegg

Går ikke ann å få fjernet fartsperren på nye lastebiler, men d går ann å få kalibrert med mindre hjul, å sette på større etterpå. I eldre lastebiler er det vel ikke montert fartsperre i det hele tatt. :)

Feil!

Har ingen problemer med å lure fartssperren på lastebilen jeg kjører.

Det gjøres ved å legge gasspedalen i bånn helt til du når selve fartssperra, så vrir du av tenningen og på i samme farten mens du fortsatt holder full gass, da øker farten forbi 90 og oppover..

Jeg kjører da en -98 modell Daf 95 XF, så jeg vet ikke om dette fungerer på andre merker.

Jeg har kjørt stort sett kun Volvo FH12/16 og Scania. På Volvo FH av den første typen er det en ledningsstump og to kabelsko som skal til. En bekjent av meg har koblet fartssperra på bryteren som er til lyset i det oppbevaringsrommet midt i dashbordet nede ved gulvet. Han slår over bryteren der hvis han skal kjøre forbi e.l, men ALDRI over lengre strekkker.

Så enkelt er det å lure sperra :-k

Veldig trafikksikkert å drive å surre med en bryter i ett oppbevaringsrom før hver forbikjøring da! Hvorfor ikke ha fartsperren utkoblet hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk at om man ligger i 100 på speedometeret, er det ikke sikkert det går fortere enn 90.

De aller fleste speedometer har en misvisning, men det skal det ikke være på fartsperra.

Misvisningen er minimal og ligger ikke langt unna den reele farten.

Det er allikevel mange faktorer som kan påvirke den reele farten akkurat som på personbiler.. Tenker da f.eks på dekkdim osv...

Hva skjer når fartssperra slår inn? Kutter den bensin tilsvarende en turtallssperre, eller kan man ligge jevnt på fartssperra? Mer som en cruise control?

Gir du full gass opp mot fartsperra f.eks i en nedoverbakke, vil elektronikken kutte drivstofftilførselen.

På slett veg går det fint ann og ligge helt inntil fartsperren på cruisecontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...