Gå til innhold

Senka biler som spretter ...


Kenzuke
 Share

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er hvordan han kappet fjærene! Hvis han har brukt vinkesliper går fjærene til helvete. De blir så varme at herdingen går i stykker og fjærene blir mykere. Det lærte jeg faktisk på Pimp my ride hehe. Bruker man baufil og sager sakte så går det perfekt.

Kan bli like bra med kappet fjærer som senkefjærer. Fjærene blir faktisk stivere også. Og det er ikke mulig å kappe en halv runde tror jeg.

Eneste er at det funker dårlig med bakfjærene på BMW'er.

Problemet med bilen som gjelder i innlegget her er nok at fjærene er for stive for demperne så de ikke klarer å dempe bevegelsene i fjærene og muligens fordi demperene er for lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det går fint å kappe med vinkelsliper. I den gode gamle Taunustiden gjorde vi dette og i tillegg varmet og bøyde vi den øverste ringen slik at den skulle ligge fint på plass. Vi var mange kamerater som gjorde dette og ingen av oss hadde problemer med ødelagte fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shock: fatter ikke at dette kan være et tema engang jeg egentlig. har man litt teknisk innsikt så slutter man med sånne fjortisfakter som å kappe fjærer å senke 80mm på org dempere. tror dere bmw eller koni har designet understellet i halvfylla på en ølstue i munchen? :roll: eller at månedsvis med testing og godkjenning er gjordt for at hvilken som helst bondetamp kan gå amok med en vinkelsliper for å få bedre kjøreegenskaper? :wink:8)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sykle med en sykkel uten dempere mot en 3 cm høy kant.
Neitakk =)

Hehe, men denne bilen jeg mener er ikke så forbanna stiv. Den har originale dempere med senkefjærer som er kappa en runde på begge sidene, men tror ikke den dreiv å spretta så mye før han kappa... Litt rart d dær ...

Det er vel det som er problemet at han kjører org dempere, i dette tilfellet er det vel praktisk talt bare fjerene som tar ujevnhetene i veibanen siden du må ha strammere dempere visst du skal ha stivere fjærer. Men en annen ting er at vedkommende kjører med kappa fjærer, det er livsfarlig, hils og si at han må ta det med ro i svingene eller kommer han til og sprette av veien! Trodde det og kappe orgfjærer bare var sånn man hørte om i dårlige vitser/røverhistorier.

Dette er senkefjærer som er kappa ... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:shock: fatter ikke at dette kan være et tema engang jeg egentlig. har man litt teknisk innsikt så slutter man med sånne fjortisfakter som å kappe fjærer å senke 80mm på org dempere. tror dere bmw eller koni har designet understellet i halvfylla på en ølstue i munchen? :roll: eller at månedsvis med testing og godkjenning er gjordt for at hvilken som helst bondetamp kan gå amok med en vinkelsliper for å få bedre kjøreegenskaper? :wink:8)

Vet ikke heelt om du har lest hva dette dreide seg om? :P

Jeg lurte bare på hva som skjedde når biler som har kappa senkefjærene spretter sånn, thats it :) Om du tror at jeg en gang vurderer å gjøre det på min bil, så tar du feil :) Har justerbare gule koni å 50 / 20 senking ca ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli like bra med kappet fjærer som senkefjærer. Fjærene blir faktisk stivere også. Og det er ikke mulig å kappe en halv runde tror jeg. .

Å kappe en halv runde er selvsagt ingen problem, en bare vrir på tårnlageret. Men påstanden om at kappa fjærer er like bra som snkefjærer... den er ganske drøy. Metallogiens mysterier er nok litt mer kompleks enn så. Vi snakker jo tross alt om fjørstål her, med utregnede fjøringsegenskaper etc etc... Og at de blir stivere pga at en kapper en fjær... beklager, det er nok ikke det som føles stivere...

Problemet med bilen som gjelder i innlegget her er nok at fjærene er for stive for demperne så de ikke klarer å dempe bevegelsene i fjærene og muligens fordi demperene er for lange.

Tror nok heller det at demperene istedenfor å ligge i "idealstilling" der de har en vandringsvei/fjæringsvei, så tvinges de (pga senkefjær/kappet fjær) til et område i nedre spekter - der trykket er høyere og vandringsveien er kortere før max. Derfor sprenger en ofte orginaldempere etter "kort tid" med senking. Korte dempere beregnet for senkesett har idealstilling når senkefjørene bringer bilen i rett vognhøyde, og har da en fjæringsmulighet der en orginaldemper gjerne allerede sto under sterk belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kappe en halv runde er selvsagt ingen problem, en bare vrir på tårnlageret. Men påstanden om at kappa fjærer er like bra som snkefjærer... den er ganske drøy. Metallogiens mysterier er nok litt mer kompleks enn så. Vi snakker jo tross alt om fjørstål her, med utregnede fjøringsegenskaper etc etc... Og at de blir stivere pga at en kapper en fjær... beklager, det er nok ikke det som føles stivere...

Metallurgi eller ei, de vil ha mindre å fjære på, og derfor oppføre seg stivere. Jeg sier ikke at kappede fjærer er like bra som senkefjærer, men at det er helt krise å kappe en halv til en hel runde for å få justert inn høyden slik man vil ha den er helt krise har jeg ingen tro på.

Folk hyler og skriker bare fordi det er "hjemmemekk". Det er porting og lignende også, men det fungerer jo utvilsomt om det gjøres riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil ha mindre å fjære på, og derfor oppføre seg stivere. Jeg sier ikke at kappede fjærer er like bra som senkefjærer, men at det er helt krise å kappe en halv til en hel runde for å få justert inn høyden slik man vil ha den er helt krise har jeg ingen tro på.

PS: Det heter metallurgi.. ;)

"metallurgi" - hehe... den er grei. ;-)

Men til topic: Krise og krise... selvsagt er det ikke krise. Poenget er at en fjær med et visst antall vindinger har en fjøringseffekt etc (jeg har ikke professorgrad i de here metallurgi-uttrykkene desverre, så fin-ordene kommer ikke på rekke her) som er nøye utregnet av produsent. Ved å kappe bort en ring så ødelegges jo hele opprinnelige egenskapen til fjæra. Selvsagt så fjærer den fortsatt, men ikke slik den skal. Den utsettes for en helt annen belastning, og dette gjelder og som nevnt for støtdemper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...