Gå til innhold

"Nye" Audi Rs6 vs. Bmw M5


Neonlars
 Share

Anbefalte innlegg

Jaja.. Har vel kanskje vært diskutert før, men blir tatt opp igjen..

Leste i et blad at nye Audi Rs6 skal leveres med V10-twinturbo på ca 580hk eller noe, og at den skulle bli mye råere enn dagens M5..?

Noen som har noen innspill? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en annonse for nye rs6 idag, da sto det at den hadde en effekt på 450 hk..

Aner ikke hvor mye hest det er i m5en, men turbomotorer er jo mye enklere å trimme og, en liten chip så kan man ha det kjekt.

Men bmw m5 er jo mye fetere 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jo dette litt an på definisjonen av "RÅ" da:D

Noen definerer RÅskap kun vha. prestanda/motor; antall hk, nm, 0-100, 0-200 osv..

Personlig så mener jeg at når man skal vurdere hvor "RÅ" en bil er, så må man ta litt hensyn til alt, helheten! Litt motor/prestanda/ytelser, utseende både inne og ute, hvordan ting står i forhold til hverandre ;)

En annen ting er at BMW ikke bruker noen form for "hjelpemidler" på motoren, ingen twinturbo/turbo/kompressor osv..De holder den ren..

Å dytte på en twinturbo o.l og skryte av at den er råere enn M5 blir da i mine øyne helt feil!

Og uansett hvilke prestanda andre bilmerker kommer opp med, så er og blir det ALDRI noen B M W M 5 :D:D

M5 er og vil alltid være King Of The Road

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så en annonse for nye rs6 idag, da sto det at den hadde en effekt på 450 hk..

Aner ikke hvor mye hest det er i m5en, men turbomotorer er jo mye enklere å trimme og, en liten chip så kan man ha det kjekt.

Men bmw m5 er jo mye fetere 8)

M5 har 507hk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor skal dette ende?

hver gang audi, bmw og merchedes lanserer en ny værsting "familiebil", så legger de på +/- 50 hk i forhold til konkurrentene.

snart så har vi "familiebiler" på 1000 hk..

blir vel til at bilfabrikantene går med på en gentlemans-avtale, som de gjorde med toppfarten (250 km/t), om å f.eks ha maks 600 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor skal dette ende?

hver gang audi, bmw og merchedes lanserer en ny værsting "familiebil", så legger de på +/- 50 hk i forhold til konkurrentene.

snart så har vi "familiebiler" på 1000 hk..

blir vel til at bilfabrikantene går med på en gentlemans-avtale, som de gjorde med toppfarten (250 km/t), om å f.eks ha maks 600 hk.

Hmm..

Jeg tror grunnen til at bilene er sperret på 250 km/t er rett og slett at de ikke er konstruert for og sikkre nok i høyere toppfart.

De er alt for høye og ustødige (for høyt tyngdepunkt). Se f eks på biler som har toppfart på 300 km/t og over. De er ikke høye familie biler men biler som er konstruert for høy fart. De har også mye mere avanserte hjuloppheng (dobble triangelarmer) ikke "familebiler" med MacPherson hjuloppheng som er stivet opp.

Skal en bil være trygg i 300+++ km/t må den være konstruert for det fra grunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lite å gjøre med at bilene ikke er konstruert for det - for det er de nemlig...

Det har som nevnt tidligere, å gjøre med en "gentlemans-agreement" mellom de tyske bilprodusentene (- Porsche) og de tyske myndigheter. Både de råeste fra Audi, BMW og MB kan leveres med flere steg høyere toppfart. Bla. kan MB SL 65 AMG (V12 - Twinturbo - 612HK) leveres med toppfart på 250km/t, neste steg er 280km/t, neste er 300km/t og det finnes til og med et ekstrem-steg der bilen er god for 320km/t. Høyeste hastighet denne bilen kan oppnå er 331km/t. Merk dere at disse "stegene" er FRA FABRIKK! Bilene akler høye hastigheter. Det er faktisk ganske greit å ha en litt romslig, stor og tung bil i høye hastigheter - blir ofte mer stabile da. Jeg snakker av egen erfaring når jeg forteller at det er langt mer behagelig og føles sikrere å kjøre på Autobahn i 250km/t med en 750i (E38) enn i ca. 240km/t med en 328i (E36). Har forøvrig "touchet" 300km/t med en tilårskommen Audi S2 (kraftig modifisert) på Autobahn - det var en litt spesiell følelse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må vi huske på at selv om effekten blir høyere og høyere på rs6 og m5 og slikt så er det tunge biler vi snakker om, rs2 som kom i 94 har samme aks fra 0-100 som rs6 og m5 har i dag, (4,7)....med kun 315 gamp, personlig synes jeg rs2 og rs4 ser mye tøffere ut enn rs6, men det er jo smak og behag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor skal dette ende?

hver gang audi, bmw og merchedes lanserer en ny værsting "familiebil", så legger de på +/- 50 hk i forhold til konkurrentene.

snart så har vi "familiebiler" på 1000 hk..

blir vel til at bilfabrikantene går med på en gentlemans-avtale, som de gjorde med toppfarten (250 km/t), om å f.eks ha maks 600 hk.

er enig med deg, har tenkt på dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...