Gå til innhold

er e30 turbo holdbar?


325demon
 Share

Anbefalte innlegg

hei.. noen her som har litt peiling på turbo?

har kanskje tenkt til å kjøpe en 325 motor med t4 turbo med separert wg, smidde mhale stempler, 272 turbokam, blå eller grønne dyser, ic.

er det noen som vet hvor lenge jeg kan regne med at denne motoren vil vare? vis den blir kjørt ordentlig varm før jeg gir på osv. må den overhales hele tiden?

og hvordan jeg må modernifisere den originale 325 en min ellers? m3 driverk? bremser? originalt? motoren har vist 300-380hk!

på forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GIK i Sverige ga ut et hefte om turbokonvertering for noen år siden og der påstod de at bmw var en av verdens beste motorer å bygge turbo på! De bygde opp et par seksere og testet de, det gikk bra og holdt!! ikkeno hokus pokus eller deler til sinnsyke priser! Jeg er hvertfall veldig fornøyd med min motor, så kjør på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva trykk du kjører på d vettu... En org motor holder lenge med 0.4 i trykk, men da får du ikke så mye effekt økning. Men du kan jo kjøre safe...

Skal du over d må du få ned komp`en litt og få ekstra sprut+++ Da begynner d koste penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at det er gjort noe med kompen siden motoren tåler over 1,5bar tror jeg det var!tror stemplene endra kompresjonen. blå eller grønne dyser var det også. hadde tenkt til å kjøre på 1-1,3bar(holder lenge med 300hk), så da håper jeg den holder 3-4 år før den må overhales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang hvor lenge den går før den må overhales blir bestemt av hvordan du kjører. gir du flat fjøl før den blir varm så kan det gå ille fort, for toppene på m2o motorene er ikke de beste man får tak i!

ang. sprut så kan du montere tilleggssprut. det var en 525 med m20 motor som hadde 347 hk ved 0.9 bar. han hadde byttet alle de vanlige dysene til 247ccm(?) og hadde 2 tilleggsdyser som var 511ccm. de sier det at på en turbokonvertert motor er effekten 100% ved 1 bar. kan stemme bra det i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da satser vi på tilleggsprut også! selv om det sikkert er på motoren!?

trodde dysene var istede for tilleggsprut jeg.

lar altid motoren bli var før jeg gir på, tar ikke sjansen på noe annet med en sånn motor.

noen som vet hva smidde mhale stempler koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De smidde mahle stmplene er sikkert orginale 325 stempel fra 88 mod,de kom med smidde eller del-smidde.

Har samme i min og de tåler juling.

m20b25 motoren tåler juling,sånn er det bare.

Eneste er dette med hard kaldkjøring som andre sier her,

og jevnlig bytte av olje.

Samt sørge for at oljekjøler virker som den skal.

Gi gass!

Men jeg ville gjort noe mer enn bare øke bensin og turbo trykk,

for disse motorene kan man ikke stille tenning manuelt.

Det fins masse metoder for stille altså,og jeg ville gjort det.

Tennings bank er ikke akkurat "gull" for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ville gjort noe mer enn bare øke bensin og turbo trykk,

for disse motorene kan man ikke stille tenning manuelt.

Det fins masse metoder for stille altså,og jeg ville gjort det.

Tennings bank er ikke akkurat "gull" for å si det sånn.

Hvilke? Hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste(og dyreste)er å bare handle en tenningsforsinker..

Man man kan bygge om motoren fra motronic til l-jetronic,dvs med vanlig fordeler,eller flytte rotor litt,eller flytte følere litt.

Men skal du prøve noe av dette må du vite hva du gjør!!

Kjøp tenningsforsinker-lettest og best.

Alt i alt-tilleggssprut+tenningsforsinker+++ =kjøp datasprut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt-tilleggssprut+tenningsforsinker+++ =kjøp datasprut!

Enkelt og greit. Og helt korrekt resonnering !!! Enig.

PS! Mahle stemplene fra 6 måned 1988 i M20 b25 er smidde ja.... Best å bruke med tanke på turbo, da de også har en lavere stempelhøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, 325 turbo tåler juling, men er faktisk ikke foretrukket av "ekspertene" som bygger turbo på bmw. De bygger faktisk på 323 istedenfor, pga sylinderklaringene er større. dvs at den kjøler bedre, og med det så er den faktisk mer holdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...