Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hei. Man skal ikke ta ut pluggen, men man skal koble seg inn på ledningene mens motor er igang. Man skal måle mellom de to ledningene som ikke er til varmeelementet, dvs de to som ikke er like(det er to hvite, og to andre, ?) mål på de to andre. Husker ikke fargene nå..

Fargerne er 1xGrå, 1xSvart/Hvit, 2xHvit.

Veit ikke helt om min funger eller ikke, men jeg startede bilen op i dag uten stikket til sonden var koplet i. Ikke noe jagging på tomgang eller annet tull på noe omdrejnings tall.

Eneste var at den luktede litt kraftig av bensin i eksosen, og da jeg koplede sonde stikket til igjen syntes jeg at den luktede mindre fra eksosen.

Kan jo kansje stemme bra det, siden den vel velger en fed blanding frem for en mager hvis sonden er defekt.... eller er jeg helt på bærtur nu :?:

Skrevet

Lamda sonden er en sensor som måler oksygen mengden i eksosen. Den sender signal til ECU'n (hjernen) som igjen justerer blandingsforholdet mellom luft og bensin inn i motoren. den prøver å holde et blandings forhold på 14,7 deler luft og 1 del bensin for å holde optimalt forhold for katalysatoren......

-Sånn enkelt forklart.....

Skrevet
Hvordan kan jeg teste om lamda-sonden er defekt/i orden?

Hvis sonden er i orden skal du kunne ta av ledingene på den og måle med et voltmeter/multimeter en vekslende spenning mellom 0 og 0.9V (etter hva jeg husker) da er sonde i orden.Får du ingen spenning er sonde mest sannsynlig ødelagt.

For å måle en lamda sonde med bare 1 leder, måler jeg da bare mellom leder og gods?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...