Gunnar Skrevet Juni 29, 2005 Skrevet Juni 29, 2005 Jeg driver og skal få på disse M3-speilene jeg har hatt liggende i en evighet - og lurer litt på hvordan jeg skal få koblet dette. Til de gamle speilene er det nemlig fire ledninger, mens de nye kun har tre (rød, hvit og svart)... Fra bilen kommer det følgende ledninger: Blå/hvit - svart/hvit - brun - blå/svart, heretter henholdsvis b/h, s/h, br og b/s. De gir følgende i de forskjellige posisjonene på joysticken: Farge Av Venstre Høyre Opp NedB/H: 12V 0V 12V 0V 12VS/H: 0V 12V 0V 12V 0VBR: 0V 0V 0V 0V 0VB/S: 0V 0V 0V 12V 12V Brun er med andre ord jord hele tiden, så da sitter man igjen med tre ledninger som i forskjellige posisjoner gir + (12V) som skal kobles på to +-ledninger på de nye speilene (antar at svart er ment å være jord?). Som tilleggsinfo kan IKKE joysticken kjøres på skrå i noen retning, ergo kan kun én av retningene benyttes om gangen, om det skulle ha noen betydning. Jeg ser ingen umiddelbar "enkel" løsning med sammenkobling av to kabler slik jeg har hørt at skal være mulig, men så er det en stund siden jeg hadde "elektro" i o-fagen på barneskolen, så jeg hadde satt pris på om noen litt mer kyndige innen faget kunne tatt en titt på det og sett om det er noen bra løsninger.
Bmw323i Skrevet Juni 29, 2005 Skrevet Juni 29, 2005 svart på m3 speilene er jord, hva som er opp ned, eller til sidene vet ikke jeg iallefall. opp ned, og høyre - venstre er felles, dvs at det er kun en ledning som skal benyttes. eller?
Gunnar Skrevet Juni 30, 2005 Forfatter Skrevet Juni 30, 2005 Det er jo ikke mulig at det bare er én ledning som skal benyttes.. Er jo to motorer i speilene. En for vertikalbevegelse og en for horisontalbevegelse. De går ikke samtidig. Mistenker det samme som Kjetil - at svart på speilene kanskje ikke skal ha konstant jord. De andre snur jo etter hvilken retning de kjøres i. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor blå/svart gir 12V både opp og ned, men ikke ellers. Skjønner ærlig talt ikke helt hvordan systemet fungerer. Ingen elektronikkfolk her inne?
02dag Skrevet Juni 30, 2005 Skrevet Juni 30, 2005 Du har feil type speil. De fås med både tre og fire ledninger.
Ole@Automote Skrevet Juni 30, 2005 Skrevet Juni 30, 2005 02lover har rett, du har feil type speil, finnes 2 typer, 3 og 4 ledninger.
Gunnar Skrevet Juni 30, 2005 Forfatter Skrevet Juni 30, 2005 Nei, jeg har ikke kjøpt feil speil. De fås ikke med fire ledninger. Ikke fra produsenten av mine ihvertfall. Og BMW produserer neppe M3-speil til E34. I tillegg koster jo originalspeil en formue. Om Schmiedmann eller tilsvarende har M3-speil til E34 med fire ledninger kan godt være, men de skal sikkert ha 2000,- mer for de enn hva jeg gav for mine. Cluet er at jeg har hørt det skal være mulig på en enkel måte, og lurer derfor enkelt og greit på hvordan det i å så fall skulle være. Har forøvrig koblet de opp nå, og mangler bare oppover, men retningene på joysticken er ikke helt riktige. Uansett godt på vei.. Tok med et speil på jobb i dag og fikk med en fra elektroavdelingen, men vi kom ikke lenger enn å få testet hvordan de nye speilene fungerte i laben. De har en felleskabel til begge motorene, og så har hver motor en separat kabel i tillegg. For å gå opp får den f.eks. + på den separate og - på felleskabelen. Skal den ned snus spenningen. Det er desverre i bilen det er komplisert - i kjent BMW-stil... Får se om elektrogutta har noen gode forslag senere en gang. De har tross alt litt peiling. Overlever inntil videre uten oppover...
Bmw323i Skrevet Juni 30, 2005 Skrevet Juni 30, 2005 alikevell, hvor ofte stiller du speilene da? om det ikke er flere brukere av bilen elns.
Gunnar Skrevet Juli 1, 2005 Forfatter Skrevet Juli 1, 2005 Sjeldent! Stort sett bare jeg som kjører den. Kanskje dama, men hun er bare 3-4 cm lavere enn meg, så det ordner seg. Men liker uansett at brytere i bilen fungerer etter sin hensikt. Gjør noe med kvalitetsfølelsen at ikke alt går i hytt og p-vær.. Har f.eks koblet anlegget opp mot den originale front/rear-veksleren som sitter under rattet.
tranz Skrevet Juli 12, 2005 Skrevet Juli 12, 2005 hvorfor ikke bytte ut motorene (hele motor huset) på m3-speilene med de orginale fra de gamle speilene? trenger bare litt arbeid til å feste dem fast inne i m3-speilene. har gjort det på mine og de fungerer helt utmerket.
John H Skrevet Juli 12, 2005 Skrevet Juli 12, 2005 Har du funnet ut av dette gunnar, har det samme problemet selv nemlig
Gunnar Skrevet Juli 12, 2005 Forfatter Skrevet Juli 12, 2005 hvorfor ikke bytte ut motorene (hele motor huset) på m3-speilene med de orginale fra de gamle speilene? trenger bare litt arbeid til å feste dem fast inne i m3-speilene. har gjort det på mine og de fungerer helt utmerket. Ser for meg at de er ganske forskjellige innvendig... kanskje jeg må åpne de originale og se hvordan det ser ut. Mulig det lar seg gjøre. Har du funnet ut av dette gunnar, har det samme problemet selv nemlig Egentlig ikke. Har alle retningene på begge speilene bortsett fra oppover. I tillegg er det et eller annet merkelig når man kjører til venstre med høyrespeilet - for da går det venstre også. Originalbryteren er med andre ord ikke akkurat enkel.. Men overlever med det slik inntil videre. Er ingen som har behov for å justere de slik det er nå for tiden. Har bare ikke lyst til å la den være slik i evig tid. Kommer ikke til å selge den med mongospeil.
frodekrs Skrevet Desember 20, 2007 Skrevet Desember 20, 2007 Hvilke farger på kor du har brukt da? kunne stille dei 3 veia er bedre en ingen
en325ic Skrevet Desember 20, 2007 Skrevet Desember 20, 2007 sleit eller slit med de samme på min! har ikke fårska på dette, men kobla dæm sånn at æ kan justere opp og ned da dette er fint under rygging på plasser med kanter! er nysjerring hvordan man kobler dette sånn at alt virker:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå