Gå til innhold

Lite spørsmål ang M20


Xsess
 Share

Anbefalte innlegg

B20 toppen har mindre kjølevannskanaler.

Den har også mindre porter og mere gods i seg.

Mange svenske turbobyggere som bruker B20 toppen (på en B25 blokk f.eks) pga. av dette.

Volumet og også forskjellig der B20'n har 1990 cc og B25'n har

2494 cc. ;)

Edit: Har ikke begge motorene L-jetronic? Trodde de hadde samme innsprut jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m20b25 (325i) har kun motronic. 320i kom med begge deler, da med motornic på de nyeste modellene. Sensorene på girkassen varierer med årsmodellene. Noen har 2 følere, andre har kun 1 føler på girkassen, og en føler på reimhjul foran. Jeg trodde at blokkene er identisk, bare forskjellig boring, men har hørt at M20B25 blokkene er noe eget. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var dette siste jeg lurte litt på her, som oddis poengterte er B20 toppen bedre til turbo, men tror faktisk dette gjelder blokka og...altså er nok ikke bare borring som er forskjell med tanke på motorvolum, tenker på slaglengde, og har du turbo på samme motor med mer slaglengde vil dette bli en del mer slitt... vil nå jeg tro da.

Er ganske sikker på att det er en annen veiv på 325 altså, med lenger slag... tviler på det er en halvliter forskjell i borring på samme blokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som litt tilleggsinfo her:

b20 og b23 har samme borring, b25 og b27 har samme borring.

Blokka er RIMELIG bra identisk i første øyekast, fra 1976 til 1991. Forskjellene er ikke vesentlige for noen, for å si det slik.

Er flere systemer ute å går på elektrisk, men VELDIG forenklet forklaring kommer her:

320i og 323i: 1983-1987 L-jetronic

325i : 1984 (86...) - 1987 Motronic (med 2 følere på girkasse)

320i/520i og 325i/525i: 1987-1991 Motronic 2 (med 1 føler på reimhjul foran og 1 føler på pluggkabel)

Dette var veldig enkelt forklart, men mest forståelig tror eg.

Ang topper...

Forenklet versjon her også:

200-toppen ble brukt i b20, b23 og b27 (eta), mest utsatt for sprekk. Små porter. Ble erstattet av en topp med bedre legering, men nummeret på den datt ut av hodet mitt akkurat nå... :-(

731-toppen kom på b25 motoren, med større kanaler og porter. Grei nok, men litt sprekkproblemer den også.

(se edit nederst... :oops: )

885-toppen (også kallet superflow-toppen) erstattet den minste b25-toppen og kom både på b25en og Super-Eta'en. Litt større porter, og mer pålitelig. Denne har også større forbrenningskammer, så eg personlig liker denne best til turbobruk....

Kan sikkert fortelle mer, men folk får bare spørre hvis de lurer på noe.

Edit ! : 200-toppen ble erstattet av 731-toppen, og det er den b25-toppen som jeg ikke husker nr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Pedi:

Har en 885 topp på min 85 b25 motor, betyr det at 885 toppen kom så tidlig som i 85 eller er denne toppen byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Pedi:

Har en 885 topp på min 85 b25 motor, betyr det at 885 toppen kom så tidlig som i 85 eller er denne toppen byttet?

Da er nok toppen byttet ja. Årsmodell står på toppen, med en ring rundt. feks "88"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Pedi:

Har en 885 topp på min 85 b25 motor, betyr det at 885 toppen kom så tidlig som i 85 eller er denne toppen byttet?

Da er nok toppen byttet ja. Årsmodell står på toppen, med en ring rundt. feks "88"

Det er nummeret oppe i høyre hjørne som forteller hvilken type topp det er ikke sant?

P6220020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...