Gå til innhold

E34 Dette er det ingen som kan svarepå :-)


bassen
 Share

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører min 1990 520i M50 (180.000 km) skjer det noen ganger to ting som er forferdelig irriterende.

1. Ved aksellerasjon ut på motorveien (kjennes best da) er det som motoren får et stegvis gasspådrag Særlig på 3. gir. Det kjennes som motoren får mer krefter oppover i registeret som om det er en slags intervaller???

2. Noen ganger når jeg skal ut av et vegkryss e.l. og er litt tung på høyrefoten, virker det som om all bensintilførsel kuttes (brøkdel av et sekund) for plutselig å komme for full musikk. Da blir det kenguru kan dere tro :-) Dette fenomenet har også forekommet ved lav hastighet på lav rpm og ved plutselig gasspådrag???

Hvem vet noe om dette?? Sikkert ingen.

Følgende er gjort med bilen;

Ny ECU (hjerne) er prøvd

Nye luft og bensin filtre

Throttlehuset og spjeldet er renset

Slanger og rør ser grei ut

O2 måleren (lambdasonden) er det ikke. Bensinforbruk er normalt

Bensinpumpe og regulator er byttet

Luftmasse måleren ser grei ut. Blank og fin. (Ikke KN filter med skadelige oljer på)

Takker for alle svar som kan hjelpe for å bli kvitt denne plagen

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O2 måleren (lambdasonden) er det ikke. Bensinforbruk er normalt

Det er ikke nødvendigvis endring i forbruket med defekt sonde, iallefall ikke på min E34!

Har du tatt diagnosetest på bilen?

Tips: Ved fullt pådrag er ikke lambdasonden i bruk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er sikker på du ikke har en vanos-motor da? (sensorstyrt kamjustering) de har vel også et system som kutter bensintilførsel ved lavt turtall og tomgang som et lite sparetriks...

uten å være no ekspert på M50 serien av motorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VANOS motoren kom i 1992 og den ble sikkert ikke laget for å oppføre seg som en kenguru i lyskryss og som en fjernstyrt bil uten trinnløs fartsregulator ved aksellerasjon. M50 VANOS er heller tvert imot en bedre versjon av M50'en med litt mer trøkk pga. VANOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm.

hadde en ford scorpio med samme symptomer som du beskriver.

og det var gassspjeldpotensiometeret.

den følern som sier ifra til hjernen om hvor mye luftmåleren står åpen. slik at en kan avgi rett mengde bensin.

det er en slags kullstift. og det kan komme rusk el. som gjør at den opfører seg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter under gasspjeldet. Liten svart sak som drar til seg rusk og rask. Den kan stilles, men mulig den er deffekt. På E30 måtte jeg bytte hele spjeldet og alt.

Og motoren skal jo dra anderledes i turtall. 24v drar jo best på litt høye turtall. Bare å se på momentkurven i manualen din. Om det ikke er ujevnt trekk du tenker på da...

|Hit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo bare å måle om gasspjeldpotensiometeret ligger innenfor spesifiserte verdier. Alt står i autodata. Ved lukket spjeld skal der være 1000 - 2000 ohm mellom pinne 1 og 2. Ved åpent spjeld skal der være mellom 3500 - 5000 ohm.

Du kan også måle forsyningsspenningen mellom pinne 1 og 3 på konnektoren. Der skal det finnes 5V.

Håper dette hjelper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...