Gå til innhold

Hva blir rimeligst : Bytte motor eller sette i Turbo


Divine
 Share

Anbefalte innlegg

Har lyst til og få mer fres ut av bilen min. E36 320i , min første tanke var og bytte over til 325. Dette kostett ca 22 000 kr! Synes det er litt dyrt ved tanke på effekten jeg får.

Så da lurer jeg på hvor mye det evnt villet kostett og montere en turbo ?

320 burde gå bedre en 325 så lenge den har turbo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd for deg at du ikke bor nærmere Haugesund, så hadde motorjobben blitt billigere... :wink:

Turbo under 22000 kroner. Glem det....

For en skikkelig turbo-montering koster det nok 22 lapper bare i arbeidspenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd for deg at du ikke bor nærmere Haugesund, så hadde motorjobben blitt billigere... :wink:

Turbo under 22000 kroner. Glem det....

For en skikkelig turbo-montering koster det nok 22 lapper bare i arbeidspenger...

he he da er det bare og se langt etter det vet jeg!

Mm.. syndes det var grådig dyrt selv. Skulle ikke gitt mer en 8000 kr for en 325 motor . og 6000 for jobben. Da hadde det vært litt mer aktuelt.

Blir nesten like greit og selge 320 og kjøpe annen bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd for deg at du ikke bor nærmere Haugesund, så hadde motorjobben blitt billigere... :wink:

Turbo under 22000 kroner. Glem det....

For en skikkelig turbo-montering koster det nok 22 lapper bare i arbeidspenger...

Herregud da!! jeg regner med å bruke 8 tusen på turbobygging, det går da ann å gjøre noe selv, som å kjøpe turbo og grenrøret på nette... stive priser du oppgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da!! jeg regner med å bruke 8 tusen på turbobygging, det går da ann å gjøre noe selv, som å kjøpe turbo og grenrøret på nette... stive priser du oppgir.

OK, 2 ting:

For det første la jeg inn svar til en som tydeligvis ikke skrur selv, da han har fått pris (på 10 tusen i arbeidspenger...) på motorbytte. Dette er jo den enkleste motorjobben som fins - å montere turbo er desto vanskeligere... Så jeg regner jo med at må ha hjelp til å få montert inn turbo, når han ikke kan bytte motor selv ?????

For det andre: Skal du få et turbobygg til 8 lapper, da er det riiiimelig simple greier. Eg vil gjerne se oppskrifta di på motorbygget ditt samt kostnadsoversikt, fordi at 8 lapper er i det minste laget spør du meg. Har sett endel low-budget til 15 lapper, men det er tross alt dobbelt så mye omtrent som du vil legge ut.

Bygger turbomotor selv, og tusenlappene ryker fort...

Har sett deg inne på PPF sitt forum forresten, du kan jo se på prisene deres... Du får sånn ca 6 dyser for de 8 lappene dine der... :wink:

Til slutt: Dette innlegget er ikke ment for å tråkke på noens tå, men vil bare poengtere at det ikke er billig å montere turbo. Klart, jeg kan saktens få tak i en gammel sliten turbo billllllig, sveise et grenrørs-adapter og lage til et par oljeledninger. Og for "å toppa heile driden" så kunne eg ha slengt i en gammel ic og en dump-ventil - og vips så har eg og turbomotor - billig.

Men det er så mange mange andre ting som er viktige faktorer her: feks smidde og rett dekomprimerte stempler, avstemming av bunndel, toppjobb, dyser, kam (mer), data-sprut/tilleggs-sprut bare for å nevne noe. Og alt dette koster penger hvis det skal gjøres skikkelig og holdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da!! jeg regner med å bruke 8 tusen på turbobygging, det går da ann å gjøre noe selv, som å kjøpe turbo og grenrøret på nette... stive priser du oppgir.

OK, 2 ting:

For det første la jeg inn svar til en som tydeligvis ikke skrur selv, da han har fått pris (på 10 tusen i arbeidspenger...) på motorbytte. Dette er jo den enkleste motorjobben som fins - å montere turbo er desto vanskeligere... Så jeg regner jo med at må ha hjelp til å få montert inn turbo, når han ikke kan bytte motor selv ?????

