ØyvindB Skrevet Juli 4, 2005 Skrevet Juli 4, 2005 Jeg forsto det slik at du har byttet/skal bytte det meste av slitedeler forran.. hvor endte du opp med å kjøpe delene? Jeg har byttet casterstag, men skal bytte bærearmer osv. Nytt M5 krengestag er også innkjøpt
Gunnar Skrevet Juli 4, 2005 Skrevet Juli 4, 2005 Litt rundt overalt! Biltema, OS Bildeler, Schmiedmann og Bavaria har jeg handlet hos. Har f.eks ett støttestag (til krengestaget) fra Bavaria og ett fra Biltema. Har jo planer om å beholde bilen et par år til, så det kan jo bli moro å sjekke hvordan de to ser ut om et par titalls tusen km. Men nå ble riktignok det originale montert v.f. for noen måneder siden, så det er nok litt slitt allerede.. Casterstag med foringer har jeg kjøpt fra OS, bærearmer og endeledd fra Biltema, dempere, fjærer og demperlagere fra Schmiedmann. Vet du også vurderer eller har vurdert Biltema-deler... Om det var lurt å kjøpe bærearmer og endeledd fra Biltema vil vise seg. De ser og føles skikkelige ut, og jeg tror ikke at de produserer disse selv. Da tror jeg de hadde blitt for dyre. I tillegg har jeg ingen tro på at de er trafikkfarlige. Hadde det sittet knekte Biltema-stag på halvparten av bilene som kjørte av veien så tror jeg nok det hadde blitt oppdaget og stor ståhei for lenge siden. For meg er det uaktuelt å bruke 15-20k bare på forstillingen på den gamle bilen, så da stod det mellom å kjøpe originalt og bare bytte noe, eller å ta alt og kjøpe litt av det hos Biltema. Sistnevnte stod igjen som suveren vinner hos meg. Jeg tipper f.eks. at nye Biltema-endeledd er enn utslitte originale. Dessuten er det på tide å få førstehåndserfaring med slike stag/slitedeler fra Biltema. Hører så mye til og fra når det gjelder merker og bildeler at jeg ikke gidder stole på andre enn meg selv lenger. Derfor kjøper jeg AP-senkesett også, nesten i protest, så får vi se om alt annet enn Bilstein er så forbanna ille som bane-fanatikerene i BMWCCN skal ha det til.
hagenisse Skrevet Juli 4, 2005 Skrevet Juli 4, 2005 å får vi se om alt annet enn Bilstein er så forbanna ille som bane-fanatikerene i BMWCCN skal ha det til. Det er det og du er fortapt! Fortapt! Hører du?
ØyvindB Skrevet Juli 4, 2005 Forfatter Skrevet Juli 4, 2005 Litt rundt overalt!, bærearmer og endeledd fra Biltema, Vet du også vurderer eller har vurdert Biltema-deler... Om det var lurt å kjøpe bærearmer og endeledd fra Biltema vil vise seg. De ser og føles skikkelige ut, og jeg tror ikke at de produserer disse selv. Da tror jeg de hadde blitt for dyre. I tillegg har jeg ingen tro på at de er trafikkfarlige. Hadde det sittet knekte Biltema-stag på halvparten av bilene som kjørte av veien så tror jeg nok det hadde blitt oppdaget og stor ståhei for lenge siden. Jeg har samme teori som deg om biltemadeler. Jeg har derimot den betenkningen at mine stag er av aluminium, og biltemas av stål.. praktisk forskjell? tja?
Gunnar Skrevet Juli 5, 2005 Skrevet Juli 5, 2005 Tror min hadde stål originalt. Var nok de siste modellene som fikk alustag.. men så lenge de er like (bortsett fra vekten) burde det vel ikke utgjøre noen nevneverdig forskjell. Noe større treghetsmoment kanskje, alt etter hvor stor forskjellen faktisk er..
ØyvindB Skrevet Juli 13, 2005 Forfatter Skrevet Juli 13, 2005 Jeg har nå byttet den ene bærearmen forran, Aluminum viste seg å være anseelig lettere enn stål (næ!) Aluminum: 1100gram Stål fra biltema: 1800gram komplett med foring og kuleledd på begge. Jeg byttet den ene (den siden jeg hadde litt klonk) og når jeg skulle bytte den andre siden så knakk mitt biltema endeleddsverktøy når jeg skulle prøve å presse av kula.. Så nå er det en stål og en alu, bilen har aldri vært så god som nå. Jeg har også bestillt tid på verksted for bytte av traversforingene, dette skulle de ha 3 timer a 690kr for. Så der går det ettpar festblanketter.
Gunnar Skrevet Juli 13, 2005 Skrevet Juli 13, 2005 700 grams forskjell var da ikke allverdens. Ville nesten trodd det var mer. Men du merket forskjell på bilen altså, eller var det en spøk? Er i gang på min også nå. Har foreløpig bare fått tatt håndbremsskoene og demper/fjør v.b. H.b. er neste, og så blir det alt foran. Har stor tro på at det blir som en ny bil! Skulle kjent demperen som er av nå.. herregud.. den faller ned bare man ser på den. Kan klemme den sammen med lillefingeren - og der blir den selv om man slipper...
ØyvindB Skrevet Juli 14, 2005 Forfatter Skrevet Juli 14, 2005 Forskjellen jeg merket på bilen var at ulyden i småhumper var borte, jeg kunne ikke kjenne noen slark i foringen eller kula, men det var nok noe.
Gunnar Skrevet Juli 14, 2005 Skrevet Juli 14, 2005 Har funnet utav klunkelyden på min. Høyre demper foran lå og vinglet rundt i lokket/skrua på toppen av fjærbeinet. Klunk-klunk-klikk-klakk...
JTS77 Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 Lurer litt på hvordan det gjekk med de biltema delene som du satte på gunnar?? Sitter de på enda eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå