Gå til innhold

En hèlt annen opplevelse!


Gizle
 Share

Anbefalte innlegg

BMW525tdsAT.jpg

En hèlt annen opplevelse

Ahhh! Så var det endelig min tur. Min tur til å prøve. Prøve det alle snakker om og som jeg har lest om. Alt var avtalt på forhånd og jeg la i vei til www.trimchip.com for å få byttet styringschip til vår, øh … min kones trauste BMW 525tdsA Touring som nå var gått 199.552km. Ønske om mer trøkk på mellomregisteret i maskina har stått høyt på ønskelisten (min) de siste 50.000km. Jeg møtte opp til avtalt tid og sted og synet som møtte meg overraska meg positivt. Der stod det en Audi TDi, en BMW diesel og en VW TDi som alle også skulle få ny chip. Jeg tenkte med meg selv at her er det bare å smøre seg med tålmodighet. Norman har sikkert mye å gjøre, stresset opp til ørene og mange telefoner fra utålmodige kunder så jeg skal/bør vel ikke mase på han.

37090126.JPG

Men der tok jeg feil, mens han venta på noe software fra en eller annen til en ny chip, tenkte han at han skulle kaste seg over vår gamle bil. ”Den er så enkel så …. Dessuten har jeg alt klart”, sier Norman og kaster seg ned i motorrommet, plukker rutinert vekk kullfilteret og dekselet til motorstyringen. Løsner multikontakten fra styringen og trekker ut den sølvgrå store boksen.

Bitmap-44.jpg

Så småspringer han karismatisk inn på Lab’en sin mens han smiler lurt. Han mumler noe om at: ” … nå skal konemor få trøkk i bilen sin … ” . ”Jaja, vi får nå se” tenker jeg.

Så begynner Norman å demontere hele styringen, bit for bit …. Det ser litt dramatisk ut, og jeg tenker: ”Uæh … det er vel det siste jeg ser til min kones motorstyring”. Nå blir det bråk hjemme. Men, Norman vet hva han gjør og forteller meg hva han skal gjøre og hvilke verktøy og metoder han skal bruke. Det var godt å høre, jeg følte jeg kunne slappe av mens han forsatte å fullstendig demontere hele styringsenheten på min kones bil.

Når alt var demontert, skulle han begynne å lodde for å løsne orginalchippen fra print’et. Da lot jeg han få jobbe i fred. No sight for sore eyes.

Bitmap-11.jpg

Bitmap-66.jpg

Imens titta jeg på prosjektbilen til www.trimchip.com , en BMW E30 325i Turbo. Et frekt, herlig garage-stuk-bygge med ”Big-time-Turbo”. Hmmmm … Com-kabel ut fra dash’en og inn i kupeen? Jasså, programmerbar datasprut, eller? Må da være lastebilturbo det dèr … minst og sjekk dèn intercooleren. Huge!!! At bilen gikk rimelig bra, måtte til og med tilstedeværende ”IKKE-BMW-folk” motvillig innrømme etter å ha ”kappkjørt” mot den … når slike uttalelser blir nevnt, tviler man ikke på dem.

Rapport fra passasjerstolen under en tur kommer, når den sjansen byr seg. (Hint,hint … Norman)

Bitmap-55.jpg

Ellers i det lyse lokalet til Norman var det stappfullt av andre prosjekter. 240 m/V8 , Cuda uten motor, veivakslinger i hopetall i påvente av HK-tørste BMW-freak’s. Motorblokker og hyllemeter på hyllemeter med ”snæks” som skal få nytt liv. I tillegg var lokalet som sakt fylt opp av andre kunders biler som skulle få retta på en del ”programmerings-feil”.

Så slår Normann opp døra fra Lab’en og med ett lurt smil og glimt i øye sier han: ”Skal vi se om den starter? He he he …. !” Jeg aner en viss syrlig-sarkastisk tone i uttalelsen, mens jeg henger rett i helene på ham for å trøkka den ferdig sammensatte? styringsenheten på plass igjen. Men Norman bare ler. Alt glir jaggu like lett på plass som da han tok det fra hverandre og før man vet ordet av det, springer han rundt, hiver opp førerdøra, putter nøkkelen i tenningen og vrir om. Den STARTER!!! Jaggu gjorde den det. Vel, jeg puster lettet ut mens jeg tenker på sjefen i huset og ”katastrofen” som nettopp er unngått og får så vidt med meg at Norman sier jeg skal kjøre en testtur for å føle bilen.

Hmmmm …. Jeg ruller av gårde på tomgang … bilen går nå som før da, lyden er som før … alt er som før. Ja vel? Dèt var det? Var dèt noe da? Det var vel dèt. Men dèt var inntil jeg kom ut på ”en-bedre-vei” og fikk skubba den store pedalen nede til høyre mot gulvet. Å fytterakker’n, å fydda som det sparka. Skyvet fra 60 og oppover mot 140 var sinnsykt i forhold til før. Mens gearkassa gira ned for å kompensere for manglende moment før, holdt den nå fast i giret sitt, mens motoren jobba med sine gigantiske ny-ervervede Nm.

Mens 0-100 gikk litt raskere enn før, og turbolaget fra 750 rpm var omtrent som før til jeg passerte 1500rpm, var draget i maskina var noe HELT annet enn før. Det samme var responstiden fra 1800 rpm og opp til 4000 rpm. At det går an! At det gikk an å forandre ”personligheten” til en gammal diesel så til de grader, bare ved hjelp av litt programmering hadde jeg ikke forestilt meg. En stille revolusjon.

Hva de faktiske tallene sier, bryr jeg meg ikke om, men at det må være betydelig andre tall, ja det kan det ikke være tvil om. Vi noterer oss at bilen nå runder 200.000 km, uten at annet enn glødeplugger og vannpumpe er skifta på 192.000 km, så nå skal vi følge bilens utvikling med sin nye personlighet. Du verden, dette var morro! Dette anbefales på det sterkeste! Hvis du har en bil du gjerne vil beholde, men skulle hatt … ! Da er det bare å kontakte Norman.

Nå skal det bli tryggere forbikjøringer og mer normale hastigheter i Norges mange og berømte stigninger selv med fullasta bil. Nå blir det ferre avbrutte ferieforbikjøringer i mangel på krefter. Samt med henger eller campingvogn bak på ….. ja dèt blir sikkert også en hèlt annen opplevelse.

Mvh

Gisle Hildershavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg gjetter på rundt 130-140hk / 300-350nm. Noe som vil merkes veldig bra i en så liten bil.

Derimot syntes jeg ikke forskjell var så stor når jeg chippet min tidligere 110hk diesel. 1600kg bil går ikke så fort selv om den nok fikk de ekstra 20hk/50nm som ble lovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye vil det koste for en kompis sin A3 tdi? og hvor mye power/dreimoment er det og dra ut? er vel 115hk originalt tror jeg..

hmm en kompis ? sikker på dette ikke er et dårlig skjul på at du har fått deg AUDI ?!?!? lissom den mest kjente unnskyldninga i boka "mamma jeg har ei venninde som er gravid..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft skrevet! Blir nok en diesel bil her i gården etterhvert også... Om det blir en positiv eller negativ ting, får vise seg :P

Har noen erfaringer å dele med chipping av bensinbil? Lurer på å chippe 320i'en. Og er det slik at i tillegg til å få mer kraft, at man får mindre besinforbruk?

Spar pengene... Det eneste (jeg har lest vel og merke) er at du kan kjenne bilen drar litt bedre i mellomregistret, men alle som har gjort det, sier at det ikke er verdt penga på en slik motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...