For det andre: Skal du få et turbobygg til 8 lapper, da er det riiiimelig simple greier. Eg vil gjerne se oppskrifta di på motorbygget ditt samt kostnadsoversikt, fordi at 8 lapper er i det minste laget spør du meg. Har sett endel low-budget til 15 lapper, men det er tross alt dobbelt så mye omtrent som du vil legge ut.

Bygger turbomotor selv, og tusenlappene ryker fort...

Har sett deg inne på PPF sitt forum forresten, du kan jo se på prisene deres... Du får sånn ca 6 dyser for de 8 lappene dine der... :wink:

Til slutt: Dette innlegget er ikke ment for å tråkke på noens tå, men vil bare poengtere at det ikke er billig å montere turbo. Klart, jeg kan saktens få tak i en gammel sliten turbo billllllig, sveise et grenrørs-adapter og lage til et par oljeledninger. Og for "å toppa heile driden" så kunne eg ha slengt i en gammel ic og en dump-ventil - og vips så har eg og turbomotor - billig.

Men det er så mange mange andre ting som er viktige faktorer her: feks smidde og rett dekomprimerte stempler, avstemming av bunndel, toppjobb, dyser, kam (mer), data-sprut/tilleggs-sprut bare for å nevne noe. Og alt dette koster penger hvis det skal gjøres skikkelig og holdbart.

Ja jeg er enig i det du sier, så det er et billig turbo.anlegg.

Det er klart at vist han ikke kan skru selv, så blir det dyrt.

Jeg tok kansje litt for lite i, men 22 tusen syns jeg hørte mye ut.

Jeg har en turbo på handen som er helt ny, som koster med 4 tusen, og grenrør fant jeg til 15 hundre. en WG til 1 tusen.. ja når jeg regner på det vil jeg vel havne på ca 10 tusen...

Det som e viktie er å ha kompisser som hjelper til :wink:

Ps. jeg trenger ikke ekstra dyser, for de jeg har klarer ca 500hk, og det holder for meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da!! jeg regner med å bruke 8 tusen på turbobygging, det går da ann å gjøre noe selv, som å kjøpe turbo og grenrøret på nette... stive priser du oppgir.

OK, 2 ting:

For det første la jeg inn svar til en som tydeligvis ikke skrur selv, da han har fått pris (på 10 tusen i arbeidspenger...) på motorbytte. Dette er jo den enkleste motorjobben som fins - å montere turbo er desto vanskeligere... Så jeg regner jo med at må ha hjelp til å få montert inn turbo, når han ikke kan bytte motor selv ?????

For det andre: Skal du få et turbobygg til 8 lapper, da er det riiiimelig simple greier. Eg vil gjerne se oppskrifta di på motorbygget ditt samt kostnadsoversikt, fordi at 8 lapper er i det minste laget spør du meg. Har sett endel low-budget til 15 lapper, men det er tross alt dobbelt så mye omtrent som du vil legge ut.

Bygger turbomotor selv, og tusenlappene ryker fort...

Har sett deg inne på PPF sitt forum forresten, du kan jo se på prisene deres... Du får sånn ca 6 dyser for de 8 lappene dine der... :wink:

Til slutt: Dette innlegget er ikke ment for å tråkke på noens tå, men vil bare poengtere at det ikke er billig å montere turbo. Klart, jeg kan saktens få tak i en gammel sliten turbo billllllig, sveise et grenrørs-adapter og lage til et par oljeledninger. Og for "å toppa heile driden" så kunne eg ha slengt i en gammel ic og en dump-ventil - og vips så har eg og turbomotor - billig.

Men det er så mange mange andre ting som er viktige faktorer her: feks smidde og rett dekomprimerte stempler, avstemming av bunndel, toppjobb, dyser, kam (mer), data-sprut/tilleggs-sprut bare for å nevne noe. Og alt dette koster penger hvis det skal gjøres skikkelig og holdbart.

Har ikke verktøy til og løfte motor ut av bilen. Derfor blir det dyrt. For heller ingen garanti hvis jeg kjøper brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud da!! jeg regner med å bruke 8 tusen på turbobygging, det går da ann å gjøre noe selv, som å kjøpe turbo og grenrøret på nette... stive priser du oppgir.

OK, 2 ting:

For det første la jeg inn svar til en som tydeligvis ikke skrur selv, da han har fått pris (på 10 tusen i arbeidspenger...) på motorbytte. Dette er jo den enkleste motorjobben som fins - å montere turbo er desto vanskeligere... Så jeg regner jo med at må ha hjelp til å få montert inn turbo, når han ikke kan bytte motor selv ?????

For det andre: Skal du få et turbobygg til 8 lapper, da er det riiiimelig simple greier. Eg vil gjerne se oppskrifta di på motorbygget ditt samt kostnadsoversikt, fordi at 8 lapper er i det minste laget spør du meg. Har sett endel low-budget til 15 lapper, men det er tross alt dobbelt så mye omtrent som du vil legge ut.

Bygger turbomotor selv, og tusenlappene ryker fort...

Har sett deg inne på PPF sitt forum forresten, du kan jo se på prisene deres... Du får sånn ca 6 dyser for de 8 lappene dine der... :wink:

Til slutt: Dette innlegget er ikke ment for å tråkke på noens tå, men vil bare poengtere at det ikke er billig å montere turbo. Klart, jeg kan saktens få tak i en gammel sliten turbo billllllig, sveise et grenrørs-adapter og lage til et par oljeledninger. Og for "å toppa heile driden" så kunne eg ha slengt i en gammel ic og en dump-ventil - og vips så har eg og turbomotor - billig.

Men det er så mange mange andre ting som er viktige faktorer her: feks smidde og rett dekomprimerte stempler, avstemming av bunndel, toppjobb, dyser, kam (mer), data-sprut/tilleggs-sprut bare for å nevne noe. Og alt dette koster penger hvis det skal gjøres skikkelig og holdbart.

Ja jeg er enig i det du sier, så det er et billig turbo.anlegg.

Det er klart at vist han ikke kan skru selv, så blir det dyrt.

Jeg tok kansje litt for lite i, men 22 tusen syns jeg hørte mye ut.

Jeg har en turbo på handen som er helt ny, som koster med 4 tusen, og grenrør fant jeg til 15 hundre. en WG til 1 tusen.. ja når jeg regner på det vil jeg vel havne på ca 10 tusen...

Det som e viktie er å ha kompisser som hjelper til :wink:

Ps. jeg trenger ikke ekstra dyser, for de jeg har klarer ca 500hk, og det holder for meg :lol:

Hvis du får dette til å gå bra for 10k så lag en motor til meg også da :wink:

Jeg har brukt endel på min lille m10 motor og med en sekser kan du jo regne endel mer da! seks smidde lavkompstemplerstempler koster ca 15000kr og råder det samme. det betyr jo at det kommer på 30k bare for bunndelen hvis det skal holde skikkelig! Toppakning som tåler trykk koster jo litt og som pedi skrev så må du jo ha noen form for tilleggssprut! dette koser 4500 hos krb... og hva med tenning? tenningsforskyver koster rundt 2800 hos GIK, altså 7k bare i tilleggsting, det koster hvis det skal holde!

Jeg skal bytte litt innmat i motor`n min til høsten og da blir det smidde stempler fra MotorNord, dette kommer på ca 10k. Og så regner jeg med ca 15 000 for skikkelig datasprut(kjenner heldigvis en som driver med dette, men du kan sikkert regne mer hvis du ikke monterer selv), så budsjettet jeg skal bruke på motoren min i høst/vinter er 25k++

Så Divine, jeg tror du burde gå for større motor hvis ikke du elsker å skru, for hvis du skal bygge turbo på lavbudsjett så blir det fort litt skruing! :wink:

Sikkert noen her på forumet som tar på seg jobben med å bytte motor for en liten slant! hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var en av de eyecandy racing karene så bygde turbo på sin 318is til under 10k. dette var holdbart.

om en dreier ned stemplene så holder disse lenge for mange. en kommer langt med et slikt lavbudsjett opplegg og. rådene holder til 400-500(?) hk. om en bytter alle lagrer og simmeringer kommer på 45oo - 5oookr. da vil motoren være i grei stand. så det er ikke umulig å lage en "billig" turbomotor som er brukbar. var det ikke en som heter backis som hadde 5oo hk med org neddreide stempler og org råder i en m2o motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten like greit og selge 320 og kjøpe annen bil

Beste forslaget til nå... Kan du heller kjøpe deg en 325 og etter vært bygge turbo eller kompressor på den., så får du mye mær effekt en av en 320 :wink:

Husk og kjøp en 325 som er impotert før 1.1.1996 så får d godkjennt uten mye ekstra avgifter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...